تشکیل کارگروه آنالیز تامین مالی پروژه های عمرانی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، اسلامی، محمد اسلامی در نشست صبحانه کاری با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در خصوص برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: مهمترین برنامه های ما اجرای تکالیفی است که در برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین مانند قانون برطرف موانع کسب و کار دیده شده است. این برنامه ها به خوبی در این قوانین ذکر شده و آنچه مهم است استراتژی ها است که باید به طور جدی عملیاتی شوند.

تشکیل کارگروه آنالیز تامین مالی پروژه های عمرانی

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که پیگیر اجرای آن هستم، رها کردن هر گونه تصدی گری در وزارتخانه است. ما در حوزه دفاعی که یکی از امنیتی ترین فعالیت ها است بخشی از تصدی گری ها را واگذار نموده ایم.

اسلامی گفت: باید ساختار وزارتخانه را بازمهندسی نموده و به سمت کوچک سازی حرکت کنیم. همچنین ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزها و کم کردن مجوزها به میزان اقتضای جامعه از دیگر اقدامات ما در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای فراوری مسکن که یک جریان دائمی و بخش مهمی از اقتصاد است، سیاست پابرجا داشته باشیم، توضیح داد: کسانی که برای حفظ منابع خود به ساخت و ساز روی می آورند را جزء فعالان صنعت ساختمان نمی دانم. از نظر من سرمایه گذاری که برای سرپناه مورد احتیاج جامعه و برای اقتضای مصرف مسکن به ساخت و ساز رو می آورد جزئی از سند ساختمان است.

وی در خصوص بافت فرسوده نیز گفت: در این بخش در سالهای گذشته طرح های زیادی اجرا شده است. در برنامه ششم نیز تکالیف زیادی در حوزه بازسازی بافت های فرسوده شهری به عهده ما گذاشته شده که تنها سه سال از زمان اجرای آن باقی مانده است. مهمترین کاری که ما می توانیم در این بخش انجام دهیم این است که مسیر فعالیت انبوه سازان در بافت فرسوده را هموار کنیم. چرا که احیای این بخش ها می تواند مهمترین تقاضای مسکن را که در حال حاضر از سوی قشر متوسط و ضعیف است، پاسخ دهد؛ ضمن اینکه باید برنامه ریزی در این بخش به صورت استانی باشد تا مقامات استانها راحت تر پروژه ها را عملیاتی نمایند.

تامین مسکن وظیفه قانونی دولت است

به گفته اسلامی، براساس قانون اساسی، تأمین مسکن وظیفه قانونی دولت است و بخش ساختمان اثرگذاری مهمی برای خروج بخش صنعت و فراوری نمایندگان از رکود برعهده دارد.

وی به حوزه حمل و نقل اشاره نمود و گفت: باید اجازه دهیم در این بخش انجمن ها و تشکل های صنفی، خودشان مسائل خود را حل نمایند. ضمن اینکه در بخش نوسازی ناوگان حمل ونقل باید به صورت جدی اجرای تعهدات قبل را دنبال کنیم.

اسلامی در خصوص توسعه ترانزیت به محور کریدور شمال به جنوب اشاره نمود و گفت: اولویت ما روان سازی مسیرهای ترانزیتی است و ضروری است احداثات مورد احتیاج در این محورها را تکمیل کنیم.

به گفته وی در شرایط تحریم، ترانزیت یکی از مولفه هایی است که برای برون رفت از مسائل اقتصادی، یاری حال ما خواهد بود.

منابع مردم را جایگزین فاینانس کنیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در باره روش های تأمین مالی پروژه های عمرانی حوزه راه و شهرسازی، تأکید کرد: من در مورد بودجه محدود و تخصیص های غیر ضروری پروژه ها، دیدگاه خاصی دارم. به نظرم باید پروژه های عمرانی به بخش خصوصی واگذار گردد. نه فقط آزادراه ها بلکه سایر پروژه های عمرانی می توانند با یاری منابع مالی مردمی اجرا شوند.

وی ادامه داد: مسیر فاینانس و سرمایه گذاری خارجی را باید با یک چرخش منطقی به فعالان اقتصادی داخلی و منابع مردمی واگذار کنیم تا پروژه های آزادراه و راه آهن به سهامی عام تبدیل شده و فعالان اقتصادی از ساخت احداثات جنبی مانند شهرک های تفریحی در کنار این پروژه ها سود ببرند.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با اتاق

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی توضیح داد: باید در رویه های تأمین مالی بازنگری گردد. برای این منظور می توانیم با یاری اتاق ایران کارگروه مشترک هم اندیشی در خصوص نظام های تأمین مالی ایجاد کنیم.

اسلامی یادآور شد: در جهان دیگر کسی با بودجه دولتی فرودگاه نمی سازد بلکه فرودگاه ها با الگوی BLT ساخته می شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید ایران را با هاب قدرتمند ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم تا بازارهای ما و بازارهای بین المللی به یکدیگر دسترسی داشته باشند، گفت: به عنوان مثال در آسیای میانه برای مسافرت به جهان ازدو کشور استفاده می نمایند. اگر ما در شمال کشور هاب هوایی قدرتمند ایجاد نموده بودیم، می توانستیم امکان عبور سفرهای مردم این منطقه را از ایران فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه دیگر دوران روابط مکانیکی و خشک بخش خصوصی و دولتی گذشته است، گفت: باید با این روش که بخش دولتی با قیمت پایه مورددلخواه خود، مناقصه برگزار کند و بخش خصوصی بگوید چون برای من به صرفه نیست انصراف دهدو نهایتاً دولت اوراق اسناد خزانه بخواهد پرداخت کند و پروژه نیمه کاره رها گردد، خداحافظی کنیم. این شیوه به 50-60 سال گذشته اختصاص دارد. در حال حاضر الگوهای ساخت و ساز و توسعه زیرساخت ها متنوع شده است.

اسلامی دیگر برنامه های خود را شایسته سالاری، جوان گرایی، برنامه محوری و متفاوت دیدن مسائل عنوان و گفت: حفظ پرچم و خاک و پول ملی، وظیفه تک تک آحاد جامعه است. کسی که جان خود را برای پرچم فدا کند ایرانی نیست. پول ملی بخشی از هویت ماست و نباید ارزش آن کاهش یابد.

مسکن مهر باید معین تکلیف گردد

اسلامی در حاشیه این نشست در جمع وبلاگ سفر و گردشگری در خصوص برنامه های مسکن مهر گفت: اهتمام ما در این خصوص، معین تکلیف مسکن مهر باقیمانده است. در حال حاضر در سه حالت در مسکن مهر مشکل داریم که باید با ظرفیت مقامات استانی معین تکلیف گردد.

وی اضافه کرد: بخشی از مسکن مهر های باقیمانده مربوط به سایر دستگاه ها است، برخی مشکل حقوقی دارند و برخی بدون متقاضی هستند که برای مسکن مهر بدون متقاضی، واگذاری آنها به بهزیستی و نهادهای حمایتی را در نظر گرفته ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران- شمال گفت: این پروژه، قرارداد دارد و طبق برنامه ریزی در حال اجرا است. ما نیز پیگیری می کنیم تا تکمیل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تشکیل کارگروه آنالیز تامین مالی پروژه های عمرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کارگروه آنالیز تامین مالی پروژه های عمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید