جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور، شاهکار ایلان ماسک در تهران مهندسی معکوس می گردد؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، پس از گذشت چند سال از انتشار خبر ورود چند دستگاه تسلا به یکی از گمرکات کشور، دوباره این خبر پر رنگ شده و جزئیات جدیدی درباره آن مطرح شده است.

جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور، شاهکار ایلان ماسک در تهران مهندسی معکوس می گردد؟

امیرمسعود عابدین: بعضی از خودروسازان کشور، مانند ایران خودرو، در پی فراوری خودروی برقی ملی هستند و چندین سال است که به شکل بی حاشیه ای، اقدام به تحقیق و توسعه می نمایند. داستان ایران خودرو و تسلا هم از اینجا آب میخورد.

در اوایل سال 1399 خبر ورود 6 دستگاه خودرو تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. طبق شایعاتی، گفته می شد که این خودروها متعلق به یکی از سفارتخانه ها بوده و به صورت سفارشی وارد ایران شده است. اما با آنالیز های صورت گرفته ، اعلام شد که ورود این خودروها برای مطالعه و تحقیقات شرکت ایران خودرو می باشد.

با توجه به فعالیت یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو به نام جتکو در زمینه خودروهای برقی، احتمال داده می شد که تسلاهای وارداتی مربوط به این برند باشند. این شرکت میخواهد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه، آغازنماینده فراوری خودروهای برقی در ایران باشد.

در دی ماه 1400، یک تسلا مدل 3 در ویدئویی که از شرکت جتو منتشر شده بود دیده شد که مهر تاییدی بر مهندسی معکوس تسلا در ایران بود. در کنار تسلا مدل 3، خودروهای دیگری از این برند مطرح مثل مدل X و S در این مجموعه موجود بودند. تسلا مدل S واردشده به کشور نمونه 75 کیلووات ساعتی بوده و گویا با نمونه چهار چرخ محرک پا به کشور گذاشته است.

فناوری استخراج شده از تسلا، قرار است به شکل مستقیم در جتکو JX10 به کار برده گردد. احتمالا پروژه JX10 به بعضی سامانه های ایمنی تسلا نیز مجهز گردد. جتکو JX10 یک سدان سایز میانه بوده که احتمالاً در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی گردد. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 می تواند با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافتی فراتر از 300 کیلومتر را بپیماید و در کم تر از 40 دقیقه با سامانه شارژ سریع، 80 درصد ظرفیت باتری های خود را تکمیل کند. بعضی منابع خبری می گویند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX10 بر مبنای خودروهای تسلا و نیز نیسان لیف نسل قبل طراحی شده و ساختار آن بر مبنای یکی از سدان های معروف آلمانی است.

در واقع، جتکو همان مسیری را دنبال می نماید که خودروسازان چینی طی کردند؛ یعنی تقلید از خودروسازان بزرگ برای رسیدن به جایگاه رقابت با برقی سازان.

علاوه بر شباهتی که از نظر فنی با خودروهای دیگر وجود دارد، ظاهر جتکو JX10 هم شبیه به خودروهای کره ای است. طبق تصاویری که به وسیله جتکو منتشر شده، تصاویر مدل مفهومی، خودرویی مدرن با طراحی تهاجمی را نشان می دهند.

در برنامه تلویزیونی بی واسطه، با حضور معاون علمی رئیس جمهور، نکاتی بیشتری درباره تسلاهای وارد شده و بعلاوه پروژه آینده جتکو مطرح شد.

فیروز آبادی در جواب به این سئوال که این کار غیر قانونی هست یا خیر، گفت: این مهندسی معکوس در جهان غیر قانونی است؛ اما ما به عنوان محقق این کار را نموده ایم. ماشین را خریده ایم و دوست داشتیم بازش کنیم؛ گناه نکردیم!

طبق گفته معاون رئیس جمهور، خودروی برقی برخلاف سایر خودروها به راحتی قابل کپی کردن نیست؛ چرا که مغزافزار این خودروها با چشم قابلیت کپی کردن ندارد و باید اقدام های مهندسی انجام داد. ما خودرو تسلا را باز کردیم و تا یک جایی توانستیم از آن الهام بگیریم؛ از یک جایی به بعد اما بحث نرم افزار است که اجازه ورود و آنالیز نمی دهد.

اگر این پروژه مسیر خود را به خوبی طی کند، می توان به آینده خودروهای برقی در ایران، حداقل کمی امید داشت.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در وبلاگ سفر و گردشگری مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور، شاهکار ایلان ماسک در تهران مهندسی معکوس می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور، شاهکار ایلان ماسک در تهران مهندسی معکوس می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید