با درمان بیش فعالی بچه ها بیشتر آشنا شوید

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، اختلال بیش فعالی، شایع ترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود 3 تا 5 درصد بچه ها قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می شوند.

با درمان بیش فعالی بچه ها بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرنگار گروه استان های وبلاگ سفر و گردشگری از مشهد، مترو در ایستگاه شریعتی ایستاد، مادر و فرزندش وارد مترو شدند، مادر از شدت خوشحالی فرزندش را در بغلش می فشرد و به خاطر اینکه توانسته است بیماری اش را درمان کند او را تحسین میکرد. توجه ام به آن ها جلب شد، بخاطر حس کنجکاوی خبرنگاری ام نوع بیماری فرزندش را پرسیدم و متوجه شدم که محمدطا ها دچار بیش فعالی ترکیبی و بالاترین نوع بیش فعالی بوده است.

مادر محمدطا ها در پاسخ به اینکه از چند سالگی متوجه شد که کودکش بیش فعال است و چه علائمی از بیماری را بروز میداد، گفت: از 3 سالگی وقتی محمدطا ها را خانه خواهرم میبردم تا با پسرش بازی کند، همواره صدای دعوا این دو بچه در خونه می پیچید؛ اولش فکر کردیم دعوای بچه هاه است، ولی کم کم این رفتار پرخاشگرانه را با همه افراد خانواده داشت، فرقی نداشت که شخص همسن یا بزرگ تر از او باشد؛ وعده های غذایی اش خیلی کم و نامنظم بود؛ هیچوقت آرام و قرار نداشت؛ به حرف هیچکسی گوش نمیکرد؛ برای هرکاری لجبازی میکرد حتی رفتن به سرویس بهداشتی و خیلی میترسید؛ این موضوع بشدت همه، حتی خود محمدطاها را کلافه نموده بود .

او درپاسخ به اینکه چرا همان 3 سالگی به فکر درمان کودکش نبود پرسیدم و در جواب اضافه نمود: اولش فکر کردیم اقتضا سنش است ولی از 4 ونیم سالگی در پی درمان بیماری محمدطا ها بودیم اما او هیچوقت داروهایش را نمیخورد و یک تنش نو برای ما بوجود آمده بود.

مادر محمدطا ها درباره درمان بیماری پسرش ادامه داد: یک روز خواهرم روش نوروفیدبک را بهم پیشنهاد داد، چون دخترش دچار بیش فعالی از نوع دیرآموزی بود و با روش نوروفیدبک درمان شده بود. برای من که همه درمان ها را برای پسرم انجام داده بودم دیگر هیچ امیدی نمانده بود ولی وقتی خواهرم نحوه درمان را شرح داد، با خودم گفتم شاید این بار پسرم همکاری کند و درمان بگردد، چون این نوع درمان بدون قرص و دارو بود و با انیمیشن و برنامه مورد علاقه کودک درمان را انجام می دادند و پسر من هم فقط زمانی که انیمیشن نگاه می کرد یکجا آرام و قرار داشت.

بیشتر بخوانید

محمدطا ها در ماراتن بیش فعالی توانست قهرمان گردد و بیش فعالی او در سن 7 سالگی و اوج بیماری، درمان شد.

توجهم به این نوع درمان جلب شد و برای شناخت بهتر بیش فعالی و روش نوروفیدبک پیگیری کردم.

کودک بیش فعال خستگی ناپذیر است

منظور از بیش فعالی، فعال بودن غیرطبیعی بچه ها و بزرگسالان است، نحوه ارتباط گرفتن و مدیریت کردن و ارتباط با فرد دارای اختلال بیش فعالی ممکن است برای والدین، معلمان، همکاران و کارفرمایان با سختی و مسائل زیادی همراه باشد. اگر فرد بزرگسال و کودک دارای اختلال بیش فعالی باشد، ممکن است به دلیل نحوه واکنش مردم به رفتار و عملکرد آن ها، دچار اضطراب و یا افسردگی شوند.

حمید سعیدی کارشناس ارشد روان درمانی و روانشناس بالینی در خصوص تشخیص اختلال بیش فعالی گفت: تشخیص این اختلال بر اساس علائم بالینی است و مجموعه ای از علائم وجود بیش فعالی کودک را برای متخصصان اثبات می نماید، حداقل 6 علامت برای تشخیص لازم است، لازم است بیش فعالی را از پر تحرکی های سنی کودک مجزا کنیم، در واقع 3 تا 5 درصد بچه ها به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند و در بین پسر ها شایع تر از دختر ها است.

او درباره انواع بیش فعالی اضافه نمود: نوع اول بیش فعالی، بچه ها تحرک بیش از مقدار دارند، در نوع دوم مشکل تمرکز و توجه دارند و نوع سوم بچه ها هر سه این علائم را دارند، به طور شایع نوع ترکیبی بیش فعالی را داریم و در بچه ها دختر بیش فعالی عدم تمرکز وجود دارد و در بچه ها پسر بیش فعالی نوع اول و مسائل عدم تمرکز و توجه معمولاً کمتر است.

کارشناس ارشد روان درمانی و روانشناس بالینی ادامه داد: نقص توجه و بیش فعالی از 6 ماهگی شروع می گردد؛ اوج بیش فعالی کودک در سنین 4 تا 7 سالگی است که با حالت های پرخاشگرانه، گریه و لجبازی بسیار همراه است.

سعیدی درباره روش نوروفیدبک اعلام کرد: نوروفیدبک یا نوروتراپی یا نوروبیوفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن عملکرد مغز به صورت لحظه ای در صفحه نمایشی نشان داده می گردد. از این سیستم برای بازتوانبخشی و کنترل دقیق تر و تمرین روی عملکرد مغز استفاده می گردد؛ برای انجام این روش درمانی از حسگر هایی که الکترود نامیده می شوند، استفاده می نمایند. این الکترود ها روی پوست سر بیمار قرار گرفته و فعالیت الکتریکی مغز فرد را به صورت امواج مغزی ثبت می نمایند. امواج ثبت شده در اغلب موارد به صورت یک بازی کامپیوتری و یا فیلم شبیه سازی شده در دسترس بیمار است. برای شروع ابتدا به آنالیز حالات بیمار می پردازند، سپس بیمار روی جایگاه نشسته و به تشخیص درمانگر، الکترود های موجود را بر روی سر بیمار قرار می دهند. بیمار ضمن حفظ خون سردی خود به صفحه مانیتور نگاه می نماید. در این حالت راهنمایی، کنترل و پخش فیلم و یا بازی کامپیوتری تنها به وسیله امواج مغزی شخص انجام شده و نباید از دستان کمکی حاصل گردد. به این صورت فرد با توجه به پیشرفت یا توقف بازی و بعلاوه از دست دادن یا گرفتن پاداش و امتیاز یا تغییرات به وجود آمده در صدا یا پخش فیلم، به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود پی برده و سعی در اصلاح شرایط امواج مغزی خود دارد.

او در پاسخ به اینکه از چند سالگی باید درمان نوروفیدبک را شروع کرد، توضیح داد: سن مناسب برای استفاده از روش درمانی نوروفیدبک، سنین 5 یا 6 سالگی به بالا است. برترین سن استفاده به ویژه در خصوص اختلال بیش فعالی یا ADHD سنین دبستان است.

یاد حرف مادرمحمدطا ها افتادم که گفت خواهرزاده ام دچار بیش فعالی از نوع دیرآموزی بود؛ سوالی برایم پیش آمد که آیا بیش فعالی بیماری ژنتیکی و ارثی است؟، کارشناس ارشد روان درمانی و روانشناس بالینی تاکید نمود: بزرگترین دلیل بیش فعالی ژن ها هستند. بیش فعالی در خانواده ها می تواند وجود داشته باشد. حتی اگر هیچ فردی در خانواده شما به طور رسمی به بیش فعالی مبتلا نشده باشد، ممکن است متوجه شوید که برخی از اعضای خانواده دارای خصوصیات و صفات شبیه به بیش فعالی هستند.

در آخر سعیدی اظهار کرد: اگر تا سن 12 سالگی بیش فعالی درمان نگردد، 2 حالت وجود دارد: 1- علائم کمتر و مشکل رفع می گردد، 2- بیش فعالی به بزرگسالی منتقل، که باعث به وجود آمدن شخص ضد اجتماعی می گردد. در برخی موارد بیش فعالی بدون قرص و دارو درمان می گردد، ولی در مواردی هم احتیاج به درمان ترکیبی نوروفیدبک و دارو های مخصوص ADHD است.

/ت.ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با درمان بیش فعالی بچه ها بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با درمان بیش فعالی بچه ها بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید