سافاری چیست؟ (قسمت اول)

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، گردشگری دریچه ای است به سوی کسب تجارب مختلف و فرصتی است برای آشنایی با جاذبه هایی که برای تمامی گردشگران به خاطراتی طلایی تبدیل خواهند شد. در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا با دریچه ای دیگر از گردشگری آشنا شویم. تجربه نابی که سافاری نام دارد.

سافاری چیست؟ (قسمت اول)

بسیاری از گردشگران در سرتاسر این کره خاکی آرزو دارند که بتوانند به صورت طبیعی در دل طبیعت قدم بگذارند و با حیوانات و محیط طبیعی پیرامونشان ارتباط برقرار نمایند. خبر خوب برای این دسته از گردشگران، وجود حوزه ای به نام سافاری است که به آسانی آرزوی این دسته از افراد را برآورده نموده و برای آن ها به تجربه ای خاص و بی نظیر تبدیل خواهد شد. سافاری فرصتی است که از طریق آن می توانید در محیطی حضور پیدا کنید و لحظه ای را به چشم ببینید که شاید ارزش آن از تماشا بسیاری از فیلم های مستند بیشتر باشد!

سافاری چیست؟

تعریف سافاری بسیار ساده است. سافاری (Safari)، یک ماجراجویی است که غالبا به صورت زمینی بوده و معمولا در آفریقا انجام می شود. در قدیم برنامه های شکار در آفریقا هم جزئی از سافاری به حساب می آمد اما امروزه سافاری صرفا در سفرهای کوتاه زمینی به منظور مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حالت طبیعی خودشان خلاصه می شود.

ریشه شناسی واژه و تاریخچه سافاری در آفریقا

ریشه واژه سافاری به کلمه عربی سفر (Safar) باز می شود. از همین واژه، نام Safariya هم مشتق می شود (که دقیقا همان معنای سفر را می دهد) و سپس به واژه Safari می رسیم که یک واژه سواحیلی دقیقا مترادف واژه عربی سفر است.

در دوران استعمار آفریقا، سافاری تعریف و مفهوم دیگری داشت. در آن موقع هدف سافاری جستجو در دل حیات وحش به صورت گروه های کوچک و شکار حیوانات بود. به علت اجرای این سیاست غلط و وجود این تفکر اشتباه در خصوص مفهوم سافاری، در آن موقع در قاره آفریقا 11,400 عدد از گونه های مختلف حیوانات شکار شدند که 512 عدد از آن ها جزو حیوانات شاخص آفریقا بودند که شامل فیل ها، پلنگ ها، شیرها، بوفالوها، اسب های آبی و کرگدن ها می شد. در آن دوران شش عدد کرگدن سفید نیز شکار شد. کرگدن های سفید در آن موقع هم در خطر انقراض بودند و با این وجود شش عدد از آن ها در طی تفریحی که آن موقع سافاری نام داشت از بین رفتند!

تکامل و تحولات سافاری

امروزه وجه منفی شکار و از بین بردن حیوانات در سافاری کاملا از بین رفته است و این نکات منفی جای خود را به مسائل مثبت و مدرن جدیدی همانند مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حیات وحش داده اند.

امروزه در سافاری (مخصوصا سافاری در آفریقا) هیچ ردی از شکار کردن حیوانات به چشم نمی خورد و سافاری در مشاهده حیوانات و محیط زندگی آن ها در دل طبیعت و حیات وحش و حتی در برخی از منطقه ها محافظت شده همانند پارک های ملی خلاصه می شود. البته مفهوم سافاری در عصر مدرن تنها به مشاهده حیوانات و رفتار آن ها محدود نمی شود.

سافاری مدرن؛ یک مسئولیت پذیری مفتخرانه

سافاری مدرن همچنان شامل گشت و گذار در حیات وحش و مشاهده حیوانات از نزدیک می شود اما هدف کلی آن در جهات مثبتی توسعه یافته و چند منظوره تر شده است. هم اکنون سافاری جدا از بُعد تحسین طبیعت و متعلقات آن، فرصتی برای یاری و حمایت از طبیعت و حیات وحش نیز شده است.

امروزه سافاری به یک گردش مناسب برای روزهای تعطیل گردشگران بدل شده است و از جهات بسیاری به شرایط طبیعت و محیط زیست یاری می نماید. بسیاری از مراکز برگزار نماینده سافاری، بخش زیادی از عایدی خود را در راه حمایت از منطقه ها محافظت شده و یاری های اقتصادی برای ایجاد پناهگاه ها برای حیوانات در خطر انقراض صرف می نمایند که این یاری ها بی شک تاثیر مثبت زیادی بر روی تداوم حیات وحش خواهد گذاشت.

این روزها به جای شکار حیوانات در سافاری ها، گردشگران در کوشش اند تا به گونه های حیوانی از هر نظر که توانایی دارند یاری نمایند و در بقای حیات وحش و حیوانات آن تاثیرگذار باشند.

امروزه اکوتوریسم به صنعتی بدل شده که در راه تداوم طبیعت و محیط زیست قدم های بسیار مثبتی برداشته است. سافاری مدرن و گردشگران آن هم در راستای تبعیت از این صنعت، در کوشش هستند تا در حد امکان، از تاثیرات منفی خود بر روی محیط زیست بکاهند، بر تاثیرات مثبت آن بیفزایند و در راستای تداوم حیات وحش قدم های موثری بردارند.

سافاری مدرن را به نحوی می توان سفری بر پایه مسئولیت پذیری گردشگران دانست. در طول یک سافاری، گردشگران با مردم و قبایل محلی منطقه ها مختلف آشنا خواهند شد و در پی این اتفاق تبادل فرهنگ بین گردشگران و مردم محلی اتفاق افتاده و از سوی دیگر قبایل محلی از فروش محصولات و ارائه خدمات از گردشگران پول دریافت می نمایند که هر دو موردی که ذکر شد، اتفاقاتی مثبت هم برای گردشگران و هم برای مردم قبایل محلی محسوب می شود.

سافاری در آفریقا شامل چه مواردی می شود؟

همان طور که گفته شد، سافاری بیشتر در آفریقا انجام می شود و به طور کلی، تجربه یک سافاری در آفریقا به جز مشاهده حیوانات شاخص، موارد زیر را هم در بر می گیرد:

  • آشنایی با فرهنگ مردم و قبایل محلی
  • مشاهده منطقه ها بکر و زیبا و طبیعتی فوق العاده
  • مشاهده منطقه ها و جاذبه های تاریخی شاخص
  • مشارکت در فعالیت های جانبی در جهت حمایت از محیط زیست و حیات وحش

بیشتر سافاری های آفریقا سفرهای جاده ای هستند. این بدان معنا است که سافاری ها با طی مسافت های نسبتا طولانی انجام می شوند. طی کردن این مسافت ها اغلب از طریق خودرو انجام می شود اما می توان سفرها را به نسبت طول مسافتشان به صورت هوایی، دریایی یا حتی با پای پیاده هم انجام داد!

نظر شما در خصوص سافاری چیست؟ آیا تا کنون سافاری را تجربه نموده اید؟ نظرات خود را با وبلاگ سفر و گردشگری در میان بگذارید.

منبع: کجارو / africanbudgetsafaris.com

به "سافاری چیست؟ (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سافاری چیست؟ (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید