علت خرد شدن مو چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، ریزش مو یک اتفاق کاملا طبیعی است که همه افراد در طول زندگیشان با آن روبرو می شوند. یک فرد سالم می تواند انتظار داشته باشد که در طول روز حدود 100 تا از تار موهای خود را به دلایل مختلفی از دست بدهد. اما وقتی ریزش و خرد شدن مو از این میزان بگذرد، دیگر باید نگرانی های خودتان را وارد مراحل جدی تری کنید.

علت خرد شدن مو چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟

خرد شدن موها می تواند دلایل داخلی و خارجی زیادی داشته باشد. بیماری های مزمن، اختلالات هورمونی یا استفاده از محصولات مراقبت از موی نامناسب می تواند باعث خرد شدن مو شود. اگر زیبایی و سلامت موهایتان برای شما مهم است، باید علاوه بر شناسایی مسائلتان آن ها را یکی یکی از بین ببرید.

در این مقاله از وبلاگ سفر و گردشگری مگ به صحبت درباره شکستگی و خرد شدن مو، علائم و راه های درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دلیل خرد شدن مو چیست و چطور باید آن را شناسایی کنیم؟

شکستگی و خرد شدن مو می تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ اما در اغلب مواقع، مانند تار موهای کوتاهی به نظر می رسد که به طور قابل توجهی کوتاه تر از بقیه موها هستند. باید مراقب باشید که تار موهای خرد شده را با موهای تازه اشتباه نگیرید. موهای تازه رشد کرده همگی به یک مقدار هستند و در همه نقاط سر دیده می شوند، این در حالی است که موهای خرد شده با شکستگی همراه هستند و بیشتر در یک قسمت خاصی از سر قرار دارند.

بنابراین، موهای نازک و ریز اطراف پیشانی شما جزو دسته اول محسوب می شوند. خرد شدن مو معمولا پایین تر از ریشه و از قسمت ساقه مو صورت می گیرد. درمان موهای خشک و آسیب دیده و رفع مشکل خرد شدن مو یک فرآیند طولانی است که صبر و تداوم زیادی را می طلبد؛ چرا که شما نمی توانید تار موهای شکسته شده خود را به صورت جداگانه ترمیم کنید.

علائم شکستگی و خرد شدن مو

موهای شکسته و خرد شده ، یک سری علائم خاص دارند که با دانستن آن ها می توانید از سلامت یا آسیب دیدگی موهایتان با خبر شوید. شما باید پیش از انجام کارهایی مانند دکلره، رنگ یا کراتین مو انتظار پدیدار شدن این نشانه ها را داشته باشید تا بتوانید با اطلاعات و اطمینان کامل تصمیم خود را بگیرید.

  • پس از شانه کشیدن مو، دسته ای از موهای وِز و خرد شده را در بُرس یا شانه خود می بینید.
  • در انتهای تار موهای خود موخوره مشاهده می کنید.
  • روی تار موهایتان نقطه های سفید رنگ می بینید. این نقطه ها روی موهای با رنگ تیره بیشتر قابل مشاهده هستند.
  • انتهای تار موهای شما نازک و زبر است.
  • طول تار موهای هر کدام از قسمت های سرتان به شکل واضحی فرق دارد.
  • رنگ موهای شما کدر است و تار موهایتان به شدت وِز به نظر می رسند.

خرد شدن مو در بیشتر مواقع از ساقه مو و درست از جایی که تار موی شما ضعیف و کم آب شده است، صورت می گیرد. به همین دلیل است که شما در میان موهای خود، تار موهای کوتاه و بلند زیادی را می بینید که هر کدام از یک جای متفاوت دچار شکستگی شده اند.

دلایل خرد شدن مو و نحوه درمان آن

شکستگی مو به عوامل زیادی وابسته است؛ به طوری که گاهی اوقات باور کردن این که یک عادت غذایی یا یکی از مراحل روتین مراقبت از موی شما می تواند منجر به آسیب دیدگی موهایتان شود، کمی سخت است.

بیرونی ترین لایه ساقه مو یعنی کوتیکول (Cuticle) دارای سلول های فلس مانندی است که از ساختار موهای شما محافظت می کنند. با جدا شدن این فلس ها از یکدیگر، موهای شما خشک و ضعیف می شوند. همین موضوع باعث به وجود آمدن مسائلی مانند خرد شدن مو و موخوره خواهد شد. شما برای مقابله با این مشکل، باید در قدم اول با دلایل اصلی خرد شدن مو آشنا شوید.

رژیم غذایی نامناسب

غذایی که می خورید به طور مستقیم روی شرایط بدن، به ویژه پوست و مو، تاثیر می گذارد. حتی دلیل نازک شدن مو هم می تواند به تغذیه شما ربط داشته باشد. بعضی از مواد غذایی به افزایش رشد مو و جلوگیری از شکستگی و خرد شدن آن ها کمک می کنند. کمبود هر یک از مواد مغذی در بدن شما می تواند باعث ضعیف شدن موهایتان شود. بنابراین، باید مطمئن شوید که وعده های غذایی که در طول مصرف می کنید حاوی مقدار زیادی از مواد زیر باشد:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • پروتئین
  • ویتامین دی
  • آهن
  • فلز روی
  • 7 منبع گیاهی عالی امگا 3 که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

خشکی مو

خشکی غیرطبیعی موها می تواند زمینه ساز شکستگی و موخوره گرفتن آن ها شود. این مشکل در اثر عواملی مانند آب وهوای خشک، رطوبت کم و گرمای بیش از مقدار رخ می دهد. دلیل خشکی موها در هر فرد فرق دارد، اما ما به همه پیشنهاد می کنیم که در قدم اول برای شستن موهایشان از آب گرم استفاده کنند تا دچار شکستگی و خرد شدن مو نشوند.

اگر انتهای تار موهایتان خشک است، هنگام شست وشوی سر فقط روی ریشه های مو تمرکز کنید. همچنین، توصیه می شود برای بهبود یافتن شرایط ساقه موهای خود از کاندیشنر یا همان نرم کننده مو استفاده نمایید.

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی

فر دائمی، دکلره، کراتین و دیگر روش هایی که برای زیباتر به نظر رسیدن موها انجام می شوند، فقط در چند روز اول موهای شما را سالم تر از قبل نشان می دهند. اگر در استفاده از این خدمات زیاده روی کنید، به موهای خود آسیب می زنید و زمینه خرد شدن آن ها را با دستان خودتان فراهم می کنید.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که در صورت امکان میان زمان تمدید رنگ موی خود 8 تا 10 روز فاصله بیاندازید تا شدت آسیب هایی که می تواند به موهای شما وارد کند را کاهش دهید. همچنین پیشنهاد می شود پس از استفاده از خدمات موی سالن های زیبایی، روتین مراقب از موهای خود را جدی تر دنبال کنید.

خشک کردن موها با استفاده از حوله

احتمالا شما هم مثل هر فرد دیگری عادت دارید که پس از بیرون آمدن از حمام، برای خشک کردن پوست و موی خود از حوله استفاده کنید. حقیقت این است که مالش دادن تارهای مو با حوله، باعث آسیب دیدن و خرد شدن مو می شود. همچنین، باید بدانید که موهای خیس خیلی راحت تر از موهای خشک دچار شکستگی می شوند.

به جای مالش دادن مو با حوله، می توانید یک حوله را به راحتی دور سر خود بپیچید تا رطوبت موها را به خود جذب کند. اگر هم دوست داشته باشید، می توانید بگذارید موهایتان با گذشت زمان و با هوا خوردن خشک شود.

آسیب های ناشی از حرارت

درست است که استفاده از وسایل حالت دهنده مانند اتو مو و سشوار در بعضی اوقات ضروری است، اما بالا بردن درجه حرارت آن ها می تواند منجر به آسیب دیدن فولیکول های مو شود. از قلم نیاندازید که استفاده از هر ابزاری قوانین مخصوص به خودش را دارد و به کارگیری بیش از مقدار آن ها با عواقب برگشت ناپذیری همراه است.

یکی از راه های جلوگیری از این آسیب ها این است که حداقل هفته ای یک بار استفاده از وسایل حالت دهنده مو را محدود کنید و به موهای خود استراحت دهید. برای کاهش آسیب ناشی از حرارت، بهتر است به سراغ خرید ابزارهای حالت دهنده سرامیکی بروید. این نوع حالت دهنده ها به طور یکنواخت گرم می شوند تا برای مثال، دیگر مجبور نباشید یک دسته از موهایتان را چندین بار اتو بکشید.

علاوه بر این، استفاده از اسپری محافظ حرارتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که قبل از استفاده از وسایل حالت دهنده مو باید انجام دهید تا از آسیب دیدن تار موها و خرد شدن آن ها جلوگیری کنید.

استرس و اضطراب

شواهد نشان می دهند که استرس و اضطراب زیاد با ریزش مو و مسائل مرتبط با آن رابطه مستقیم دارد. برای مثال، استرس یکی از دلایل ابتلا به اختلال برگشت ناپذیر تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium) است که فرد در آن ریزش موی بیش از مقدار ای را تجربه می کند.

یک شوک یا استرس شدید می تواند باعث آسیب دیدن فولیکول های مو و متوقف شدن چرخه رشد آن ها شود. در این میان، حتی ممکن است متوجه ریزش موهای قدیمی یا شکستگی آن ها شوید. پیشنهاد می شود با مدیریت سطح استرس خود از آسیب دیدن موها و پوستتان جلوگیری کنید.

شست وشوی بیش از مقدار مو

اگر پوست چربی دارید، به احتمال زیاد مقدار تولید سبوم یا همان روغن طبیعی اضافی در پوست سرتان بیشتر از افراد دیگر است. این موضوع می تواند باعث شود بخواهید موهایتان را بیش از مقدار توصیه شده، شست وشو دهید.

کسانی که موهای چربی دارند می توانند هر روز سر خود را شست وشو دهند، اما شستن چند باره مو در طول روز به هیچ وجه توصیه نمی شود. از طرف دیگر، افراد دارای موهای خشک باید تنها یک بار در هفته از شامپوی سر استفاده کنند. شامپو را به آرامی و پس از رقیق کردن روی پوست سر بزنید. نرم کننده را هم با آرامش روی تمامی قسمت های موهای خود مالش دهید.

محکم بستن کش مو

استفاده از کش مو در هنگام انجام کارهایی مانند ورزش و دویدن ضروری است و این مدل مو در روزهایی که وقت کافی برای مرتب کردن موهای خود ندارید می تواند بسیار مفید واقع شود. اما حقیقیت این است که محکم بستن موها، باعث کشیدن شدن پوست سر و آسیب دیدن فولیکول های مو می شود.

اگر به صورت مکرر از کش موهای غیراستانداردی که شبیه به نوارهای پلاستیکی هستند استفاده کنید و موهای خود را محکم ببندید، احتمال شکستگی و خرد شدن آن ها را افزایش می دهید. برای پیشگیری از این مشکل موهای خود را شل تر ببندید، از کش های مناسب استفاده کنید و هر چند وقت یک بار با مراجعه به آرایشگاه، موهای خود را کوتاه نمایید.

بیش از مقدار شانه زدن موها

حتما شما هم این افسانه قدیمی را شنیده اید که برای داشتن موهای مرتب بهتر است روزی 100 بار آن ها را شانه کنید؛ اما واقعیت این است که شانه زدن و برس کشیدن بیش از مقدار موها می تواند باعث خرد شدن آن ها شود. متخصصان توصیه می کنند که فقط در صورت نیاز و وقتی می خواهید به موهای خود حالت دهید از شانه و برس استفاده کنید.

برای جلوگیری از خرد شدن مو از شانه های دارای دندانه های پهن و غیرپلاستیکی استفاده کنید. همچنین بهتر است، فقط زمانی که موهایتان خشک است آن ها را شانه بزنید. با رعایت همین چند نکته کوتاه می توانید تا حد زیادی از آسیب دیدن موهایتان جلوگیری کنید.

نداشتن روتین منظم برای کوتاهی مو

کوتاه کردن مو می تواند بسکمک از مسائل موهای شما را از بین ببرد و به سالم ماندنشان کمک کند. این کار مانند لایه برداری پوست است که برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کمک به تولید سلول های تازه انجام می شود. موخوره یک تار مو می تواند به بالاترین قسمت های آن برسد و باعث خرد شدن همان تار مو شود، بنابراین بهتر است موهایتان را به طور مرتب کوتاه کنید.

پیشنهاد می شود هر هشت هفته یکبار به یک آرایشگر موی حرفه ای مراجعه کنید و از او بخواهید موخوره هایتان را به طور کامل کوتاه کند. انجام این کار حتی وقتی که در حال تلاش برای بلند کردن موهای خود هستید هم ضروری است و به رفع موخوره کمک شایانی می کند.

تیروئید کم کار

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید شما به مقدار کافی هورمون تیروئید تولید نکند. غده تیروئید مقدار کوچکی دارد، اما با این وجود نقش آن در حفظ عملکرد بدن بسیار مهم است و می تواند متابولیسم، ضربان قلب و حتی رشد موهای شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

افراد مبتلا به اختلال تیروئید کم کار نسبت به افراد دیگر، بیشتر با مسائلی مانند ریزش و خرد شدن مو روبرو می شوند. اگر موهایتان خشک و آسیب دیده است و دارای علائمی چون افزایش وزن ناگهانی و افسردگی هستید، شاید بهتر باشد برای بررسی شرایط تیروئید خود به یک پزشک مراجعه کنید.

درمان خرد شدن مو با محصولات مراقبت از مو

استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب یکی از مهم ترین قدم های لازم برای درمان خشکی و خرد شدن مو است. در هنگام انتخاب هر محصولی باید به ترکیبات و اطلاعات آن توجه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در اینجا به معرفی 5 تا از بهترین و پرطرفدارترین محصولات مراقبت از موی وبلاگ سفر و گردشگری می پردازیم.

ماسک موی گلیس مدل پروتئین؛ نرم کننده و مرطوب کننده انواع

ماسک موی چند کاره گلیس که حاوی پروتئین و روغن کاکائو است، یکی از بهترین گزینه های ممکن برای جلوگیری از خشکی و خرد شدن مو است. این ماسک می تواند به نرم کنندگی پوست سر، مرطوب کنندگی ساقه مو، رفع التهابات سر و البته ترمیم تار موهای آسیب دیده کمک کند. اگر موهایتان خشک و ضعیف شده و دارای موخوره است، استفاده از این ماسک را به شما پیشنهاد می کنیم.

شامپو موی پریم مدل R+ Kera Mois؛ مناسب برای موهای خشک و آسیب دیده

شامپو موی پریم مدل R+ Kera Moist حاوی مقادیر زیادی از امگا 3، 6 و 9 است و علاوه بر رطوبت رسانی مو های آسیب دیده، آن ها را نرم و خوش حالت می کند. این شامپو موی تولید شده از طریق شرکت پریم، برای کسانی که خرد شدن مو بعد از دکلره را تجربه کرده اند بسیار مناسب است و می تواند به تقویت ساقه های مو کمک کند.

نرم کننده مو فولیپلکس مدل NO5؛ مخصوص موهای دکلره و رنگ شده

نرم کننده بدون سولفات فولیپلکس، محصولی مناسب برای تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده با دکلره و رنگ است و می تواند باعث کاهش شکستگی و خرد شدن مو شود. این نرم کننده، با اتصال مجدد پیوندهای شکسته شده مو از آن ها در برابر مسائل رایجی چون موخوره و خشکی بیش از مقدار مو محافظت می کند. اگر با مشکل خرد شدن مو در هنگام شانه زدن روبرو هستید، استفاده از این محصول را به شما پیشنهاد می کنیم.

اسپری محافظ حرارتی موی فولیکا مدل Heat Primer؛ مناسب برای انواع مو

همانطور که پیش تر گفتیم، استفاده مداوم از محصولات حالت دهنده مو مانند اتو و سشوار می تواند به موهای شما آسیب بزند و موجب خرد شدن آن ها شود. اسپری محافظ حرارتی موی فولیکا، در برابر حرارت این وسایل از موهایتان محافظت می کند و باعث افزایش درخشندگی و حالت پذیری آن ها می شود. این محصول مناسب کسانی است که در حال رفع مشکل خرد شدن مو بعد از کراتین هستند و می خواهند در سریع ترین زمان ممکن، موهای سالم خود را بازگردانند.

روغن او جی ایکس مدل Coconut؛ تقویت کننده و ترمیم کننده مو

خرد شدن موهای جلوی سر یکی از اذیت کننده ترین مسائلی است که ممکن است برای موی سر شما پیش بیاید. روغن مو Coconut Oil او جی ایکس، یک محصول تقویت کننده و البته ترمیم کننده است که می تواند شرایط موهای آسیب دیده شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد و شفافیت و درخشندگی آن ها را بازگرداند. این محصول حاوی روغن نارگیل است و با نفوذ به ساقه مو باعث رطوبت رسانی، کاهش ریزش مو و البته از بین رفتن شکستگی تار موهای شما می شود.

سرم تقویت کننده موی سریتا مدل Keratin؛ مناسب برای جلوگیری از خرد شدن مو

سرم تقویت کننده موی سریتا که حاوی کراتین هیدرولیز شده و ویتامین E است به تقویت و ترمیم ساقه موهای شما کمک می کند و درخشندگی و انعطاف آن ها را افزایش می دهد. این سرم برای انواع موها مناسب است و از خرد شدن موی سر و وِز شدن آن جلوگیری می کند.

روش های پیشگیری و جلوگیری از خرد شدن مو

در اغلب مواقع، شما می توانید با رفع دلیل های خرد شدن مو، استفاده از محصولات تقویت کننده و تغییر روتین مراقبت از موهای خود از شکستگی آن ها پیشگیری کنید. با انجام کارهای زیر تا حد زیادی از آسیب دیدن موهای خود جلوگیری خواهید کرد:

  • استفاده از نرم کننده سر بعد از شامپو زدن می تواند از خشکی و خرد شدن مو جلوگیری کند.
  • به جای مالیدن شامپو روی سر، آن را به آرامی و از بالا به پایین روی موهایتان ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.
  • اگر زیاد به استخر می روید، پیشنهاد می کنیم برای محافظت از موهای خود در برابر مواد شیمیایی داخل آب از کلاه های شنا استفاده نمایید. همچنین پس از خارج شدن از استخر موهایتان را با شامپوی مخصوص شست وشو دهید.
  • موهای خود را با پیچاندن حوله به دور سرتان خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی و با قرار گرفتن در هوای آزاد خشک شود.
  • قبل از سشوار کشیدن یا شانه کردن موهایتان، بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.
  • استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو، مانند اتو یا سشوار را محدود کنید.
  • موهای خود را به طور مرتب کوتاه نمایید و استفاده از محصولات شیمیایی و انجام کارهایی مانند فر دائم و کراتین را تا حد ممکن محدود کنید.
  • از کش و گیره های مناسب برای بستن موهای خود استفاده کنید.
  • موهایتان را به آرامی و فقط در صورت نیاز شانه کنید.
  • بیشتر از 2 تا 3 ماه موهایتان را اکستنشن نکنید.
  • برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنتان یک رژیم غذایی مناسب و همه جانبه را دنبال کنید.
  • 12 اشتباه رایج در مراقبت از مو که هر روز تکرار می کنید

سخن آخر

خرد شدن مو می تواند ناامید کننده و سخت به نظر برسد، اما خبر خوب این است که بیشتر دلیل های به وجود آمدن این مشکل تا حد زیادی قابل حل هستند. اگر پس از ایجاد تغییر در رژیم غذایی و روتین مراقبت از موی خود همچنان با شکستگی مو روبرو هستید، شاید بهتر باشد به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا با راهنمایی های او بتوانید این مشکل را به طور کامل ریشه کن کنید.

منابع: Healthline, Medical News Today

منبع: دیجیکالا مگ

به "علت خرد شدن مو چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خرد شدن مو چیست و چطور می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید