جزئیاتی از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، در دومین نشست بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران توضیحاتی درباره تعداد آثار، نحوه اجراها و بودجه و بهای بلیت نمایش های حاضر در آن بیان شد.

جزئیاتی از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، دومین نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

امین مختاری دبیر این دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی در ابتدای نشست درباره بخش بین الملل این رویداد هنری شرح داد: امسال از نظر مالی با محدودیت های مالی روبرو بودیم ولی با هماهنگی های مختلف و مذاکره با سفارتخانه های کشورهای مختلف توانستیم این بخش را با هزینه بسیار کمی برگزار کنیم. 10 کار در بخش بین الملل اجرا خواهند شد.

او ادامه داد: اجراهای بخش دورنما امسال با هدف تولید مشترک بین کشورها به جشنواره اضافه شده است. دو ورک شاپ هم در شهرهای کرمان و کاشان قبل از جشنواره برگزار شد و در ایام جشنواره مجددا استادان این کارگاه ها حضور خواهند داشت و قرار است با حضور افراد برگزیده این ورک شاپ ها ادامه پیدا کند و در نهایت هم اجراهایی را در جشنواره داشته باشند. این آغاز یک بدعت مناسب برای یک جشنواره دانشگاهی است تا بتواند بُعد آموزشی و پژوهشی را در جشنواره تئاتر دانشگاهی شکل بدهد.

او درباره اختتامیه این جشنواره نیز شرح داد: آیین اختتامیه این جشنواره 14 اردیبهشت ماه ساعت 16:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد. حسین پویانی فر کارگرانی اختتامیه را برعهده دارد و در این آیین دو بزرگداشت برای مسعود دلخواه و کامران سپهران خواهیم داشت.

دبیر این دوره جشنواره درباره ترکیب هیئت داوران جشنواره و نحوه انتخاب آنها نیز گفت: ما دو معیار اصلی برای انتخاب این افراد داشتیم. سعی کردیم این افراد در حوزه ها و رشته های مختلف تخصص داشته باشند و همچنین در کنار حضور استادان دانشگاهی سراغ کسانی هم رفتیم که در دوره های گذشته از برگزیدگان این جشنواره بودند.

مختاری درباره بودجه و کمک هزینه گروه های شرکت کننده در جشنواره اظهار کرد: سعی کردیم افزایش 50 درصدی برای کمک هزینه ها داشته باشیم اما در حال حاضر بیشتر فعالیت های ما به صورت اعتباری اجرا شده است و شرایط سخت تری نسبت به سال گذشته داشتیم و درواقع بعد از برگزاری اختتامیه وزارت علوم باید این هزینه ها را پرداخت کند. آنها می گویند ما پول و اعتباری را تخصیص داده ایم و تقصیر را گردن خزانه داری و سازمان برنامه و بودجه می اندازند و قطعا این اتفاق بر کیفیت برگزاری این جشنواره تاثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به نحوه بلیت فروشی این جشنواره نیز شرح داد: سایت تیوال محل فروش آثار حاضر در جشنواره خواهد بود. بهای بلیت ها نیز تا سال قبل برای دانشجویان 5 هزار تومان و برای فروش آزاد 10 هزار تومان بود اما امسال بلیت دانشجویی همان 5 هزار تومان خواهد بود و به صورت آزاد به 20 هزار تومان افزایش یافته است.

مختاری درباره علت حضور مسعود دلخواه هم در بخش داوری جشنواره و هم بزرگداشت، شرح داد: این انتخاب اتفاقی نبود. ما به این علت که او در حال بازنشسته شدن است خواستیم از حضور او بیشتر در این جشنواره استفاده کنیم.

سینا نصراللهی مدیر اجرایی این جشنواره در سخنانی با اشاره به اینکه امسال 12 سالن نمایشی با ما همکاری خواهند داشت، درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره گفت: مجموعا 57 اثر در ایام جشنواره اجرا می شوند که 10 اثر برای بخش بین الملل هستند و 27 اثر تولید خود جشنواره دانشگاهی است و از طریق فراخوان در این جشنواره شرکت کردند. 6 کار هم از برگزیدگان جشنواره های دیگر دانشگاهی بودند که در این رویداد حضور دارند و 7 اجرا در محیط های غیرمتعارف خواهد بود.

او در ادامه صحبت های خود به معضلی که گریبان گیر بیشتر جشنواره ها است اشاره کرد و گفت: هر ساله کارهای برگزیده برای جشنواره سال بعد به مُد تبدیل می شوند به این معنی که به الگویی تبدیل می شوند که اگر گروه ها اینگونه عمل کنند پیروز خواهند شد. این جشنواره جریان ساز است اما قرار نیست جریان ثابت داشته باشد و برای همین امسال این تابو را شکستیم و به همین دلیل فضای هیئت انتخاب و داوران مانند دوره های گذشته نیست اما در عین حال این به این معنا نیست که این افراد ارتباطی با دانشگاه ندارند.

در پایان مراسم هم از پوستر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی رونمایی شد که طراحی آن را سیدمهدی میراحمدی و نیما کریمی برعهده داشته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جزئیاتی از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید