کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، میراث جهانی یونسکو در کشورهای جهان

تا سال 2018 بیش از 1073 اثر و سایت باستان شناسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و سالانه میلیون ها گردشگر برای بازدید از این مکان ها و بناهای تاریخی شگفت انگیز بار سفر می بندند و به کشورهای مختلف سفر می نمایند. به نظرتان کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟ سهم کشور عزیزمان ایران از این لیست چند اثر است و صندلی ایران در لیست کشورهایی با بیشترین میراث جهانی ثبت شده در یونسکو چیست؟ در این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟

فهرست میراث جهانی یونسکو چیست؟

احتمالا بارها شنیده اید که می گویند فلان اثر تاریخی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اما آیا دقیقا می دانید که این عبارت چه مفهومی دارد و آثار ثبت شده در این لیست چه تفاوت هایی با بقیه آثار دارند؟ کمیته ای به نام کمیته میراث جهانی یونسکو وجود دارد که مکان های فرهنگی، سایت های باستان شناسی و طبیعی در کشورهای مختلف را آنالیز می نماید و پس از تایید شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها یا ایکوموس (ICOMOS) و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت یا آی یو سی ان (IUCN) آن مکان ها را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت می رساند. به این ترتیب، مکان هایی که در این لیست ثبت جهانی می شوند فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و … به تمام انسان های روی کره زمین تعلق دارند و وظیفه کشورها و دولت هاست که نهایت کوشش را برای حفاظت و نگهداری از این آثار به کار بگیرند. تعداد بالای بناهای تاریخی ثبت شده در لیست یونسکو به معنی استقبال بیشتر گردشگران و توریست ها و در نتیجه رشد و ترقی صنعت گردشگری و درآمدزایی برای آن کشور است. از این نظر، لیست میراث جهانی یونسکو از اهمیت بالای فرهنگی، مالی و … برخوردار است و کشورها کوشش می نمایند آثار بیشتری را برای ثبت در این لیست به یونسکو ارائه بدهند.

کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟

1- ایتالیا

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 54

اولین کشور در این لیست کشور تاریخی و بی نظیر ایتالیاست. این کشور با دارا بودن 54 اثر و بنای تاریخی، فرهنگی که به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند در صدر کشورهای جهان قرار می گیرد. این کشور محل شکل گیری امپراتوری عظیم رم باستان و رنسانس بوده و در هر گوشه از این کشور آثار تاریخی، بناها و مکان های طبیعی و فرهنگی متعددی وجود دارد: از این تعداد 49 تا اثر و مکان فرهنگی و تاریخی و 5 اثر طبیعی هستند. از جمله معروف ترین میراث جهانی یونسکو در ایتالیا می توان به ونیز، کلیسای سنت ماریا دل گریز، شهر پومپی و تماشاخانه مشهور کولوسئوم در رم اشاره نمود.

2- چین

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 53

کشور بعدی که بیشترین تعداد میراث جهانی یونسکو را دارد سرزمین شگفت انگیز چین است. این کشور با داشتن 53 اثر که به ثبت جهانی رسیده اند در رتبه دوم این لیست قرار می گیرد. دیوار بزرگ چین بدون شک مشهورترین اثر تاریخی چین است که در لیست میراث جهانی یونسکو که جای گرفته است. سالانه میلیون ها گردشگر از سرتاسر جهان برای بازدید از این مکان ها به چین سفر می نمایند.

3- اسپانیا

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 47

قاره اروپا حضور پررنگی در این فهرست دارد و 5 کشور از 10 کشور که بیشتری میراث جهانی یونسکو را دارند در این قاره قرار گرفته اند. کشور بعدی که به شما معرفی می کنیم اسپانیاست که 47 میراث جهانی ثبت شده در یونسکو دارد که ترکیبی از بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند. منطقه سانتیاگو ده کومپوستلا، آثار هنری آنتون گائودی، شهر کوردوبا و شهر سالامانکا از جمله مکان هایی هستند که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند.

4- فرانسه

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 44

کشور فرانسه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان است و با برج ایفل مشهورش دل همه را برده است! با این حال، آثار و بناهای تاریخی و گردشگری فرانسه محدود به برج ایفل نمی گردد و در واقع، 44 اثر در فرانسه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. از مجموع 44 سایت 39 تای آن ها مکان ها و سایت های فرهنگی، 4 تا طبیعی و یکی هم ترکیبی از هردو است. برج ایفل، جزیره مون سن میشل، کاخ ورسای و … از جمله میراث جهانی یونسکو در فرانسه هستند.

5- آلمان

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 44

آلمان نیز یکی دیگر از کشورها با بیشترین میراث جهانی یونسکو است که با بناهای تاریخی، پارک ها، شهرها و قصرهای تاریخی و دیدنی مقصد گردشگری محبوبی به شمار می رود. در سرتاسر این کشور در مجموع 44 میراث جهانی یونسکو قرار دارند که سالانه میلیون ها گردشگر را از نقاط مختلف جهان به آلمان می کشانند. جزیره موزه برلین، شهر بامبرگ، شهر وایمار و شهر بندری لوبک از جمله سایت های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

6- هندوستان

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 37

سرزمین شگفت انگیز هندوستان مملو از جذابیت ها و دیدنی های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری به حساب می آید. سهم کشور هند از لیست میراث جهانی یونسکو 37 اثر است که به این ترتیب این کشور را در رتبه ششم کشورهایی با بیشترین میراث جهانی یونسکو قرار می دهد. تاج محل، سایت باستان شناسی همپی، غارهای الورا و آجانتا و پارک ملی کازیرانگا از جمله این مکان ها هستند.

7- مکزیک

  • تعداد میراث جهانی: 34

تلفیقی جذاب از شگفتی های طبیعت و فرهنگ غنی و کهن، کشور مکزیک را با 34 میراث جهانی یونسکو در رده هفتم این لیست قرار می گیرد. چیچن ایتزا که اثری باستانی به جا مانده از تمدن اسرارآمیز مایاهاست؛ تئوتیئواکان؛ بخش تاریخی مکزیکوسیتی و شهر وهاکا د خوارز از جمله میراث جهانی یونسکو در مکزیک هستند.

8- انگلستان

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 31

کشور انگلستان 31 میراث جهانی یونسکو دارد که از این تعداد، 28 تا در خاک اصلی انگلیس و 3 تای دیگر در قلمروهای فرادریاییِ بریتانیا قرار گرفته اند. دسترسی به بعضی از این مکان ها بسیار سخت و سخت است، مثلا جزیره گوف که یکی از میراث جهانی یونسکو است بخشی از مجمع الجزایر تریستان دا کونا در جنوب اقیانوس اطلس است و در حقیقت، دورترین نقطه مسکونی در جهان به حساب می آید. با این حال، تمام آثار اینگونه نیستند و در سفر به انگلیس می توانید از میراث جهانی یونسکو مثل استون هنج، کلیسای وست مینستر، کاخ بلنهایم، برج لندن و … دیدن کنید.

9- روسیه

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 28

کشور بعدی که بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان را دارد روسیه است. 28 مورد از بناها و مکان های تاریخی، فرهنگی و طبیعی روسیه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. با این حال، جالب است بدانید که روسیه با جنگل ها، کوهستان ها، آتشفشان ها و دریاچه های بی نظیری که دارد از نظر تعداد میراث جهانی طبیعی در رتبه چهارم قرار می گیرد.

10- ایران

  • تعداد میراث جهانی یونسکو: 23

خب، به مورد آخر کشورهایی با بیشترین میراث جهانی یونسکو می رسیم و این صندلی به کشور عزیزمان ایران تعلق پیدا می نماید. ایران با تاریخ کهن و ارزشمندی که دارد جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوانی دارد که به راستی جا دارد در رتبه های بالاتری قرار بگیرد. با این حال

، تا سال 2018 تنها 23 اثر از آثار تاریخی این مرز و بوم در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند و کشور ایران در رتبه دهم قرار می گیرد. نیایشگاه چغازنبیل، تخت جمشید افسانه ای، میدان نقش جهان اصفهان، ارگ بم، کویر لوت و … از جمله مکان هایی هستند که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

منبع: thewholeworldisaplayground.com

منبع: الی گشت

به "کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید