بهتر است به جای دسته بندی فقط بگوییم موسیقی!

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران معتقد است: دسته بندی ژانر موسیقی کلاسیک و موسیقی های دیگر امروزه کاربردی ندارد و بهتر است اسم همه ژانرها را موسیقی بگذاریم.

بهتر است به جای دسته بندی فقط بگوییم موسیقی!

آرش گوران که با وبلاگ سفر و گردشگری گفت وگو می کرد، در ادامه مطلب بالا گفت: وقتی می گوئیم موسیقی کلاسیک، انگار که داریم به موسیقی از یک دوره خاص مثلاً سال 1750 تا 1820 اشاره می کنیم.

او همچنین تأکید کرد که غربی - شرقی کردن موسیقی نیز اساساً درست نیست؛ چون موسیقی یک زبان بین المللی است و هر کسی می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

گوران درباره وضعیت فعلی موسیقی ایران گفت: اگر بخواهم به موسیقی نگاه منتقدانه داشته باشم، آن را در حال پیشرفت می بینم؛ چراکه نوازنده های جدید کار خود را خوب انجام می دهند و کوشش خود را برای پیشرفت، می نمایند به شرط اینکه انتخاب های درستی انجام دهند؛ چراکه انتخاب های درست است که هنرمند را می سازد نه تنها استعدادهای او.

او ادامه داد: نوازندگان و فعالان موسیقی باید تمرینات خود را جدی بگیرند و به روز باشند، تنها نگاه گیشه ای و نگاهی به عنوان منبع کسب درآمد به موسیقی نداشته باشند؛ چراکه اگر همه معیارمان پول باشد تعداد کسانی که به تماشای اجراهای موسیقی می نشینند روز به روز کمتر می گردد.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در پاسخ به پرسشی درباره مهم ترین اتفاقات حوزه موسیقی یا صرفاً موسیقی کلاسیک در سال 97 از منظر وی، گفت: جواب دادن به این پرسش کار سختی است. نمی توانم اتفاقات سال جاری حوزه موسیقی را دسته بندی کنم. چراکه ممکن است اتفاقات حوزه موسیقی خیلی بیشتر از حتی 10 رویداد باشد. ولی برای خود من اینکه ارکستر فیلارمونیک بعد از یک سال به روی صحنه رفت و توانستم دوباره همکارانم را در ارکستر ببینم و با مخاطبان ارکستر روبه رو شوم، یک اتفاق خیلی خوب است.

او ادامه داد: البته خود من سال جاری در مرداد ماه یک رسیتال پیانو داشتم ولی یک سالی بود که به دلیل مسائل مالی و نبود سالن مناسب نتوانسته بودیم با ارکستر فیلارمونیک به روی صحنه رویم؛ البته قول می دهم که سال آینده تعداد کنسرت هایمان بیشتر باشد.

گوران بیان نمود: شاید به دلیل اینکه سال جاری خیلی اتفاقات عرصه موسیقی را دنبال نکرده ام از اتفاقات مهم این عرصه خبر ندارم ولی قطعاً در جای جای موسیقی کلاسیک ایران اتفاقات خوبی رقم خورده است.

این هنرمند درباره اینکه امیدوار است سال آینده چه اتفاقات مثبتی در موسیقی رقم بخورد؟ گفت: برنامه های زیادی برای موسیقی ژانر کلاسیک، ارکسترال و پاپ در سال آینده دارم که اگر مسؤولان موسیقی علاقه مند باشند می توانم آنها را به اشتراک بگذارم. موسیقی هایی که در ایران اجرا می گردد، حتی موسیقی هایی که به نام پاپ اجرا می گردد می تواند به خوبی ساماندهی گردد و یاری کند سطح شنیداری مردم بالاتر رود، هرچند که به نظر من بالا است.

این رهبر ارکستر همچنین در انتها در پاسخ به اینکه چه آروزیی برای مردم در سال آینده دارد؟ گفت: آرزوهای زیادی برای مردم دارم ولی امیدوارم قبل از هر چیزی حال دلشان خوب باشد و از فشارهای اجتماعی و مالی که در حال حاضر تحت تأثیر آن قرار گرفته اند بیرون بیایند. ما فقط با انگیزه مردم به روی صحنه می رویم و حداقل برای شخص من هیچ انگیزه مهم دیگری برای اجرا وجود نداشت. هدف ما این بود که مردم طی مدتی که به تماشای اجرای ما نشستند به هیچ چیز بدی فکر ننمایند یا حداقل مفاهیم جدیدی را توسط موسیقی به آنها ارائه دهیم.

کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران بیستم اسفند ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهتر است به جای دسته بندی فقط بگوییم موسیقی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهتر است به جای دسته بندی فقط بگوییم موسیقی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید