کجا روباه ببینیم؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، در این بخش از سری مقالات گردشگری حیات وحش، منطقه ها و کشورهایی را آنالیز می کنیم که احتمال تماشا روباه در آن ها بسیار زیاد است و بعلاوه با حقایقی جالب در خصوص روباه ها آشنا خواهیم شد.

کجا روباه ببینیم؟

روباه ها به خانواده سگ سانان تعلق دارند که از دیگر اعضای این خانواده می توان به گرگ ها، شغال ها و روباه های خاکستری اشاره نمود. تمام اعضای خانواده سگ سانان به طرز عجیبی خود را با محیط اطراف تطبیق می دهند و همین عامل باعث شده تا سگ سانان به راحتی بتوانند در بسیاری از نقاط کره زمین و زیستگاه های مختلف زندگی نمایند. جالب است بدانید که بسیاری از آن ها در منطقه های که به سکونتگاه انسان ها بسیار نزدیک است هم زندگی می نمایند. در این مقاله تمرکز اصلی را صرفا روی روباه ها گذاشته ایم و به آنالیز دقیق تر محل زندگی آن ها خواهیم پرداخت.

روباه را بیشتر بشناسیم

نام علمی روباه ها Vulpes vulpes است. روباه ها، سگ سانان گوشتخواری هستند که می توانند خود را با طیف وسیعی از غذاهای گوناگون وفق دهند و یکی از دلایل اصلی پراکندگی آن ها در منطقه ها مختلف کره زمین هم همین مسئله است. از نظر وزن و ابعاد بدنی، روباه ها در میان سگ سانان وزن و مقدار مبه وسیلهی دارند. یک روباه نر بین چهار تاهشت کیلوگرم و یک روباه ماده بین چهار تا 6 کیلوگرم وزن دارد. از نظر طولی (بدون محاسبه طول دم) روباه های نر طولی معادل 67 تا 72 سانتی متر و روباه های ماده طولی معادل 62 تا 68 سانتی متر دارند و طول دم روباه ها به تنهایی از 37 تا 44 سانتی متر متغیر است. روباه ها می توانند تا 14 سال هم عمر نمایند اما معمولا در حیات وحش بیشتر از دو سال عمر نمی نمایند! در منطقه ها شهری به علت وجود طرح های مخصوص کنترل حیوانات، سن 80٪ روباه ها همواره کمتر از یک سال خواهد بود.

آیا روباه ها در حیات وحش شکارچیان طبیعی هم دارند؟

بله! در بریتانیا، توله های روباه به وسیله عقاب طلایی و گورکن ها شکار می شوند و در اروپا و آمریکا، روباه های بالغ به وسیله گرگ ها، شغال ها، خرس ها و حیوانات دیگر کشته می شوند. هرچند آمار روباه های بالغی که به وسیله دیگر حیوانات کشته می شوند به هیچ وجه بالا نیست و تاثیری روی جمعیت روباه ها نمی گذارد ولی بااین حال شغال ها عامل اصلی کشته شدن روباه ها هستند.

کجا روباه ببینیم؟

به طور کلی تصویری که از یک روباه در فکر داریم، مربوط می گردد به نژادی از روباه ها که روباه قرمز (Red Fox) نام دارد. روباه های قرمز در حال حاضر متداول ترین نوع روباه ها هستند و به صورت بسیار گسترده ای در حیات وحش پخش شده اند. به لطف سازگاری بالای روباه ها با محیط، آن ها تقریبا در بیشتر منطقه ها نیمکره شمالی کره زمین یافت می شوند. روباه ها تا حدی پراکندگی و گستردگی بالایی دارند که می توان آن ها را در استرالیا هم پیدا کرد. روباه ها در اروپا، آمریکای شمالی، شمال آفریقا، استرالیا و قطب شمال یافت می شوند.

اروپا

در دهه 70 و 80 میلادی، در بین جمعیت روباه های اروپا بیماری هاری شیوع پیدا کرد. در آن موقع روباه های هار را می شد از هلند تا ایتالیا پیدا کرد. در اواخر دهه هشتاد، توسعه هاری روباه ها در اروپا به بیشترین حد خود رسید و پای روباه های بیمار به فرانسه نیز باز شد. در آن موقع سوئیس اولین کشوری بود که واکسیناسیون روباه های بیمار را شروع کرد و کشورهای اروپایی دیگر هم در پی سوئیس این کار را انجام دادند و هم اکنون بیماری هاری در بین روباه های اروپا به کلی ریشه کن شده است و لطف درمان به موقع این بیماری به وسیله کشورهای اروپایی، نسل روباه های اروپا به سرعت افزایش یافت.

در بیشتر کشورهای اروپایی می توان روباه ها را مشاهده کرد اما فرانسه، آلمان و سوئیس سه قطب اصلی برای مشاهده روباه ها در اروپا به حساب می آیند.

آمریکای شمالی و کانادا

روباه های قرمز بومی آمریکای شمالی را می توان در کل ایالات متحده و کانادا (به جز شمال آن) یافت. روباه های ساکن آمریکای شمالی از نظر ظاهری رنگ روشن تری نسبت به روباه های قرمز اروپایی دارند و مقدار شان هم کمی کوچک تر است اما بااین حال هر دو از یک گونه هستند. در شمال آمریکا، روباه سیاه بسیار زیاد است. گونه ای خاص از روباه ها که Cross Fox نام دارند، تنها در آمریکای شمالی یافت می شوند. این گونه از روباه ها رنگ تیره و روشنی دارند که در یکدیگر ادغام شده است. جالب است بدانید که روباه ها در شهر تورنتو کانادا هم زندگی می نمایند پس اگر مشتاق تماشا روباه ها از نزدیک هستید، سفر به این شهر را از قلم نیاندازید.

شمال آفریقا و خاورمیانه

در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه، پنج نوع روباه یافت می گردد (Blanfords fox, Fennec fox, pale fox, red fox, Ruppells fox) که در میان تمام این گونه ها، روباه قرمز از همه شایع تر است. البته روباه های قرمز به هیچ وجه در منطقه ها خشک یافت نمی شوند و از نظر مقدار، روباه های آفریقای شمالی و خاورمیانه بسیار کوچک تر از روباه های سایر منطقه ها کره زمین هستند.

استرالیا

در بیشتر نقاط استالیا می توان روباه ها را یافت. روباه های اسرالیا بسیار تهاجمی هستند به طوری که با شکار پرندگان، خزندگان و پستاندارن استرالیا تاثیر بسیار زیادی به صورت مستقیم روی سایر جانداران استرالیا گذاشته اند. اگر مایلید تا روباه ها را در شهرهای استرالیا از نزدیک ببینید، بد نیست بدانید که روباه ها در آدلاید، بریزبین، ملبورن و سیدنی زندگی می نمایند.

قطب شمال

گونه ای خاص از روباه ها که روباه های قطبی نام دارند در قطب شمال زندگی می نمایند و نام علمی آن ها Alopex Lagopus است. طبق تحقیقات علمی، روباه های قطبی و روباه های قرمز یک جد مشترک دارند و از نظر ظاهری بسیار به یکدیگر مشابه اند با این تفاوت که روباه های قطبی کمی کوچک ترند و خز ضخیم تری دارند. روباه های قطبی و روباه های قرمز از نظر رفتاری هم بسیار به یکدیگر شبیه اند و گاهی اوقات با یکدیگر بر سر غذا و منابع دیگر شدیدا رقابت می نمایند. همان طور که پیش تر گفته شد، روباه های قطبی تنها در قطب شمال زندگی می نمایند پس اگر مایل به تماشا خاص ترین نوع روباه ها هستید، سفر به قطب شمال را از قلم نیاندازید!

نظر شما در خصوص روباه ها چیست؟ آیا تا به امروز آن ها را از نزدیک مشاهده نموده اید یا حاضرید برای تماشا آن ها سفر کنید؟ نظرات خود را با وبلاگ سفر و گردشگری در میان بگذارید.

منبع: کجارو / thefoxwebsite.net

به "کجا روباه ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا روباه ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید