آخرین شرایط شناخته شده ترین یوزهای ایران

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از شرایط مناسب شناخته شده ترین یوزهای ایران اطلاع داد و گفت: حال هر سه یوزپلنگ منتقل شده به این استان در مرکز تحقیقاتی توران خوب است.

آخرین شرایط شناخته شده ترین یوزهای ایران

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری آنلاین به نقل از ایسنا از سمنان، امیر عبدوس از ایران به عنوان تنها یوز در اسارت با توانایی احتمالی فراوریمثل نام برد و اظهار کرد: یوزهای کوشکی و دلبر هیچکدام امکان فراوریمثل و زادآوری ندارند و ایران تنها یوزپلنگی است از این مجموعه که در حال حاضر امکان فراوریمثل در فصل جفت گیری را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در مورد چگونگی جذب جفت برای این یوز ماده در اسارت اظهار کرد: در حال حاضر ما در تدارک فراهم کردن شرایط لازم هستیم تا در فصل جفت گیری بستر را برای جفت گیری ایران با یک یوز دیگر فراهم کنیم.

وی از زمستان و تابستان به عنوان دو فصل جفت گیری در جمعیت یوزپلنگ ها نام برد و گفت: یوزهای ماده معمولا در فصل جفت گیری با ترشحاتی که دارند، یوزهای نر را به سمت خود جذب می نمایند.

عبدوس ادامه داد: قرار است که در فصل جفت گیری و بعد از جذب یوزهای نر از سوی ایران با اقداماتی یوزهای نر جذب شده را زنده گیری و زمینه جفت گیری آن با ایران را فراهم کنیم.

وی از بهره گیری از تجربیات پیروز جهان در طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در توران اطلاع داد و ضمن تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها و مطالعات علمی صورت گرفته در ارتباط با فراوریمثل گربه سانان در اسارت گفت: یکی از تجربیات پیروز در این زمینه، مربوط به مطالعات مراکز تحقیقاتی آمریکاست که برخلاف تصورات پیشین که گمان می شد که برای فراوریمثل یوزهای در اسارت نباید به هیچ عنوان یوزها در ارتباط با انسان قرار گیرند این مطالعات نشان داده که برای آنکه بتوان توفیقی در فراوریمثل در اسارت داشت باید یوزها به تعبیری اهلی شوند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه تجربه تکثیر در این انستیتوی آمریکا نشان داده که برای پیروزیت در تکثیر در اسارت، یوزها نباید از در کنار انسان قرار دریافت احساس استرس نمایند، اضافه کرد: برنامه ما برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی نیز بر همین مبنا طراحی شده است. البته جزئیات کامل طرح تکثیر یوز ایرانی در آینده و به وسیله سازمان محیط زیست اعلام خواهد شد.

وی از طراحی سناریوهای مختلف برای شرایط مختلف و متناسب با اجرای این طرح ملی اطلاع داد و گفت: در حال حاضر به دنبال تامین نیازها و تکمیل مقدمات اجرای طرح هستیم.

این مدیر مسئول با بیان اینکه کوشکی و دلبر هیچکدام امکان فراوری مثل ندارند، اضافه کرد: کوشکی 13 سال دارد و تمایلی به جفت گیری ندارد. ماده یوز معروف به دلبر نیز همین گونه است.

عبدوس به دلایل انتقال آنها به استان سمنان پرداخت و اعلام نمود: این یوزپلنگ ها به زیستگاه اصلی خود برگشتند و هیچ دلیلی برای ماندن آنها در پردیسان نبود.

وی با اشاره به طرح بعضی پرسش ها و نقدها در بعضی رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ارتباط با این طرح اظهار کرد: گاهی بدون شناخت از شرایط این گونه اظهارنظرهایی در ارتباط با کوچک بودن سایت، محصور شدن سایت با استفاده از فنس، جدایی یوزها و... می گردد که البته کارشناسان این حوزه برای همه آنها پاسخ دارند.

وی به دلایل جدایی یوزها و از جمله جدایی کوشکی از دلبر پرداخت و گفت: دلیل این جدایی این است که در پارک پردیسان هم از هم جدا بودند و لذا اگر آنها را فعلا کنار هم قرار دهیم ممکن است به همدیگر آسیب برسانند.

عبدوس در پاسخ به چرایی جدایی کوشکی از ایران اعلام نمود: دلیل جدایی این دو نیز از همین دیدگاه کارشناسی است که اگر ماده یوز ایران به کوشکی عادت کند دیگر هیچ یوزپلنگ نری را پذیرا نخواهد بود و از همین رو برای پیروزیت در طرح تکثیر باید این دو نیز از هم جدا باشند تا پذیرش بین ایران و یک یوز نر در فرآیند طبیعی آن و در فصل جفت گیری اتفاق بیفتد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آخرین شرایط شناخته شده ترین یوزهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط شناخته شده ترین یوزهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید