صرفه جویی 10 درصدی برای گذر بدون خاموشی از زمستان کافی است

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، سخنگوی صنعت برق گفت: با کاهش 10 درصدی مصرف پیش بینی می گردد که زمستان سال جاری را بدون خاموشی سپری کنیم.

صرفه جویی 10 درصدی برای گذر بدون خاموشی از زمستان کافی است

آقای مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق گفت: در حوزه خانگی بیش از یک میلیون مشترک، کاهش مصرف قابل توجهی داشتند. این اتفاق با اطلاع رسانی های مناسب و تشویق هایی که صورت گرفت، محقق شد.

او گفت: صنعت برق چند موضوع اساسی دارد و چالشی ترین مسئله ای که با آن روبرو هستیم، ناترازی مالی است که بتوانیم به سمت روش های مدیریت مصرف برویم و راه حل هایی را برای توسعه سرمایه گذاری دنبال کنیم تا بتوانیم نیروگاه بیشتری بسازیم و جوابگوی تقاضا در کشور باشیم.

رجبی مشهدی از تامین برق زمستان به عنوان چالشی دیگر یاد کرد و گفت: خوشبختانه کوشش ها و همکاری های بسیار زیادی بخش گاز و پالایش نفت دنبال می نماید که بتوانیم انرژی زمستان را تامین کنیم.

سخنگوی صنعت برق در رابطه با بحث تغییر تعرفه برق و سرمایه گذاری در این بخش گفت: سال جاری اصلاح تعرفه نداشتیم. بخشی از تعرفه ها به بخش خانگی مربوط می گردد که مصرف های زیر الگو هرگز تغییر نکرده است. مصرف بالای الگو هم به صورت پلکانی افزایش می یابد.

به گفته رجبی مشهدی، از 53 میلیون قبضی که در تابستان صادر شد، 22 میلیون قبض معادل 40 درصد مشمول پاداش صرفه جویی برق شدند. 8 میلیون قبض هم به صورت رایگان و بستانکار صادر شد. سال جاری یک میلیون و صد هزار از مشترکان پر مصرف با کاهش مصرف به زیر الگو آمده اند.

به گفته او، سال جاری 1500 مگاوات در بخش خانگی صرفه جویی شد، این در حالی است که در سال های گذشته بیش از هزار مگاوات افزایش مصرف در این بخش داشتیم.

رجبی مشهدی در مورد شرایط نیروگاه تجدیدپذیر گفت: اولین نیروگاه برق تجدیدپذیر، در پیک سال جاری با ظرفیت 183 مگاوات احداث شد. امیدواریم تا پیک سال 1402، 1475 مگاوات نیروگاه دیگر از این ده هزار مگاوات در مدار فراوری قرار بگیرند. بعلاوه صنایع انرژی بر سهم مصرفی خود را از شبکه کاهش می دهند و این امکان مهیا می گردد که برق را به بخش های دیگر اختصاص دهیم.

به گفته رجبی مشهدی، طی 4 سال آینده 14 هزار مگاوات نیروگاه به وسیله صنایع ایجاد می گردد که رقم قابل ملاحظه ای است.

رجبی مشهدی با ابراز امیدواری در این زمینه که زمستان سال جاری را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم، گفت:کاهش 10 درصدی مصرف درخواست و مطلوبیت مشترک وزارت نیرو و وزارت نفت است. در صورتی که این اندازه صرفه جویی انجام گردد با مشکل کمتری زمستان را پشت سر می گذاریم و سوخت معادل مایع کمتری مصرف می گردد.

او گفت: گاز تحویلی به نیروگاه ها افزایش دوبرابری داشت که این امر بدان معناست که از سوخت دوم و سوخت های مایع استفاده کمتری می کنیم.

این مقام مسئول درباره شرایط صادرات برق به ترکیه گفت: هم اکنون سنکرون انجام گرفته است و در مرحله آزمایشی 600 مگاوات با این کشور تبادل کردیم. ارتباط با این کشور می تواند امکان مبادله برق با اروپا را هم فراهم کند. البته حداکثر ظرفیت فعلی همان 600 مگاوات است و امیدواریم آن در آینده افزایش دهیم.

او بعلاوه شرایط تبادل با کشور ترکیه را تشریح کرد و گفت: 3 روز و نیم (در روز های تعطیل) ما به این کشور صادرات انجام می دهیم و 3 روز و نیم هم وارد کننده برق هستیم.

سخنگوی صنعت برق درباره ارتباط ایران با کشورهای اطراف گفت: هم اکنون برنامه بلندمدت برای صادرات برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم، بعلاوه در راستای پیمان برقی که با روسیه، آذربایجان و ارمنستان داریم در پی توسعه همکاری با این کشور هستیم.

وبلاگ سفر و گردشگری مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صرفه جویی 10 درصدی برای گذر بدون خاموشی از زمستان کافی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی 10 درصدی برای گذر بدون خاموشی از زمستان کافی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید