توافقات سودانی ها در سایه مداخلات سعودی، ابعاد توطئه های ریاض

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، خبرنگاران، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: تحولات اخیر سودان به ویژه اتفاقات اتفاق افتاده در این کشور طی روزهای اخیر نشان از آن دارد که این کشور در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است که با توجه به افزایش مداخلات کشورهای خارجی در این تحولات برای مشخص جهت آن، مردم سودان باید در قبال محافظت از دستاوردهای انقلاب خود بسیار هوشیار باشند.

توافقات سودانی ها در سایه مداخلات سعودی، ابعاد توطئه های ریاض

به تازگی شورای نظامی سودان و مخالفان این کشور سند قانون اساسی مورد توافق دو طرف را امضا نموده اند. این سند در جریان یک مراسم با حضور مقامات داخلی و بین المللی و در سایه پوشش رسانه ای گسترده امضا شد که به دنبال آن موجی از شادی میان مردم این کشور پدید آمد. طرفین درباره جدول زمانی دوره انتقالی 39 ماهه به توافق رسیدند که طی آن قدرت تقسیم می گردد و این دوره با برگزاری انتخابات آزاد خاتمه می یابد.

بر اساس توافقات انجام شده میان شورای نظامی سودان و مخالفان این کشور یک شورای حاکمیتی در سودان برای اداره امور در دوره انتقالی تشکیل می گردد. در همین خصوص شمس الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی انتقالی در سودان از تشکیل شورای حاکمیتی سودان به ریاست عبدالفتاح البرهان اطلاع داد. وی توضیح داد که شورای نظامی حکمی قانونی برای تشکیل شورای حاکمیتی را صادر نموده است و اعضای آن مقابل رئیس شورای حاکمیتی و رئیس شورای قضایی سوگند یاد خواهند کرد.

این شورای حاکمیتی هم چنین نخست وزیر جدید در سودان را معرفی می نماید. بر این اساس، شورای نظامی انتقالی در سودان پنج عضو خود را برای حضور در شورای حاکمیتی انتخاب کردند و تصمیم این شورا بر این است که عبدالفتاح البرهان (رئیس کنونی شورای نظامی) ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده بگیرد.

شورای حاکمیتی سودان متشکل از 11 عضو که 6 عضو غیرنظامی و پنج عضو نظامی هستند، قرار است اداره سودان را به مدت سه سال تا برگزاری انتخابات به عهده بگیرند.

در همین حال اظهار نظرهای مقامات سعودی در قبال تحولات سودان و مداخلات آشکار و پنهان آنها در مورد روند سیاسی این کشور این روزها افزایش یافته است. عربستان که از ابتدا از حضور نظامیان در رأس قدرت استقبال نموده و مخالف انتقال قدرت به غیر نظامیان و انقلابیون این کشور بود به تازگی از تغییرات حاصله در سودان به صورت ظاهری استقبال می نماید.

به همین دلیل به تازگی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به صورت تلفنی با آبی احمد نخست وزیر اتیوپی تبادل نظر نموده است. وی مدعی شد که عربستان سعودی از همه کوششها در راستای برقراری امنیت و ثبات در منطقه حمایت می نماید! بن سلمان در ادامه رایزنی های خود در مورد مسائل داخلی سودان با موسی فکی رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا تبادل نظر نموده و ادعا کرد که ریاض از خواسته های ملت سودان حمایت می نماید.

عربستان کوشش می نماید تا در آشفته بازار تحولات سودان از این آب گل آلود ماهی گرفته و خود را به عنوان بازیگر فعال عرصه این تحولات نشان دهد. رایزنی های پی در پی بن سلمان با طرف های ذی ربط در مورد تحولات سودان و اعلام حمایت ریاض از خواسته های مردم این کشور یکی از این نمونه ها است.

عادل الجبیر نیز که به نوعی نماینده بن سلمان به شمار می رود در جریان حضور خود در مراسم امضای سند قانون اساسی کوشش کرد نقش عربستان را در مورد تحولات سودان پررنگ جلوه دهد. وی مدعی شد که پادشاهی عربستان سعودی سالها با سودان برای حل اختلافات بین آمریکا و سودان همکاری نموده است و به این روند یاری نموده است.

البته نباید از این نکته غافل بود که مردم سودان از میزان مداخلات سعودی ها در امور داخلی کشورشان مطلع بوده و با اقدامات ریاض علیه انقلاب این کشور مخالف هستند. این هوشیاری در جریان استقبال از عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در مراسم امضای سند قانون اساسی نشان داده شد. منابع خبری گزارش دادند که دهها شهروند سودانی در زمان حضور هیأت سعودی در مراسم امضای سند قانون اساسی سودان علیه عربستان شعارهایی سر دادند.

در جریان خروج عادل الجبیر از مراسم امضای سند قانون اساسی در سودان دهها تن از شهروندان سودانی علیه عربستان شعار دادند. این شهروندان معترض سودانی شعار مرگ بر عربستان را در زمانیکه عادل الجبیر و هیأت همراهش قصد ترک کردن محل مراسم را داشتند سر دادند. سودانی ها پیشتر نیز علیه سیاستهای عربستان در قبال خارطوم دست به اعتراضاتی زده بودند.

برگزاری نخستین جلسه دادگاهی عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان به اتهام فساد اقتصادی نیز قابل توجه است. بر اساس گزارش های رسانه ای، یکی از بازپرسان این پرونده در دادگاه گفت که البشیر اعتراف نموده که از محمد بن سلمان 25 میلیون دلار و از عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق این کشور 65 میلیون دلار دریافت نموده است. این مبلغ گویا یاری های نقدی مقامات عربستان سعودی به کشور سودان بوده است.

عمرالبشیر همچنین در جریان این دادگاه اعتراف نموده که از خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات نیز یک میلیون دلار گرفته است.

این اعترافات البشیر نشان می دهد که عربستان در کنار رایزنی های سیاسی خود، در پشت پرده به دنبال رشوه دادن به مقامات کشورهای آفریقایی به ویژه سودان که اهمیت بسیار ویژه ای برای ریاض دارد است تا بدین وسیله بتواند اهداف خود را در این کشورها محقق نموده و آنها را در قبال تحولات خاورمیانه مخصوصا پرونده تجاوز به یمن با خود همراه سازد.

عربستان در ابتدای انقلاب سودان همیشه بر حمایت خود از شورای نظامی این کشور که اقدام به سرکوب گسترده انقلابیون و کشتار وسیع آنها نموده تاکید می کرد و اکنون اعلام می نماید که از خواسته های ملت این کشور حمایت می نماید!

تحولات جاری در سودان و حصول توافق میان شورای نظامی و مخالفان این کشور می تواند نوید دهنده آن باشد که ملت سودان در جهت حرکت به سمت یک دوره انتقالی با همکاری نظامیان و غیر نظامیان قرار گرفته اند. مردم این کشور باید در مرحله کنونی نسبت به مداخلات کشورهای خارجی به ویژه عربستان و سیاستهای پنهان ریاض برای منحرف کردن روند تغییرات در این کشور در شرایط کنونی کاملا هوشیار بوده و از دستاوردهای انقلاب خود که به سختی محقق شده محافظت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توافقات سودانی ها در سایه مداخلات سعودی، ابعاد توطئه های ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقات سودانی ها در سایه مداخلات سعودی، ابعاد توطئه های ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید