آینده تلویزیون های اینترنتی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، تهران (پانا) - شرکت های رسانه ای در امسال میلادی بیش از 230 میلیارد دلار برای فراوری محتوای ویدئویی صرف می نمایند.

آینده تلویزیون های اینترنتی

به گزارش جهانی اقتصاد، جنگ رقابتی تلویزیون های اینترنتی شدت گرفته است؛ اما رشد تعداد مشترکان این سرویس ها در حال کاهش است. تداوم آثار ناشی از همه گیری کووید-19، تاخیر در فراوری محتوا و در خصوص سرویس اپل تی وی پلاس، حذف امکان استفاده رایگان آزمایشی، تاثیر چشمگیری بر این بازار گذاشته اند. پیش بینی می گردد که شرکت های رسانه ای در امسال میلادی بیش از 230 میلیارد دلار برای فراوری محتوای ویدئویی صرف نمایند.

فیلم انیمیشنی قرمز شدن (Turning Red) داستان دختر نوجوانی است که موقع هیجان زده شدن، به یک پاندای بزرگ و قرمز رنگ تبدیل می گردد؛ انیمیشنی که قرار است در ماه آینده میلادی شرکت دیزنی آن را منتشر کند. دیزنی بزرگ ترین شرکت رسانهای جهان است که در سال آینده میلادی، صدمین تولدش را جشن می گیرد و دیگر جوان و تازه کار نیست. با این حال دیزنی در حال عبور از تغییرات سخت و ناخوشایندی است که دارد در راستا بازتعریف کسب وکار 260 میلیارد دلاری اش، تجربه می نماید؛ تغییراتی که به واسطه سرویس استریم ویدئویی آن - که تنها دو سال از ظهور آن می گذرد- در حال وقوع هستند.

این تجربه تا حالا پیروز بوده است. در ابتدا انتظار می رفت تعداد مشترکان سرویس استریم یا پخش آنلاین این شرکت که با نام دیزنی پلاس شناخته می گردد، در پنج سال اول منتهی به سال 2024 دست کم به 60 میلیون نفر برسد. با این حال تنها در طول دوازده ماه تعداد مشترکان این سرویس به این رقم رسید و حالا امید است تا سال 2024 این تعداد به 260 میلیون نفر برسد. باب چاپک که پیش از پاندمی کووید-19 به مدیرعاملی دیزنی پلاس رسید، به خوبی مجاب شده که آینده شرکت دیزنی در گرو پخش آنلاین و مستقیم برای کاربران است که حالا کنترل آن در قالب یک ستاره قطبی در دستان او قرار گرفته است. هر چند دیزنی پلاس سرویس محبوب و پرقدرتی است، اما تضمینی وجود ندارد که بتواند از روزگار بی رحم رقابتی جان سالم به در ببرد که به عنوان جنگ سرویس های استریم شناخته می گردد.

با این حال هنوز شک و تردیدهایی وجود دارد پاداش برندگان این رقابت چه خواهد بود. دیزنی و رقبایش هر سال متعهد می شوند که سرمایه و انرژی بیشتری برای بخش محتوا صرف نمایند. با این حال فرایند رشد تعداد مشترکان در حال کندتر شدن است. اتفاقی که دارد رخ می دهد آن است که شرکت های رسانه ای قدیمی در حال تغییر راستا از تجارت بسیار سودآور تلویزیون کابلی به جریانی جایگزین و کمتر سودآور هستند. از آنجا که بازار تحریک پذیر و پرنوسان است و در هفته گذشته در حالی قیمت سهام شرکت های آلفابت و آمازون تا حدود یک دهم افزایش پیدا کرد که قیمت سهام شرکت متا تا یک چهارم سقوط کرد، سرمایه گذاران نگران و در انتظار گزارش اقتصادی فصلی شرکت دیزنی هستند که قرار است در روز نهم فوریه منتشر گردد. باب چاپک هم این نگرانی را دارد، چون قرارداد همکاری اش با دیزنی تا یک سال آینده به سر خواهد رسید.

در ماه گذشته و بعد از آنکه شرکت نتفلیکس - که رهبر بازار سرویس های پخش آنلاین است- پیش بینی کرد در فصل اول سال 2022 دست کم 5/ 2 میلیون مشترک نو خواهد داشت، بازارها فضای رقابتی تر پیدا کردند. شاید به همین علت است که فصل اول امسال میلادی، ضعیف ترین فصل اول از سال 2010 و زمانی بوده است که مشترکان نتفلیکس هنوز دی وی دی های درخواستی شان را به وسیله ایمیل سفارش می دادند و دریافت می کردند. اخبار اخیر نشان دادند که قیمت سهام این شرکت در این فصل تا بیش از یک چهارم کاهش پیدا نموده است. شرکت دیزنی در فصل گذشته گفت که تنها 1/ 2 میلیون نفر مشترک نو - دست کم به صورت تجربه کوتاه مدت- از سرویس پخش آنلاین آن استفاده می نمایند و این خبر سیگنال ارتعاشی دیگری به بازارها فرستاد. با این اوصاف برخی کارشناسان و تحلیل گران انتظار دارند فرایند رشد در ا ین صنعت به کندی دنبال گردد.

در همین حال، شرکت ها بادهای مخالف موقتی را هم سرزنش می نمایند؛ اتفاقاتی از جمله تداوم آثار ناشی از همه گیری کووید-19، تاخیر در فراوری محتوا و در خصوص سرویس اپل تی وی پلاس، حذف امکان استفاده رایگان آزمایشی. با این حال برخی از تحلیل گران به این نتیجه رسیده اند که سقف حق اشتراک ها کمتر از اندازهی است که آنها فکر می کردند. بانک سرمایه گذاری مورگن استنلی حالا معتقد است که شرکت نتفلیکس سال 2024 را با 260 میلیون عضو در سراسر جهان به خاتمه می رساند، در حالی که تخمین های اولیه از این رقم برابر 300 میلیون عضو بود. این در حالی است که همان قدر که شرکت های ارائه دهنده سرویس های استریم، پتانسیل خوبی برای افزایش قیمت ها در کشورهای ثروتمند می بینند، این کار را در کشورهای در حال توسعه بسیار سخت می دانند. شرکت نتفلیکس اخیرا در هندوستان قیمت طرح پایه خودش را از 60/ 6 دلار در ماه به 60/ 2 دلار کاهش داد. مورگن استنلی حالا انتظار دارد که عایدی نهایی نتفلیکس در دوره زمانی میانه، شاهد رشد سالانه حدود 10 درصدی باشد، در حالی که پیش بینی های گذشته برای این رقم حدود 15 درصد بود.

به این ترتیب همان طور که رشد عایدیها رو به کاهش است، هزینه ها افزایش پیدا می نمایند. شرکت تحقیقاتی Ampere Analysis پیش بینی نموده است که شرکت های رسانه ای در امسال میلادی بیش از 230 میلیارد دلار برای فراوری محتوای ویدئویی صرف می نمایند. نتایج ضعیف نتفلیکس در حالی که منتشر شد که این شرکت با انتشار سریال اسکوئید گیم که محبوب ترین سریال این شرکت و فیلم اعلام قرمز که پیروز ترین فیلم آن است، عنوان قوی ترین دارنده محتوای ویدئویی جهان را به خودش اختصاص داد. دیزنی پلاس هم اگرچه عملکردی بهتر از آنچه تصور می شد، داشته است، اما این هزینه بسیار بیشتری را هم پرداخته است. سه سال پیش شرکت دیزنی گفت که تا سال 2024 چیزی در حدود دو میلیارد دلار برای پخش آنلاین محتوای ویدئویی صرف خواهد نمود. اما باب چاپک اخیرا گفت که این رقم به بیش از 9 میلیارد دلار خواهد رسید.

صرف هزینه در این حوزه همچنان تا حدودی بالا خواهد رفت، چون هزینه فراوری فیلم و سریال هم در سال های اخیر افزایش پیدا نموده است. فصل خاتمهی سریال بازی تاج وتخت شرکت وارنر مدیا در سال 2019 برای هر اپیزود هزینه ای در حدود 15 میلیون دلار داشته است. آمازون در ماه سپتامبر گفت که این هزینه برای فراوری هر اپیزود سریال ارباب حلقه ها تا چهار برابر خواهد بود. این در حالی است که مخاطبان بیشتری متقاضی تماشای فیلم و سریال شده اند. حالا اغلب افراد عضویت شان در تلویزیون های کابلی را لغو نموده و به سمت گرفتن اشتراک تلویزیون های اینترنتی می فرایند. به همین علت کیفیت محتوا این روزها اهمیت بسیار بیشتری پیدا نموده است. آنالیز های شرکت تحلیل داده Antenna نشان می دهد که سرویس اپل تی وی پلاس که با مسائل جدی برای باقی ماندن در این بازار رقابتی روبرو است، هر ماه یک دهم کاربرانش را از دست می دهد و به این ترتیب این رقم می تواند در طول یک سال برابر با بیش از صد درصد کاربران این سرویس باشد. حتی نتفلیکس که در زمینه محتوای اختصاصی در صدر لیست شرکت های رقیب قرار گرفته است، انتظار دارد در امسال میلادی شاهد کاهش 19 درصدی حاشیه سود عملیاتی خود باشد که این اتفاق برای نخستین بار در شش سال اخیر رخ خواهد داد. با این همه اندازه رشد تعداد مشترکان نشان می دهد که همچنان محتوای باکیفیت و اختصاصی حرف اول را می زند و می تواند نقش معین نماینده ای در این جنگ رقابتی داشته باشد. در حالی که بازار سرویس های پخش آنلاین و تلویزیون های اینترنتی به سرعت در حال داغ تر و محبوب تر شدن است، انتظار می رود که بازیگران نوظهوری به این بازار ملحق شوند و با این اوصاف عرصه رقابتی جدی تری شکل بگیرد؛ میدان رقابتی بزرگ که حتی نام های بزرگ و شرکت های رسانه ای قدیمی و شناخته شده هم برای باقی ماندن در آن و کسب سهم بیشتر، به مبارزه ای سخت ناچارند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آینده تلویزیون های اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده تلویزیون های اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید