اولین هوش مصنوعی که مانند نوزاد انسان فکر می نماید

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، در یک دستاورد علمی تازه، دانشمندان با الهام گرفتن از فرآیند یادگیری در نوزادان انسان، هوش مصنوعی به نام PLATO را معرفی کردند که می تواند همانند یک نوزاد فکر کند و به رویداد های محیطی خود واکنش نشان دهد.

اولین هوش مصنوعی که مانند نوزاد انسان فکر می نماید

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، سیستم های هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر در زمینه های خاصی همانند جمع آوری حجم زیادی از داده ها، بسیار جلوتر از ما هستند، اما هنوز هم در بسیاری موارد از ما انسان ها عقب تر هستند. به عنوان مثال، نوزاد انسان از همان ماه های اولیه حیات خود با بسیاری از مفاهیم فیزیکی آشنا می گردد و مثلا می داند یک شی که برای مدت کوتاهی از پشت یک شی دیگر عبور می نماید، نباید ناپدید گردد و دوباره باید در جای دیگری ظاهر گردد. در واقع، اگر این شی ناپدید گردد، نوزاد انسان واکنش تعجب آمیز به ماجرا خواهد داشت، چون می داند این اتفاق غیر ممکن است.

اما چنین قاعده ساده ای از تداوم، همراه با سایر قوانین اساسی فیزیک، تا به امروز برای هوش مصنوعی قابل درک نبوده است. اکنون یک مطالعه نو، هوش مصنوعی به نام PLATO را معرفی می نماید که می تواند بسیار شبیه به یک نوزاد انسان فکر کند. اصطلاح PLATO مخفف Physics Learning through Auto-Encoding and Tracking Objects است و به وسیله یک سری ویدیو های کدگذاری شده برای نشان دادن همان دانش اولیه ای که نوزادان در چند ماه اول زندگی خود دارند آموزش داده شده است.

لوئیس پیلوتو، عصب شناس آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی DeepMind در بریتانیا، می گوید: خوشبختانه روان شناسان رشد سالهاست وقت خود را صرف مطالعه آنچه نوزادان در خصوص دنیای فیزیکی می دانند و لیست بندی مواد یا مفاهیم مختلفی که به درک فیزیکی منجر می گردد، نموده اند. ما اکنون با استفاده از همین حجم بزرگ داده ها، مجموعه ای از مفاهیم فیزکی را ساختیم تا به هوش مصنوعی منتقل کنیم.

این محققان می گویند؛ سه مفهوم کلیدی وجود دارد که همه ما از سنین بسیار پایین قادر به درک آن ها هستیم: ماندگاری (اشیاء ناگهان ناپدید نمی شوند). جامد (اشیاء جامد نمی توانند از یکدیگر عبور نمایند)؛ و تداوم (اشیاء به روشی ثابت در فضا و زمان حرکت می نمایند). مجموعه داده های ساخته شده به وسیله محققان این سه مفهوم، به اضافه دو مفهوم اضافی را پوشش می دهد: تغییرناپذیری (ویژگی های شی، مانند شکل، تغییر نمی نماید) و اینرسی جهت (اشیا به روشی حرکت می نمایند که با اصول اینرسی سازگار است).

این مفاهیم به وسیله گیره هایی از توپ ها که به زمین می افتند، از یکدیگر جدا می شدند، در پشت اشیاء دیگر ناپدید می شدند و سپس دوباره ظاهر می شدند و غیره، بیان می شدند (به نمایش در می آمدند). هوش مصنوعی PLATO به وسیله تماشا این ویدئو ها آموزش دید و با مفاهیم مورد نظر آشنا شد. هنگامی که به هوش مصنوعی فیلم هایی از سناریو های غیرممکن نشان داده شد که با فیزیکی که آموخته بود مخالفت می کرد، تعجب کرد و تشخیص داد اتفاق عجیبی اتفاق افتاده که قوانین فیزیک را زیر پا گذاشته است. این اتفاق پس از دوره های آموزشی نسبتاً کوتاه نیز رخ داد که در بعضی موارد فقط 28 ساعت طول کشید.

این تیم آزمایش های بیشتری را انجام داد و این بار از اشیایی متفاوت از آن هایی که در داده های آموزشی بود استفاده کرد. مجدداً، PLATO درک کاملی از آنچه باید و نباید اتفاق بیفتد نشان داد. با این همه دانشمندان می گویند که PLATO را هنوز نمی توان مانند یک نوزاد سه ماهه فرض کرد، زیرا چیز هایی که آموزش دیده بود فقط مختص به پنج سناریوی مورد اشاره است و چنانچه حالت های متفاوتی رخ می داد، هوش مصنوعی تعجب قابل توجهی از خود بروز نمی داد.

این محققان می گویند: کار مدل سازی ما این فرضیه را اثبات می نماید که حداقل بعضی از مفاهیم اصلی در فیزیک شهودی را می توان به وسیله یادگیری بصری به دست آورد. اگرچه بعضی تحقیقات نشان می دهد که بعضی از مفاهیم اولیه فیزیکی می توانند از بدو تولد وجود داشته باشند، اما به نظر می رسد دانش فیزیک شهودی در انسان ها در اوایل زندگی پدیدار می گردد و می تواند تحت تأثیر تجربه بصری نیز قرار گیرد. نتایج این تحقیق در نشریه Nature Human Behaviour منتشر شده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ سفر و گردشگری

منبع: فرارو

به "اولین هوش مصنوعی که مانند نوزاد انسان فکر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین هوش مصنوعی که مانند نوزاد انسان فکر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید