رادارساز می شویم، تحریم، کیفیت تجهیزات ساخت داخل را افزایش داد
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ارتقای کیفیت محصولات و تجهیزات فرودگاهی ساخت داخل در دوران تحریم اطلاع داد و گفت:روزانه حدود 800 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می گردد.
به گزارش، سیاوش امیرمکری با بیان اینکه در بخش زیرساخت های فرودگاهی توانسته ایم با استفاده از توان داخلی با بخش زیادی از مسائل ناشی از تحریم مقابله کنیم، گفت: خوشبختانه مشاوران و پیمانکاران توانسته اند بخش زیادی از احتیاج های ما را در حوزه های مختلف از جمله ساختمان ها، سطوح پروازی و تجهیزات فرودگاهی مورد احتیاج اعزام و پذیرش مسافر (تجهیزات ترمینالی، تسمه نقاله ها، آسانسور، ایربریج، دستگاه توزین بار و ...) و تأسیسات مورد احتیاج و سیستم روشنایی تامین نمایند.
وی اضافه کرد: تحریم ها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی از محل تولیدات داخل و کیفیت محصولات شرکت های تولیدی ایرانی را با ایجاد رقابت، افزایش داده است.
امیرمکری با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای تامین تجهیزات هوانوردی مورد احتیاج فرودگاه ها، شرح داد: در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت پسابرجام توانستیم تجهیزات هوانوردی را در بخش های سیستم های ارتباطی، یاری ناوبری، نظارتی (رادار) و امنیتی از کشور های دیگر خریداری کنیم. پس از تحریم نیز با استفاده از ظرفیت داخلی و مشورت با دانشگاه های صنعتی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم گام های بلندی را در جایگزینی خرید تجهیزات هوانوردی از منابع داخلی برداریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد احتیاج کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آن ها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات یاری ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره نمود.
امیرمکری با تاکید بر اینکه باید در تامین تجهیزات هوانوردی توسط شرکت های داخلی، استاندارد های بین المللی رعایت گردد، گفت: متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بخش های ذی ربط با مد نظر قرار دادن استاندارد های بین المللی توانسته اند با اعتماد به توان داخلی قرارداد های متعددی را با شرکت های دانش بنیان منعقد نمایند که در بازه زمانی شش ماه تا دو سال آینده بخش عمده تجهیزات این حوزه نصب و راه اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه ها در سال های گذشته بار ها با تحریم روبرو شده است، ادامه داد: شرکت توانسته در سال های گذشته در مقاطع مختلف عمده تجهیزات و احتیاج های تجهیزاتی مورد احتیاج را از منابع مختلف خارج کشور یعنی کشور های اروپایی، کانادا و شرق آسیا تامین کند.
امیرمکری اضافه کرد: در دوران برجام فضایی ایجاد شد که کشور های منعقدنماینده قرارداد با ما به تعهد خود عمل کردند و بخشی از احتیاج های تجهیزاتی خود را تأمین کردیم؛ ولی در دوره جدید تحریم ها کشور ها در بخشی از مذاکره ها که اغلب مربوط به جذب سرمایه گذار در پروژه های توسعه ای فرودگاه های اصلی کشور بود به تعهد خود عمل نکردند. در عین حال اکنون که با مشکل عمده تحریم و عدم ارائه خدمات از سوی کشور های اروپایی و هم پیمانان آمریکا روبرو هستیم، توانسته ایم از توان داخلی به خوبی به عنوان یکی از راستا های اصلی تامین احتیاج های خود استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ارائه خدمات به مسافران و شرکت های هواپیمایی غیر نظامی است، عنوان نمود: تحریم و محدودکردن فعالیت های این شرکت، خلاف قوانین بین المللی است. بر اساس مصوبات ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، ارائه تجهیزات و قطعات هوانوردی اگر کاربرد دوگانه نداشته باشد نباید محدود گردد.
امیرمکری اضافه کرد: آمریکا به طور مستقیم نمی تواند مانع تأمین تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی ایران گردد، ولی با تحت فشار قراردادن کشور های اروپایی و محروم کردن آن ها از معامله با کشورش مانع انجام معامله با ایران شده که مبنای قانونی ندارد. اکنون ایران در مقایسه با کشور های همسایه دارای تجهیزات مناسب و سطح مطلوب در کیفیت خدمات هوانوردی است و به نفع شرکت های هواپیمایی خارجی است که از آسمان ایران استفاده نمایند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: حدود 80 فرودگاه در کشور داریم که 53 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه هاست؛ همچنین فرودگاه های امام خمینی (ره)، شرکت نفت، مناطق آزاد، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی نیز تحت مالکیت نهاد های دیگر فعالیت دارند و در مجموع 55 فرودگاه کشور عملیاتی است. ناوبری هوایی این فرودگاه های غیر مالکیتی نیز بر عهده شرکت فرودگاه هاست.
امیرمکری با تاکید بر اینکه عملیات فرودگاه ها وابسته به تقاضای پرواز و وجود ناوگان هواپیمایی است، اضافه کرد: اکنون به دلیل کمبود ناوگان و یا عدم تناسب ناوگان موجود با احتیاج های مناطق مختلف با موانعی در راستا بهره برداری از فرودگاه ها روبرو هستیم. ضمن اینکه می توان به موانع دیگری از جمله مسائل فنی و عملیاتی اشاره نمود که با تأمین تجهیزات کامل تر می توان اشکال های موجود را رفع کرد.
وی همچنین با بیان اینکه بیش از 85 درصد نشست و برخاست هواپیما ها و 88 درصد جابه جایی مسافر از هشت فرودگاه انجام می گردد، عنوان نمود: در صورت تأمین ناوگان متناسب با مناطق مختلف می توان میزان استفاده از فرودگاه ها را بهبود داد. اکنون از 60 تا 70 درصد ظرفیت فرودگاهی کشور استفاده می گردد که با تامین ناوگان متناسب و ایجاد شبکه پروازی میان مرکز استان ها و پیرامون می توان استفاده از ظرفیت فرودگاه را افزایش داد.
امیرمکری با بیان اینکه روزانه حدود 800 پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می گردد، گفت: ایران دارای صندلی ژئوپلیتیک است و راستا خوب و کوتاهی برای پرواز های عبوری محسوب می گردد. در عین حال به دلیل اینکه تنها کوتاهی راستا معین نماینده پرواز های عبوری نیست، شرکت های هواپیمایی صرفه مالی و هزینه راستا های عبوری را نیز در نظر می گیرند. کشور ما به دلیل ارایه خدمات ایمن و امن و راستا مناسب دارای جاذبه های زیادی برای پرواز های عبوری است، ولی در شرایط عادی بخشی از پرواز ها به دلیل هزینه های مترتب، راستا های عبوری جنوب ایران را ترجیح می دهند. برای رفع شدن این مسأله در حال اصلاح نظام تعرفه ای برای جذب پرواز های عبوری بیشتر هستیم.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر در مقاطعی که فضای کشور های همسایه ناامن شد شرکت های هواپیمایی از راستا کشور ما استفاده کردند که گاه منجر به افزایش 100 درصدی پرواز های عبوری ایران شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: تمام کشور ها از جمله ایران در چارچوب تعهد های بین المللی که سازمان جهانی هوانوردی معین نموده ملزم و آماده خدمت رسانی به هواپیما های عبوری هستند که به دلیل نقص فنی یا بروز مشکل برای مسافران، فرود اضطراری دارند و ما هیچ مسئله ای در پذیرش پرواز های غیرنظامی عبوری در شرایط اضطراری در فرودگاه های بین المللی کشور نداریم.
منبع: مهر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان