5 عامل تأثیرگذار روی قیمت گوشی دست دوم
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، عوامل متعددی بر قیمت گوشی دست دوم تاثیر می گذارند؛ از برند و شرایط ظاهری گرفته تا سن گوشی و سایر موارد. با درک این که خریداران بیشتر به چه جنبه هایی اهمیت می دهند و قیمت گذاری گوشی خود بر اساس آن، می توانید به بازدهی مناسبی دست پیدا کنید.
برند گوشی
برندهای معتبر مانند اپل و سامسونگ به علت ارائه به روزرسانی های نرم افزاری مداوم، عملکرد قابل اعتماد و کیفیت ساخت عالی در گوشی های خود شناخته شده اند. این عوامل باعث می گردد گوشی های آن ها حتی به عنوان دستگاه های کارنموده، مطلوب تر و قابل اعتمادتر باشند. وفاداری بالای مشتری و تقاضای زیاد به حفظ ارزش فروش مجدد آن ها یاری می نماید.
در مقابل، برندهای کمتر شناخته شده، سطح اطمینان مشابهی را در بین خریداران ایجاد نمی نمایند. این برندها با شناخت کمتر در بازار، اغلب از نظر دوام ضعیف تر تلقی می شوند. به همین علت، این برندها تمایل به داشتن ارزش فروش مجدد پایین تری دارند، زیرا خریداران نسبت به مسائل احتمالی محتاط هستند و در خصوص قابلیت اطمینان بلندمدت دستگاه تردید دارند. البته در بازار ایران، در کل گوشی های دست دوم اپل معمولا بهتر ارزش خود را حفظ می نمایند.
شرایط گوشی و سن و سال آن
شرایط ظاهری و سلامت گوشی هوشمند تاثیر قابل توجهی روی ارزش فروش مجدد آن دارد. یک گوشی که به خوبی از آن نگهداری شده و هیچ گونه خط و خش، فرورفتگی یا آسیب ظاهری ندارد، نشان دهنده استفاده دقیق از آن است که می تواند اعتماد خریداران بالقوه را جلب کند. شرایط ظاهری عالی، گوشی را مجذوب کننده تر نموده و به شما یاری می نماید تا قیمت فروش بالاتری به دست آورید.
از طرف دیگر، گوشی های هوشمندی که دارای ساییدگی قابل مشاهده، ترک خوردگی یا آسیب جدی هستند، برای خریداران مجذوب کنندهیت کمتری دارند. خریداران احتمالا در خصوص سرمایه گذاری روی یک دستگاه آسیب دیده محتاط خواهند بود. پیش بینی هزینه های تعمیر احتمالی و سایر نگرانی ها می تواند ارزش فروش مجدد را کاهش دهد. به همین ترتیب، گوشی های هوشمند تازهتر معمولاً با پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر و ویژگی های پیشرفته مانند اتصال 5G و امنیت بیومتریک عرضه می شوند. خریداران با علم به اینکه می توانند برای چندین سال از مزایای فناوری پیشرفته و به روزرسانی های مداوم بهره مند شوند، حاضرند برای این مدل ها مبلغ بیشتری پرداخت نمایند که این موضوع باعث افزایش ارزش فروش مجدد آن ها می گردد.
در مقابل، مدل های قدیمی تر با گذشت زمان و منسوخ شدن و بعلاوه فقدان بعضی از ویژگی های مورد نظر خریداران، به تدریج ارزش فروش مجدد خود را از دست می دهند. علاوه بر این، احتمالاً پشتیبانی از به روزرسانی های امنیتی تازهتر را در مقایسه با گوشی های تازهتر دریافت نمی نمایند که این موضوع باعث کاهش بیشتر مجذوب کنندهیت آن ها می گردد. تمام این عوامل در کاهش قیمت گوشی های دست دوم قدیمی تر نقش دارند.
سابقه تعمیر گوشی دست دوم
بدون شک گوشی هایی که هرگز برای تعمیر باز نشده اند برای خریداران مجذوب کنندهیت بیشتری دارند. این امر نشان می دهد که مالک اصلی از دستگاه به خوبی مراقبت نموده است و احتمال کمتری وجود دارد که مسائل پنهانی داشته باشد. این برداشت، اعتماد خریدار را بالا برده و به طور بالقوه می تواند ارزش فروش مجدد را افزایش دهد.
از طرف دیگر، نشانه هایی از تعمیرات قبلی مانند درزهای غیر همسان، قطعات نامتناسب یا تقلبی، پیچ های غیر اصل یا سایر علائم مسائل گذشته، می توانند خریداران را دلسرد نمایند. نگرانی از اینکه این مسائل دوباره ظاهر شوند، باعث تردید خریداران در پرداخت قیمت های بالا برای چنین گوشی هایی شده و در نتیجه ارزش فروش مجدد آن ها را پایین می آورد.
لوازم جانبی اورجینال
ارائه گوشی به همراه لوازم جانبی اصلی مانند شارژر، هندزفری و بسته بندی می تواند مجذوب کنندهیت پیشنهاد شما را افزایش دهد. خریداران به چنین معاملاتی تمایل بیشتری دارند، زیرا از هزینه های اضافی خرید لوازم جانبی غیر اصلی که احتمال خرابی آن ها بیشتر است، اجتناب می نمایند.
عدم وجود لوازم جانبی اصلی ممکن است باعث گردد خریداران تصور نمایند که از گوشی به طور صحیح استفاده نشده است. این امر می تواند اعتماد آنها را نسبت به مراقبتی که شما از گوشی داشته اید، خدشه دار کند. به علاوه، فکر کردن به سرمایه گذاری در لوازم جانبی جایگزین غیرقابل اعتماد می تواند مجذوب کنندهیت معامله را بیشتر کاهش دهد.
شرایط باتری گوشی دست دوم
گوشی هایی که از ظرفیت باتری بالایی برخوردارند، برای خریداران مجذوب کنندهیت بیشتری دارند زیرا آن ها انتظار دارند که با یک بار شارژ، باتری دوام بیشتری داشته باشد و احتیاج به شارژهای مکرر را کاهش دهد. بعلاوه، این تصور که طول عمر کلی باتری بیشتر خواهد بود، خریداران را از هزینه های تعویض قریب الوقوع آسوده خاطر می نماید.
در مقابل، گوشی هایی با باتری های ضعیف و ظرفیت کاهش یافته می توانند خریداران را به طور قابل توجهی دلسرد نمایند و این عامل ممکن است آن ها را از پرداخت قیمت های بالاتر باز دارد. اگر سلامت باتری گوشی ضعیف باشد، خریداران ممکن است هزینه تعویض احتمالی باتری را در نظر بگیرند که می تواند به طور قابل توجهی ارزش فروش مجدد گوشی را کاهش دهد. در هر صورت برای خرید گوشی دست دوم باید به نکات زیادی توجه کنید و برای خرید این گوشی ها می توانید به بخش تازه وبلاگ سفر و گردشگری سر بزنید. طبیعتا برای خرید گوشی نو هم در وبلاگ سفر و گردشگری به مدل های بسیار زیاد و متنوعی دسترسی دارید.
منبع: MakeUseOf
منبع: دیجیکالا مگ