آشنایی با ورزش جذاب اسکی آلپاین، تاریخچه و رقابت های آن

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، روزنامه اعتماد - سامان سعادت: اسکی یکی از جذاب ترین و مفرح ترین رشته های ورزشی است که هر ساله با شروع فصل سرما و شروع بارش برف، دوباره رونق می گیرد. هر جا که برف روی یک تپه نشسته باشد، می تواند محیطی برای این ورزش باشد؛ ورزشی که هم در سطح آماتور و هم در سطح حرفه ای علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب می نماید.

آشنایی با ورزش جذاب اسکی آلپاین، تاریخچه و رقابت های آن

خوشبختانه کشور ما جزو کشور هایی است که به دلیل وجود محیط های کوهستانی و برف خیز زیاد در آن، پیست های اسکی طبیعی زیادی دارد. این پیست های اسکی طبیعی همه ساله پذیرای افرادی است که به سنتی ترین شکل ممکن به ورزش اسکی روی می آورند. احتمالا شما هم کسانی را دیده اید که از بالای یک تپه با یک تویوپ یا حلقه لاستیک یا مشمع به سمت پایین سر می خورند. بله این هم نوعی از اسکی است.

اسکی آماتوری

ورزش اسکی، اما در واقعیت یک فرمت کاملا معین با تجهیزات تعریف شده دارد. تجهیزاتی که البته تهیه آن گران تمام می گردد و به همین دلیل در پیست های اسکی باشگاه هایی هستند که این لوازم را کرایه می دهند. وسایل اسکی به طور کلی به دو بخش مهم تقسیم می گردد؛ بخش پوشاک اسکی و بخش وسایل جانبی یا همان ست اسکی. در بخش پوشاک اسکی، ورزشکار باید در انتخاب لباس، شلوار، دستکش، جوراب و عینک اسکی دقت لازم را به کار ببندد تا با در نظر دریافت سطح خود اعم از مبتدی تا پیشرفته موارد مورد نظر را معین کند.

ست اسکی و وسایل جانبی نظیر چوب اسکی، باتوم، کفش و کلاه ایمنی و کلاه بافت دیگر مواردی هستند که اسکی باز باید در انتخاب آن ها دقت لازم را داشته باشد.

نکته دیگری که در ورزش آماتوری اسکی باید در نظر گرفت، آموزش های ابتدایی این رشته است. محیط کوهستانی و سرعتی که اسکی باز هنگام سر خوردن به سمت پایین می گیرد، می تواند خطراتی را برای اسکی باز به همراه داشته باشد. پس اگر شما نیز روزی خواستید به انجام این ورزش بپردازید، حتما آموزش های حداقلی لازم را ببینید و آنگاه با استفاده از تجهیزات مناسب اسکی را تجربه کنید. همان طور که ذکر شد کشور ایران پیست های اسکی زیادی دارد.

از جمله آن می توان به پیست اسکی توچال، دربندسر، آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران، پیست اسکی خور در استان البرز، پیست اسکی آلوارس در استان اردبیل، پیست اسکی پولاد کف به عنوان دومین پیست اسکی بزرگ ایران در استان فارس و نزدیکی شهر شیراز و چندین و چند پیست دیگر اشاره نمود؛ پیست هایی در حاشیه رشته کوه های البرز و الوند که حتی گردشگران خارجی زیادی را نیز هر ساله به سمت خود می کشند.

اسکی آلپاین چیست؟

اسکی آلپاین معروف ترین نوع اسکی در دنیا است. این ورزش به صورت کلی با نام DownHill نیز شناخته می گردد؛ به معنای پایین آمدن از تپه یا کوه است. البته اسکی آلپاین هم می تواند روی برف (چه طبیعی و چه مصنوعی) و هم روی چمن باشد که هر یک ابزار خاص خود را می طلبند.

فرمت حرفه ای اسکی آلپاین شامل چند زیرمجموعه می گردد. هر ساله مسابقات حرفه ای اسکی در این بخش ها انجام می گردد. زیرمجموعه های اسکی آلپاین شامل اسلالوم، اسلالوم بزرگ، دان هیل، سوپرجی و اسکی ترکیبی است که مسابقات حرفه ای نیز در این رشته ها برگزار می گردد. البته مسابقات ورزشی زمستانی شامل رشته های دیگری نظیر پرش با اسکی، اسکی بیاتلون یا صحرانوردی، لوژ سواری و چند رشته دیگر نیز می گردد.

زیرمجموعه های اسکی آلپاین

اسلالوم:

اسلالوم به معنای مارپیچ است. اسکی آلپاین اسلالوم یعنی شما به عنوان اسکی باز باید از تپه به سمت پایین حرکت کنید و حرکت های زیکزاگی انجام بدهید. این حرکات زیکزاگی از بین پرچم هایی است که در راستا تعبیه شده است. فواصل بین پرچم ها یا علامت هایی که از آن ها باید عبور کنید بسیار تنگ است و بین 6 تا 15 متر از هم فاصله دارند.

اسلالوم بزرگ:

اسلالوم بزرگ همانند اسلالوم معمولی است با این تفاوت که فاصله پرچم ها از یکدیگر بیشتر است و این باعث می گردد اسکی باز بتواند سرعت بیشتری نیز بگیرد. فاصله بین پرچم ها در اسلالوم بزرگ چیزی حدود 35 متر است.

دان هیل:

این اسکی با روش آزاد و با سرعت زیاد در یک راستا مستقیم و بدون پیچ و کنترل انجام می گردد. در این رشته اسکی بازان راستای طولانی تر از دیگر رشته های اسکی آلپی را طی می نمایند و پیچ های راستا کمتر و بازتر از دیگر رشته هاست. سرعت شرکت نمایندگان گاه به 150 کیلومتر در ساعت می رسد.

سوپرجی:

سوپرجی چیزی بین اسلالوم بزرگ و دان هیل است. فاصله پرچم ها نسبت به اسلالوم بزرگ خیلی طولانی تر و سرعتی که اسکی باز می گیرد بسیار بیشتر است. در این نوع اسکی قسمت هایی از پیست برای پرش در نظر گرفته شده اند. چیزی که در اسلالوم های دیگر به چشم نمی خورد.

اسکی ترکیبی:

همان طور که از نام این نوع اسکی معین است، اسکی باز در این رشته چندین حالت مختلف را تجریه می نماید. اسکی باز ابتدا یک راستا اسکی سرعت و سپس یک راستا مارپیچ کوچک را می پیماید و هر کس که مجموع زمانش کمتر باشد، برنده است. البته تمامی این رشته ها از ابتدا در اسکی آلپاین وجود نداشته اند و به تدریج به مجموعه مسابقات اضافه شده اند.

تاریخچه مسابقات قهرمانی آلپاین

مسابقات دنیای اسکی آلپاین یک رقابت بین المللی است که در سال 1966 توسط جمعی از متخصصان و علاقه مندان به این رشته پایه گذاری شد. این جمع شامل سرگ لنگ روزنامه نگار فرانسوی، هنور بنت مدیر پیست اسکی آلپ از فرانسه و باب بتی از ایالات متحده می شد. این طرح با حمایت رییس فدراسیون دنیای اسکی مارک هولدر در سال 1967 در کنگره FIS (مخفف عبارت فرانسوی Fédération Internationale de Ski) مطرح شد و مورد قبول نهاده شد.

از آن زمان مسابقات اسکی آلپاین هر ساله برگزار می گردد. این مسابقات یکی از مسابقات حرفه ای دنیا به حساب می آید که از همان ابتدا در دو قسمت زنان و مردان برگزار گردیده است. بدون احتساب سال جاری تا به امروز 53 دوره از این رقابت ها برگزار گردیده است. در کنار این مسابقات که به جام دنیای معروف است، رقابت های قهرمانی اسکی دنیا که هر دو سال یک بار و رقابت های المپیک زمستانی که هر 4 سال یک بار برگزار می گردد هم وجود دارد.

البته بسیاری از کارشناسان جام دنیای را بسیار باارزش تر از رقابت های قهرمانی دنیا می دانند، چراکه قهرمان آن در طول فصل و بعد از سپری کردن تعداد زیادی رقابت معین می گردد. در ابتدا جام دنیای فقط در بخش های اسلالوم، اسلالوم بزرگ و دان هیل برگزار می شد. از سال 1974 مسابقات اسکی ترکیبی و از سال 1982 مسابقات سوپرجی به رقابت ها اضافه شد. در ادوار برگزار گردیده مسابقات تا به امروز کشور اتریش با کسب 34 مدال طلا شامل 17 طلای مردان و 17 طلای زنان بهترین عملکرد را به ثبت رسانده است.

بعد از اتریشی ها اسکی بازان کشور های سوییس و امریکا در رده های دوم و سوم به چشم می خورند. اولین قهرمان این رقابت ها در سال 1967 جان کلود کیلی فرانسوی بود که توانست در سال 68 از عنوان قهرمانی اش دفاع کند. مسابقات جام دنیای تا به امروز در 25 کشور دنیا برگزار گردیده است. گرچه کشور هایی از نیمکره جنوبی نیز میزبانی این رویداد را بر عهده داشته اند، اما بیشتر مناطق اسکاندیناوی میزبان مسابقات بوده اند.

تا به امروز در مجموع ادوار این رقابت ها منطقه کوهستانی کیتزبوهل در اتریش بیشترین میزبانی را بر عهده گرفته است. این منطقه 171 بار میزبان مسابقات مردان بوده است. اما در قسمت زنان کورتینا دامپتزو در ایتالیا بیشترین میزبانی را بر عهده داشته است. این منطقه که یک بار میزبانی المپیک زمستانی 1956 را نیز بر عهده داشته، 94 بار میزبان مسابقات زنان بوده است.

فرمت مسابقات اسکی آلپاین

رقابت های اسکی آلپاین در هر فصل از اکتبر شروع می گردد و تا ماه مارس ادامه پیدا می نماید. در این مدت چندین شهر میزبانی رقابت ها را بر عهده می گیرند. به عنوان مثال مسابقات سال جاری که از 27 اکتبر شروع شده، قرار است در 44 مرحله و به میزبانی 22 شهر انجام گردد. در هر مرحله ورزشکاران زن و مرد در ماده های مختلف به رقابت می پردازند و امتیازات آن ها بر اساس هر برد معین می گردد و در انتهای فصل نفر برتر هر بخش و همچنین قهرمان مجموع مسابقات معرفی می گردد.

در فصل گذشته، اما تعداد رویداد ها 39 و میزبان ها 20 عدد بود. رقابت هایی که در انتها با قهرمانی مارسل هرشر اتریشی در بخش مردان و میکائلا شیفرین امریکایی در بخش زنان به انتها رسید. در هر دو بخش مردان و زنان کشور اتریش بود که مقام قهرمانی را تصاحب کرد.

مارسل هرشر علاوه بر قهرمانی مجموع سال قبل در بخش های اسلالوم و اسلالوم بزرگ را نیز به دست آورد. بیت فیوز سوییسی در دان هیل، دومنیم پاریس ایتالیایی در سوپرجی و الکسیس پینتورالت فرانسوی در بخش کمبایند به مقام اول دست یافتند. در بخش زنان نیز میکائلا شیفرین علاوه بر قهرمانی مجموع در سه بخش سوپرجی، اسلالوم بزرگ و اسلالوم نیز مقام قهرمانی را تصاحب کرد. نیکول اشمیدهوفر در دان هیل و فدریکا بریگنونه در کمبایند اول شدند.

رقابت های سال جاری

مسابقات آلپاین سال جاری در منطقه سولدن اتریش و با رقابت اسلالوم بزرگ روز بیست وهفتم اکتبر شروع شد. در انتها دور نخست و در بخش مردان الکسیس پینتورالت فرانسوی اول شد و هموطنش متیو فایوره دوم شد و زان کرانجک اسلونیایی سوم شد. در بخش زنان نیز آلیس رابینسون و میکائلا شیفرین و فسا وورلی اول تا سوم شدند. دور دوم رقابت ها روز 24 نوامبر و در منطقه لوی در فنلاند و در ماده اسلالوم برگزار گردید.

در انتها دور دوم و در بخش مردان هنریک کریستوفرسن نروژی اول شد و کلمنت نوئل فرانسوی در صندلی دوم ایستاد. همچنین دانیل یوله از سوییس به نشان برنز دست پیدا کرد. در بخش زنان شیفرین و وندی هولدنر و کاتیانا تروپه در مکان های اول تا سوم ایستادند. کانادا و منطقه دریاچه لوییس میزبان سومین دوره مسابقات اسکی آلپاین 2019 بود که در روز های سی ام نوامبر و اول دسامبر برگزار گردید. در این مرحله دو رقابت دان هیل و اسلالوم بزرگ به انجام رسید.

در دان هیل این توماس دربین آلمانی بود که اول شد. دومنیک پاریس ایتالیایی دوم شد و بیت فیوز و کارلو جانکا در صندلی سوم قرار دریافتد. در اسلالوم بزرگ نیز ماتیاس مایر اتریشی و دومنیک پاریس ایتالیایی اول و دوم شدند و وینسنت کریشمایر اتریشی و مائورو کاویزل سوییسی مشترکا سوم شدند، اما دور سوم زنان در کیلینگتون امریکا برگزار گردید و در اسلالوم بزرگ مارتا باسیونو و فدریکا بیرگنونه و شیفرین اول تا سوم شدند. در اسلالوم نیز شیفرین و پترا ویهوا و آنا سویین لارسن در رده های اول تا سوم قرار دریافتد.

در روز های ششم تا هشتم دسامبر و در منطقه بیور کریک امریکا مرحله چهارم رقابت ها در سه بخش اسلالوم بزرگ و دان هیل و اسلالوم بزرگ مردان برگزار گردید. در اسلالوم بزرگ مارکو اودرمات و الکساندر کلیده و ماتیاس مایر اول تا سوم شدند. در دان هیل بیت فیوز اول شد و جان کلاری و وینسنت کریشمایر در رده های بعد ایستادند. در اسلالوم بزرگ نیز تامی فورد از میزبان اول شد و کریستوفرسن و لیف کریستیان هر دو از نروژ دوم و سوم شدند.

اما دور چهارم زنان در دریاچه لوییس کانادا و در دو بخش دان هیل (دو بار) و اسلالوم بزرگ انجام شد. در دان هیل روز نخست استر لدکا اول شد و کورینه شوتر و استفانی ونیر دوم و سوم شدند. در دان هیل روز دوم نیکول اشمیدهوفر و شیفرین و فرانچسکا مارساگلیا اول تا سوم شدند. در اسلالوم بزرگ نیز ویکتوریا ربنزبرگ آلمانی اول شد و بعد از او نیکول دلاگو و کورینه شوتر در رده های بعد ایستادند.

مرحله پنجم مسابقات مردان در فرانسه و در دو بخش اسلالوم و اسلالوم بزرگ انجام شد. مسابقات مرحله پنجم زنان نیز در کشور سوییس و در دو بخش سوپرجی و اسلالوم بزرگ برگزار می گردد.

بهترین های مسابقات سال جاری تا به امروز

در مجموع رقابت های برگزار گردیده تا به امروز در بخش مردان ماتیاس مایر با 223 امتیاز صدرنشین است. بعد از او کریشمایر با 212 و دومنیک پاریس با 204 امتیاز دوم و سوم هستند. این در حالی است که مایر فقط در بخش سوپرجی اول است و در بخش های دان هیل و اسلالوم بزرگ و اسلالوم به ترتیب بیت فیوز و تامی فورد و کریستوفرسن اول هستند. در بخش زنان نیز در مجموع رقابت های برگزار گردیده شیفرین با 472 امتیاز و اختلافی فاحش بهترین عملکرد را داشته است. او در بخش های اسلالوم بزرگ و اسلالوم نیز اول است. در دان هیل لدسکا و در سوپرجی نیز ربنزبرگ اول هستند.

رکوردداران اسکی آلپاین

بهترین اسکی باز رقابت های آلپاین از زمان استارت این مسابقات در بخش مردان مارسل هرشر اتریشی است که در بین سال های 2007 تا 2019، هشت بار مقام قهرمانی مجموع را به دست آورد. این اسکی باز نابغه که دو طلای المپیک را نیز در کارنامه دارد، اوایل سپتامبر همین سال جاری در 30 سالگی از رقابت های حرفه ای خداحافظی کرد. بعد از هرشر، مارک گیاردلی از لوکزامبورگ با 5 و گوستاو تونی از ایتالیا با 4 قهرمانی رکورددار هستند.

در بخش زنان بهترین اسکی باز تاریخ مسابقات کسی نیست جز آنه ماری موسر برول اتریشی که در بین سال های 69 تا 80 شش مقام قهرمانی در اسکی آلپاین به دست آورد. این اسکی باز که هم اکنون 66 ساله است یک طلای المپیک را نیز در کارنامه دارد. بعد از او لیندسی ون از امریکا و هموطنش میکائلا شیفرین با 4 و 3 قهرمانی دوم و سوم هستند. با توجه به خداحافظی ون در تابستان سال گذشته و درخشش شیفرین او می تواند هم رکورد هموطنش را بشکند و هم در آینده از خانم آنه ماری عبور کند.

منبع: برترین ها

به "آشنایی با ورزش جذاب اسکی آلپاین، تاریخچه و رقابت های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ورزش جذاب اسکی آلپاین، تاریخچه و رقابت های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید