برجام ما را برای همیشه خلع سلاح کرد!

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، ششمین قسمت برنامه دریچه به گفت وگویی با استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران اختصاص یافته است. محمد عسگرخانی از چهره های ممتاز دانشگاهی در حوزه روابط بین الملل است. او دارای دکترای روابط بین الملل، از دانشگاه کویینز کانادا و از سال 1375 استادیار رشته روابط بین الملل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران بوده است. از جمله دیدگاه های مشهور عسگرخانی نقدهایی است که به تمی مذاکرات هسته ای ایران تحت نمدیریت جواد ظریف داشته است. مهمترین نقد او بی اطلاعی و بی توجهی تیم مذاکره کننده از خطرات تاریخی ای است که در این مذاکرات امنیت ملی و بین المللی ایران را به خطر انداخته است. عسگرخانی در گفت وگو با سیمافکر دیدگاه نقادانه خود را به برجام با روشی علمی توضیح می دهد.

برجام ما را برای همیشه خلع سلاح کرد!

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفت و گو با برنامه دریچه درباره برجام و سهمی که ایران از منافع ملی خود داده است، گفت: در رئالیسم منافع ملی متغیری است وابسته به امنیت ملی و بین المللی. بنابراین هرجا امنیت ملی و بین المللی شما به خطر بیافتد منافع ملی شما هم به خطر می افتد. پس منافع ملی به درون مرزها بر خلاف آنچه برخی ملی گرایان فکر می نمایند محدود نمی گردد. برخی فکر می نمایند منافع ملی ما در خاور میانه نیست. درلبنان و سوریه نیست. اتفاقا تعریفی که آمریکایی ها از منافع ملی دارند همین است. آنها اینجا در خلیج فارس چه کار دارند؟ منافع ملی آمریکایی ها اینجا هست، آن وقت اینجا بیخ گوش خود ما منافع ملی ما نیست؟

وی در ادامه در نقد بنیادین خود به برجام گفت: برجام یعنی خلع سلاح ابدی ایران. وقتی شما امنیت خود را موضوع معامله قرار می دهید، بازنده اید. دروه جنگ سرد آمریکایی ها به روس ها گندم می فروختند اما حاضر نبودند کوچکترین اطلاعات فانتوم و آواکس را به روس ها بدهند. این یعنی امنیت غیر قابل معامله است.

عسگرخانی در ادامه با توضیح اینکه چرا برجام تا این اندازه برای ما فاجعه آمیز بوده است، گفت: برجام را باید در درون مثلث مهار ببینید. هرکدام از قوانین بین المللی برای خود یک رژیم اند که به این سادگی قابل رفع و رجوع نیستند. اینها که از اول می گفتند تحریم ها برداشته خواهد شد. خود ASA می گفت که این تحریم ها اصلا توسط دولت امریکا نمی تواند برداشته گردد. نکته این است که امید به مردم داده شد که تحریم ها برداشته می گردد. اما آنها که در عمل متخصص بودند می دانستند که چنین نیست.

علاقه مندان می توانند فیلم کامل این گفت وگو را در وب سایت سیمافکر مشاهده نمایند. دریچه برنامه ای اینترنتی است که هرماه در وب سایت سیمافکر به نشانی اینترنتی www.simafekr.tv منتشر می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برجام ما را برای همیشه خلع سلاح کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام ما را برای همیشه خلع سلاح کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید