ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، این باور در میان مردم هست که ارتودنسی ثابت از متحرک بهتر است. البته این موضوع تا حدی درست است: وسایل ثابت در منظم کردن دندان ها دقت بیشتری دارد. به همین علت، وقتی به بیمار درمان با وسیله متحرک (پلاک) تجویز می کنیم، بسیاری از بیماران یا والدین می پرسند: پلاک چه فایده ای دارد؟ واژه دستگاه متحرک خود گویای این است که بیمار

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟

این باور در میان مردم هست که ارتودنسی ثابت از متحرک بهتر است. البته این موضوع تا حدی درست است: وسایل ثابت در منظم کردن دندان ها دقت بیشتری دارد. به همین علت، وقتی به بیمار درمان با وسیله متحرک (پلاک) تجویز می کنیم، بسیاری از بیماران یا والدین می پرسند: پلاک چه فایده ای دارد؟ واژه دستگاه متحرک خود گویای این است که بیمار شخصا قادر به گذاشتن و یا برداشتن آن است.

همین ویژگی پلاک آن را شمشیری دو لبه می سازد. خوبی متحرک بودن یکی این است که بیمار می تواند پلاک را در صورت بروز مشکل خارج نماید، دیگر اینکه برداشتن پلاک امکان رعایت بهتر بهداشت را فراهم می نماید. برعکس، در وسایل ثابت چنین امکانی وجود ندارد. یعنی بیمار قادر به خارج کردن آنها نبوده و تمیز کردن آنها و دندان ها دشوارتر است. خارج کردن پلاک به وسیله بیماران کودک و نوجوان یا آنها که انگیزه کم و همکاری ضعیف دارند به راحتی امکان پذیر است. اگر بیمار پلاک را بدون هماهنگی با پزشک و خارج از برنامه از دهان خارج نماید اثر آن به شدت کاهش می یابد.

نکته دیگر در خصوص وسایل ثابت این است که این وسایل معمولا روی دندان های دایمی قرار می گیرند و کمتر روی دندا ن های شیری به کار می فرایند. یعنی استفاده از این وسایل تا قبل از11 تا 12 سالگی محدودتر است. در نتیجه برای سنین پایین تر اغلب ناگزیر به استفاده از پلاک خواهیم بود.

بعلاوه، با توجه به اینکه پلاک ها با سایر بافت های دهان به غیر از دندان ها در تماس است، احتمال ایجاد تغییر در دیگر بافت ها مثلا استخوان بیشتر می تواند باشد، ولی وسایل ثابت تنها با دندان ها تماس دارند و بیشتر انتظار جابه جایی دندان ها را داریم.

پس به طور خلاصه شاید بتوان گفت پلاک ها در موارد زیر کاربرد بیشتری دارند: زمانی که بهداشت بیمار ضعیف اما همکاری خوب است، زمانی که تغییر و تاثیر روی استخوان های فک مهم تر و مقدم بر تغییرات دندانی باشد، زمانی که درمان ارتودنسی باید در حضور دندان های شیری شروع گردد.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید