ریل گذاری برای اتصال شرکت های دانش بنیان به بدنه مالی کشور

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سومین روز از نشست مدیران کارخانه های نوآوری سراسر کشور با هدف ایجاد شبکه هم افزایی ظرفیت های کارخانه نوآوری کشور به دعوت دفتر توسعه زیرساخت های فناوری برگزار شد.

ریل گذاری برای اتصال شرکت های دانش بنیان به بدنه مالی کشور

این نشست سه روزه در آخرین روز از برگزاری خود میزبان رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت های دانش بنیان، شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، میثم فرج الهی رئیس مرکز طرح های کلان و پیشرو، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه و مسعود حسنلو سرپرست ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم بود.

نخستین روز این نشست با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، مدیران کارخانه های نوآوری سراسر کشور به میزبانی کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز برگزار گردید.

ارزیابی دانش بنیان ها صلاحیت محور خواهد بود نه برند محور

رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی در این نشست با اشاره به اینکه در شاخص های تازه ارزیابی شرکت های دانش بنیان؛ محدودیت های ملی نیز لحاظ شده است، گفت: در ارزیابی های تازه؛ شاخص هایی چون اشتغالزایی، امکان صادرات محصولات و خدمات، افزایش بهره وری، کاهش تقاضا و غیره مدنظر است و شرکت های دانش بنیان برای بقا در اکوسیستم فناوری و نوآوری باید این شاخص ها را داشته باشند.

وی اضافه نمود: در روینمودها و ماموریت های معاونت علمی تغییراتی ایجاد شده که همه این تغییرات از منظر توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری و افزایش کارآیی و کارآمدی اقدامات در حوزه حمایت از بازیگران این اکوسیستم اعمال شده است. در واقع حدود 10 سال معاونت علمی در زمینه گفتمان سازی برای این عرصه تازه نفس فعالیت نموده و زمان آن رسیده بود که تغییراتی در روینمودها و سیاست ها ایجاد گردد.

به گفته اسدی فرد، امروز زمان ریل گذاری برای شرکت های دانش بنیان و فناوری است که ظرفیت اتصال به بدنه مالی کشور را دارند و می توانند در توسعه علمی و فناورانه کشور نقش آفرینی بزرگ تر و جدی تری داشته باشند. در ارزیابی های تازه برای شرکت های دانش بنیان؛ شاخص ها و محدودیت های ملی نیز در نظر گرفته ایم تا توان این مجموعه ها به حل مسایل کلان کشور یاری بیشتری کند.

معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: کوشش می کنیم ارزیابی های استانی را به نهادهای اثرگذار و ذیربط استانی واگذار کنیم و در این کار مزیت ها و محدودیت های منطقه ها مختلف را نیز در نظر بگیریم. در دور تازه ارزیابی ها صلاحیت محور خواهد بود نه برند محور.

نوآوری را مقرون به صرفه و سهل به دست مردم برسانید

شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی نیز در این نشست با اشاره به اینکه وظیفه اصلی اکوسیستم نوآوری؛ مقرون به صرفه کردن و تسهیل دسترسی مردم به نوآوری است، گفت: دیگر نباید تنها در پی ایجاد نوآوری باشیم بلکه موضوع اصلی افزایش دسترسی مردم به نوآوری است که باید به عنوان ماموریتی جدی آن را دنبال کنیم.

وی اضافه نمود: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان احتیاج داریم که گره های موجود سر راه نفوذ فناوری و نوآوری به صنعت و اقتصاد را باز کنیم که مقرون به صرفه سازی این مقوله یکی از مسیرهای مطمئن و کاربردی است.

حق جوی معتقد است که سال ها معاونت بر حسب وظیفه و برای تثبیت اکوسیستم فناوری و نوآوری در پی گفتمان سازی و ایجاد و توسعه بازار برای بازیگران این حوزه بود؛ اما در دور تازه بعضی از این ماموریت ها تغییر نموده و به سمت اتصال ظرفیت های موجود به اقتصاد کشور حرکت نموده است. بر همین اساس بعضی سیاستگذاری ها و ستادهای تازه تعریف شده تا به شکل اختصاصی تری به توسعه بعضی فناوری های پیشرو توجه گردد.

وی بعلاوه گفت: در این میان اگر کارخانه های نوآوری نیز توان فعالیت در حوزه های تخصصی تر و در لبه دانش را دارند می توانند به این ماموریت ورود نمایند و یاریگر معاونت علمی در خلق ارزش اضافه نموده و ثروت در کشور شوند.

تشکیل کنسرسیومی از دانش بنیان ها برای برطرف احتیاجهای گلوگاهی صنایع

در ادامه این نشست میثم فرج الهی رییس مرکز طرح های کلان و پیشرو معاونت علمی نیز پس از معرفی اجمالی مرکز، گفت: یکی از مسیرهای تایید شده در جهان برای راهبری طرح های کلان و پیشرو؛ استفاده از ظرفیت های تعاونی است. به این معنا که چند شرکت بزرگ و کوچک با یکدیگر هم افزایی می نمایند تا یک احتیاج ملی را برطرف یا محصولی استراتژیک را فراوری نمایند. این راه حل متاسفانه در ایران چندان مقبول نیست.

وی اضافه نمود: در کوشش هستیم در دوره تازه به سمت ایجاد کنسرسیوم یا تعاونی شرکت های دانش بنیان و نوآور حرکت کنیم و با این روش کاربردی به پاسخ فناورانه و نوآورانه احتیاجها برسیم. در این مدل کاری، یک شرکت بزرگ به عنوان سرکنسرسیوم انتخاب شده و با چند شرکت کوچک همراهی می نماید تا محصولی به فراوری برسد.

فرج الهی ادامه داد: این کار در کنار حل چالش ها و برطرف احتیاجهای گلوگاهی به اتصال شرکت های کوچک دانش بنیان و فناور به ظرفیت شرکت های بزرگ و بدنه مالی کشور نیز یاری می نماید. یکی از ملاحظات در این طرح واگذاری بعضی طرح های کلان و پیشران به استان های دیگر است تا بتوانیم با این کار به تمرکززدایی از تهران و پیشگیری از تجمیع امکانات در استان تهران یاری کنیم.

ایفای نقش شرکت های فناور در زنجیره ارزش اصلی اقتصاد کشور

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی نیز با تاکید بر اینکه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و جهش فراوری دانش بنیان ظرفیت های خوبی در اختیار اکوسیستم فناوری و نوآوری قرار داده است، گفت: باید از این فرصت برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایفای نقش شرکت های فناور در زنجیره ارزش اصلی اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: تغییرات ساختاری در بعضی ماموریت های معاونت علمی ذیل مفهوم تازه اقتصاد دانش بنیانی است که به عنوان این نهاد اضافه نموده شد تا نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور ارتقا یابد و پیوند پایداری میان بنگاه های بزرگ فعال در بخش های مختلف با اکوسیستم فناوری و نوآوری ایجاد گردد.

به گفته الیاسی، صنایع خلاق و فرهنگی نیز در این تغییر ساختارها جایگاه ویژه ای دارند چون بر این باوریم که سهم صنایع خلاق از اقتصاد کشور بسیار بالاتر از آن چیزی است که تصور می کنیم.

کارخانه های نوآوری رسوخ فناوری و نوآوری به زندگی مردم را تسهیل می نمایند

مسعود حسنلو سرپرست ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم نیز در جمع مدیران کارخانه های نوآوری تاکید نمود: آینده اکوسیستم فناوری و نوآوری به صنایع خلاق و نرم وابسته است و رسالت اصلی کارخانه های نوآوری الگوسازی برای رسوخ فناوری و نوآوری به زندگی مردم است.

وی اضافه نمود: مزیت صنایع خلاق ارتباط و نسبت جدی این صنعت با زندگی و حضور موثر بازیگران این عرصه در روزمرگی های مردم است و به علت اثرگذاری این صنعت در جامعه در پی توسعه اکوسیستم صنایع خلاق در کشور هستیم.

حسنلو مهم ترین وظایف این ستاد را راهبری پروژه های راهبردی برای حل مسایل اصلی کشور و توسعه سبد صادراتی صنایع خلاق مطرح کرد و گفت: پایداری صنایع خلاق در کشور وابستگی زیادی به صادرات محصولات و خدمات ارائه شده دارد.

برنامه 2 ساله برای ایجاد کارخانه های نوآوری در سراسر کشور داریم

در این نشست چند ساعته محمد جواد صدری مهر دستیار معاون علمی در ساماندهی و توسعه زیرساخت های فناوری نیز با ارائه آماری از تعداد کارخانه های نوآوری در کشور، بیان نمود: در حال حاضر در 13 استان کارخانه ایجاد شده است و در 14 استان نیز به زودی شکل خواهد گرفت و طی یک برنامه 2 ساله کوشش خواهیم کرد یک شبکه کاملی از کارخانه های نوآوری در کل کشور داشته باشیم.

وی بعلاوه گفت: کارخانه های نوآوری نقطه تلاقی احتیاج صنایع منطقه ای و نوآوارن باشند.

در این نشست دستورالعمل تازه معاونت علمی ریاست جمهوری در اعتباربخشی و حمایت از کارخانه های نوآوری به بحث و آنالیز گذاشته شد. از دیگر برنامه های جانبی این نشست می توان به شروع به کار شبکه یکپارچه کارخانه های نوآوری اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ریل گذاری برای اتصال شرکت های دانش بنیان به بدنه مالی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریل گذاری برای اتصال شرکت های دانش بنیان به بدنه مالی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید