تصویری ماندگار از آرامگاه ابدی نبوغ ناسا در مریخ

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، دوران فعالیت هلی کوپتر مشهور ناسا در مریخ به پایان رسید و سیاره سرخ تبدیل به آرامگاه ابدی این شاهکار فناوری شد.

تصویری ماندگار از آرامگاه ابدی نبوغ ناسا در مریخ

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری ، مریخ نورد پرسویرنس (استقامت) ناسا پس از توقف فعالیت اینجنیوتی(نبوغ)، هم قطار مریخی کوچکش در اوایل ماه جاری، تصویری از آرامگاه ابدی آن گرفته است. اینجنیوتی، هلی کوپتر رباتیک کوچکی بود که در فروردین 1400، با برخاستن از روی سطح سیاره سرخ، به اولین هواگردی تبدیل شد که روی جهانی دیگر پرواز کنترل شده انجام می دهد.

به نقل از زومیت، ناسا هنگام انجام اولین پرواز اینجنیوتی در بیانیه ای گفت سیاره سرخ گرانشی بسیار کمتر (یک سوم زمین) و جوی بسیار رقیق با فقط یک درصد فشار در سطح در مقایسه با سیاره ما دارد؛ بدین معنی که مولکول های کمتر موجود در هوا، پرواز را برای اینجنیوتی بسیار دشوارتر می کنند.

اینجنیوتی نمونه ای آزمایشی محسوب می شد که فقط برای انجام پنج پرواز در مدت 30 روز برنامه ریزی شده بود؛ اما درنهایت 72 پرواز درطول بیش از هزار روز انجام داد. هلی کوپتر مریخی عملکردی چنان عالی داشت که ناسا تصمیم گرفت از آن برای به دست آوردن دید هوایی از مریخ و شناسایی نواحی جالب به منظور بررسی نزدیک به وسیله پرسویرنس استفاده کند.

متاسفانه اینجنیوتی در پرواز 72ام خود فرود اضطراری داشت و ارتباطش با پرسویرنس را از دست داد. وقتی تماس دوباره برقرار شد، عکس های ارسالی به زمین نشان داد که پره هلی کوپتر به شدت آسیب دیده است و درنتیجه اینجنیوتی دیگر نمی تواند پرواز کند.

چهارم فوریه، مریخ نورد پرسویرنس از همراه مریخی اش در بالای تپه های شنی دهانه یزرو عکس گرفت و با آن وداع کرد. آرام بخواب رفیق مریخی کوچک!

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تصویری ماندگار از آرامگاه ابدی نبوغ ناسا در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری ماندگار از آرامگاه ابدی نبوغ ناسا در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید