بلواسکای کپی برداری آشکار از توییتر است؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، گجت نیوز نوشت: جک دورسی که این روزها در حال آماده سازی شبکه اجتماعی جدیدش به نام بلواسکای - BlueSky است، سایه ایلان ماسک در این پلتفرم را با تیر می زند.

بلواسکای کپی برداری آشکار از توییتر است؟

بلواسکای، نام یک شبکه اجتماعی نو و پرسروصدا است که ظاهرا ایلان ماسک در آن جایی نخواهد داشت! جی گرابر، مدیرعامل این پلتفرم اخیرا در مصاحبه ای اظهار داشت که BlueSky نسخه اصلاح شده توییتر خواهد بود که اکنون در آستانه انتشار عمومی واقع شده است.

جک دورسی، مدیرعامل پیشین توییتر و مالک کنونی بلواسکای، پیش از تصاحب توییتر به وسیله ماسک، پلتفرم نو خود را به عنوان یک شرکت مبتنی بر منافع عمومی با هدف ایجاد یک پروتکل اجتماعی غیرمتمرکز و منبع باز تاسیس کرد. بلواسکای که در ابتدای راه اندازی تنها به وسیله ارسال دعوت نامه عضو می گرفت، اکنون فرآیند پذیرش سایر کاربران را شروع نموده است.

بلواسکای به عنوان رقیب بالقوه توییتر با دیگر پلتفرم های اجتماعی نو نظیر Nostr که آن نیز به وسیله دورسی تامین مالی و پشتیبانی می گردد و هم چنین Mastodon رقابت خواهد نمود.

اما این شبکه اجتماعی تا چه حد پتانسیل تبدیل شدن به توییتری دیگر را دارد؟ وب سایت Verge که دسترسی اولیه به این پلتفرم داشته، بلواسکای را یک کپی برداری کاملا آشکار از توییتر می داند. بااین حال یکی از تفاوت های کلیدی این است که در این برنامه به طور پیش فرض به فید زمانی افرادی که دنبال می کنید، دسترسی خواهید داشت و به شما این امکان را می دهد تا بین فید الگوریتمی Whats Hot جابجا شوید.

بلواسکای هم چنین در حال حاضر فاقد بعضی از عملنمودهای غیرمتمرکز حیاتی، مانند امکان انتقال داده های حساب است. علاوه بر آن، فقدان الگوریتم های مهم فید نیز باعث ایجاد محدودیت هایی برای کاربران می گردد. اما همان طور که Verge اشاره نموده، هنوز برای بلوغ این پلتفرم نو خیلی زود است.

برگ برنده شبکه بلواسکای در برابر رقبا چیست؟

اما چه چیزی می تواند BlueSky را از سایر رقبای غیر توییتری متمایز کند؟ جی گرابر، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: ما پروتکلی را طراحی نموده ایم که از سه فاکتور بزرگ شامل قابلیت جابجایی حساب کاربری، کشف جهانی و قابلیت های شخصی سازی گسترده تشکیل شده است. ما از بستر غیرمتمرکز پلتفرم های اجتماعی استقبال می کنیم و صرفا رویکردی متفاوت و نظری را در پیش گرفته ایم. تمرکز ما در حال حاضر ایجاد رویکردمان و اثبات کارکرد مورد نظر در مقیاس بزرگ است.

گرابر هم چنین به نگرانی ها در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه ایلان ماسک میخواهد پیوند به سایت های رقیب از جمله بلواسکای را در توییتر ممنوع کند، پرداخت. وی شرح داد: به عنوان صاحب یک سایت متمرکز، او می تواند چنین کاری را انجام دهد. اما ما مسیر دیگری را در پیش گرفته ایم و قصد داریم با استفاده از پروتکل AT، به کاربران آزادی عمل داده و قفل انواع API را برای توسعه دهندگان باز کنیم.

به گفته گرابر، قابلیت جابجایی حساب و اطلاعات بین سرویس های مختلف، نه تنها باعث افزایش سهولت برای کاربر می گردد، بلکه امکان خروج و پاک سازی کامل اکانت را بدون ایجاد فرصت برای سوءاستفاده سرویس فراهم خواهد نمود. هنوز تاریخ انتشار نسخه عمومی و نهایی بلواسکای به طور دقیق معین نیست. بااین حال، به نظر می رسد در زیست بوم پر هرج و مرج شبکه های اجتماعی، رقیبی سرسخت برای توییتر متولد شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "بلواسکای کپی برداری آشکار از توییتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلواسکای کپی برداری آشکار از توییتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید