افزایش فراوری خودرو شدنی است؟
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، محبی نژاد گفت: برنامه ای که برای سال 1401 در نظر گرفته شده است، فراوری یک میلیون و 600 هزار دستگاه است، نمی توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی وبلاگ سفر و گردشگری، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعه سازان چقدر توان فراوری قطعه برای فراوری یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال دارند؟، گفت: وزیر صمت اعلام نموده است که تا افق 1404 فراوری خودرو به 3 میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان های گذشته در برنامه وزارت صمت بوده است، اما از سال 90 تا به امروز انحراف معناداری از تیراژ برنامه فراوری داشته ایم.
او ادامه داد: یعنی اوج تیراژ صنعت خودرو در سال 1390، یک میلیون و 640 هزار دستگاه بود که سال گذشته به حدود 900 هزار دستگاه رسیده است. برنامه ای که برای سال 1401 در نظر گرفته شده است، فراوری یک میلیون و 600 هزار دستگاه است، نمی توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است اما به شرطی که پیش فرض ها و پیش احتیاج های تحقق این برنامه فراهم و عملیاتی گردد.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور با بیان اینکه حدود 84 درصد یک دستگاه خودرو، قطعه است که قطعه سازان در برنامه فراوری نقش زیادی ایفا می نمایند گفت: اگر برنامه ای می گذاریم که باید اجرایی گردد، احتیاجمند انجام بعضی کارهاست. اکنون برای افزایش فراوری باید با تشکل های مردم نهاد قطعه سازی و خود قطعه ساز ها برنامه را سبک و سنگین کنیم.
محبی نژاد با بیان اینکه اجرایی شدن هیچ برنامه ای با دستور محقق نمی گردد، گفت: باید برای رسیدن به این برنامه زیر ساخت هایی فراهم کنیم، این برنامه شدنی است و باید یک رصد دقیق و انحرافات کنترل گردد و علاوه بر این پیش احتیاج های تحقق برنامه فراهم گردد؛ قطعه ساز ها پای کار ایستاده اند و مطمئن هستیم می توانیم این کار را انجام دهیم.
او در مورد کمبود قطعاتی که در بازار وجود دارد، گفت: کمبود قطعات مربوط به بعضی موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی در تیراژ فراوری است که از هزار و 200 قطعه ساز کوچک و بزرگ کشور که در رده های 1، 2 و سه هستند، غریب به 400 قطعه ساز تعطیل و نیمه تعطیل هستند و دوباره باید به چرخه فراوری باز گردند.
محبی نژاد ادامه داد: قطعه سازانی که اکنون فعالیت دارند با 50 درصد ظرفیت کار می نمایند که فعالیت آنها نیز به سرعت به ظرفیت 100 درصد نمی رسد.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور تشریح کرد: قسمتی مربوط به تامین مواد و متریال است؛ بعلاوه باید دانش فنی را به روز کرد و سرمایه گذاری در بروز آوری همین مقوله صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه در گذشته 85 درصد قطعات خودرو های داخلی ساخت داخل شده و به فراوری انبوه رسیده است، گفت: در فراوری این قطعات تا عمق 85 درصد داخلی سازی پیشرفت داشته ایم و 15 درصد به جای مانده بحث میز های ساخت داخل است که در خودرو های نو تا مرز 92 درصد داخلی سازی انجام شده است.
محبی نژاد گفت: به جای مانده قطعاتی که داخلی سازی نشده، تا یک سال دیگر به یاری یک سری تکنولوژی نو که وارد صنعت خودرو می شوند، داخلی سازی می گردد.
او با بیان اینکه مشکل تامین مواد خاص آلیاژی و پتروشیمی و مواد خاص صنعت خاص قطعه سازی و خودروسازی که در کشور فراوری نمی گردد مطرح است که دست خودروساز و قطعه سازی نیست، گفت: در آینده پروژه های ملی و بین المللی می طلبد تا رشد فراوری داشته باشیم.
او گفت: با همه این اوصاف تحقق یک میلیون و 600 هزار دستگاه با وجود رکورد در سال 1390 شدنی است، به شرط اینکه بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و از خبرگان این صنعت استفاده کنیم و برنامه عملیاتی بچینیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان