آی پدها میخواهند که سرفیس باشندمحاسبات همگرا، نزدیک تر از همواره

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، نزدیک به یک دهه از معرفی نخستین آی پد می گذرد. در طول این زمان کارایی این محصول به شدت دست خوش تغییر شده است و شاید مقایسه جدیدترین آی پد با نسل اول آن، کمی عجیب به نظر برسد. آن ها هیچ وقت به عنوان یک آیفون بزرگ یا یک لپ تاپ سبک مورد پذیرش واقع نشدند. شاید به همین علت است که اکنون آی پدها می خواهند سرفیس باشند. با وینفون همراه باشید.

آی پدها میخواهند که سرفیس باشندمحاسبات همگرا، نزدیک تر از همواره

نت بوک ها در هیچ زمینه ای عالی نیستند. این جمله ای است که استیو جابز نزدیک به ده سال پیش هنگام معرفی نخستین نسل از آی پد به زبان آورد. در حقیقت دیدگاه اپل برای تبلت آی پد، دسته جدیدی از محصولات بود که روی وب گردی، ایمیل، عکس، فیلم، موسیقی، بازی و کتاب خوانی تمرکز داشت. جابز در ادامه گفت :

اگر قرار باشد دسته جدیدی از دستگاه ها ایجاد گردد، آن دستگاه باید بتواند در تمام موارد مرور وب، ایمیل، سرگرمی و کتاب خوانی بهتر از موبایل ها و لپ تاپ ها عمل کند. در غیر این صورت دلیلی برای ایجاد این دسته بندی نمی بینم.

آی پد باعث شد تا نت بوک ها دستگاه هایی بی ارزش به نظر برسند. سپس با معرفی تبلت های ارزان تر از طرف رقبا، محبوب تر هم شد. در همین زمان بود که مایکروسافت وارد بازی اپل شد و تصمیم به استفاده از برند خود برای معرفی کامپیوترهای لمسی گرفت. ویندوز 8 نتیجه این تصمیمات شد. اجازه دهید در این قسمت یک نکته را گوشزد کنیم : یکی دیگر از دست آوردهای اپل با آی پد، دادن بهانه به مایکروسافت برای فراوری سرفیس بود! بله درست خواندید. تبلت های سرفیس به یاری کیبورد جداشونده گزینه ای عالی هستند که پس از اتصال کیبورد به بدنه، تجربه یک لپ تاپ را به ارمغان می آورند. حال نگاهی به خط فراوری آی پد بیاندازید. به جز نسخه مینی (iPad mini)، تمام نسخه های آی پد بیشتر شبیه سرفیس شده اند تا آ پد های سابق. البته به لطف پشتیبانی از کیبورد و قلم.

مدتی پیش بود که اپل از نسل هفتم تبلت های آی پد خود رونمایی کرد تا آن را به عنوان ارزان ترین آی پد، به مشتریان عرضه کند. این دستگاه با صفحه نمایش 10.2 اینچی، تنها 329 دلار قیمت دارد و از کیبورد اپل و نسل اول قلم این شرکت نیز پشتیبانی می نماید. نتیجه این تغییرات، لیستی از تبلت های اپل است که همگی از کیبورد و قلم پشتیبانی می نمایند. این شرکت نخستین بار در سال 2015 بود که از کیبورد مخصوص خود برای آی پد رونمایی کرد. اما امروز شاهد گسترش این کیبورد به آی پد پرو، آی پد ایر و در نهایت آی پد جدید (بخوانید نسل هفتم) هستیم. همان طور که بالاتر هم گفتیم، آی پد مینی تنها بازیگر اپل بدون کیبورد است و شاید دلیل آن، تجربه نامناسب کیبورد در قدوقواره mini باشد.

اضافه شدن کیبورد سخت افزاری به آی پد، شاید خیلی مهم به نظر نیاید. اما با توجه به صندلی و هدف این دستگاه، بسیار هم هائز اهمیت است. تقریباً برای مدت 10 سال مجبور به استفاده از کیبوردهای شخص ثالث در نسخه پایه آی پد بودیم و حالا خود شرکت اپل تصمیم گرفته که حتی ارزان ترین نسخه هم از چنین مزیتی بی بهره نباشد. اما نکته اینجاست که مایکروسافت سال ها زودتر از اپل متوجه این موقعیت شد و با غنیمت شمردن فرصت به دست آمده، به تبلت ها اجازه لپ تاپ بودن داد. البته اگرچه خریداران سرفیس های مایکروسافت به علت نوع سیستم عامل این دستگاه ترجیح به خرید کیبورد کنار تبلت می دهند، اما بی راه نیست اگر بگوییم که اکثر مشتریان آی پد روی خوشی به آن نشان نداده اند. شاید جدیدترین نسل از تبلت های اپل هم نتواند خیلی شراط را تغییر دهد، اما قطعاً آن را به کروم بوک ها و لپ تاپ های ارزان قیمت ویندوزی نزدیک می نماید.حتی اگر کیبورد 160 دلاری را هم به آن اضافه کنیم تا قیمت نهایی به 500 دلار برسد.

در کنفرانس گذشته، اپل حتی فراتر رفته و آی پد جدید خود را با 10 لپ تاپ پرفروش ویندوزی مقایسه نموده است. آن ها برای شناخت مخاطبین خود، دقیقاً از تضعیف رقابت با تبلت های اندرویدی استفاده کردند. اگر شما به دنبال یک لپ تاپ یا تبلت تا سقف قیمت 500 دلار باشید، آی پد جدید (همراه کیبورد) کار هر دو را برای شما انجام می دهد و این همان چیزی است که سرفیس Go مایکروسافت را هم تحت فشار قرار می دهد. البته اپل هم دلایل خود را برای کامپیوتر خواندن آی پد دارد.

درست شبیه به سیستم عامل Chrome OS، سیستم عامل جدید iPadOS هم روی سادگی و امنیت طراحی شده که در عین حال به شما اجازه اجرای اپلیکیشن های مدرن را نیز می دهد. این موارد دقیقاً برگ برنده اپل در رقابت با لپ تاپ های ویندوزی ارزان قیمت است. اما خب اگر آزادی عمل و قدرت برنامه های دسکتاپ را در نظر بگیریم، همه چیز عوض می گردد و این بار برنامه های لمس محور و محدود اپل هستند که یک نقطه ضعف به حساب می آیند. به هر حال اپل به لطف کیبورد سخت افزاری و افزایش بهره وری، به صورت پیوسته در حال ترقیب کاربران به خرید آی پد به عنوان یک کامپیوتر است. از طرفی تعداد زیادی برنامه بهینه شده از آیفون به آی پد مهاجرت کردند تا در این جهت هم به اپل و هم به کاربران یاری نمایند.

پیرو تغییرات اعمال شده در سیستم عامل iPadOS، پر واضح است که آی پد با سرعتی بیشتر از همواره در حال حرکت به سمت پردازشات لپ تاپ گونه است. برای مثال در این سیستم عامل جدید، پشتیبانی از موس (هر چند محدود) به آی پد اضافه شده و این فوق العاده است. اکنون ما به اهداف و برنامه های آینده اپل برای آی پد نزدیک شده ایم. آن ها کیبورد را به تبلت های خود اضافه کردند، سیستم عامل آن ها از دنیای موبایلی خود فاصله گرفته و سخت افزار قوی آی پد به هواداران قول محصولی فراتر از تبلت را می دهد.

مایکروسافت و اپل هر دو در حال اجرا یک کار هستند، تنها جهت حرکت آن ها متفاوت است. هر دو شرکت کوشش می نمایند تا تبلت ها را با لپ تاپ ها ادغام نمایند. اپل از سمت تبلت حرکت نموده و کوشش می نماید تا به لپ تاپ نزدیک گردد و مایکروسافت در سمت لپ تاپ قرار گرفته است و راه طولانی نرفته در رسیدن به تجربه تبلت. نقطه قوت اپل برنامه های لمس محور و سیستم عامل ساده آی پد است و مایکروسافت هم مساوی با سه دهه تجربه در زمینه دسکتاپ و پردازشات مربوط به آن است.

خیلی از ما نزدیک به یک دهه از عمرمان را منتظر یک دستگاه 2 در 1 واقعی بودیم و هیچ نتیجه ای عاید نشد. اکنون اما شرایط در حال تغییر است. iPadOS اپل، Windows Lite مایکروسافت و حتی Chrome OS گوگل، شانس های جدیدی هستند که ممکن است فاصله بین تبلت و لپ تاپ را از بین ببرند. در نهایت یکی از آن ها یا ترکیبی از آن ها باید جوابگوی احتیاج اکثریت مشتریان گردد.

نظر شما چیست؟

منبع: وینفون

به "آی پدها میخواهند که سرفیس باشندمحاسبات همگرا، نزدیک تر از همواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آی پدها میخواهند که سرفیس باشندمحاسبات همگرا، نزدیک تر از همواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید