هراس موزه داران از فضای دیجیتالی موجب فاصله مردم از موزه ها می گردد

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، ایرنا/ براساس سخنان رئیس موزه ارتباطات، هراس موزه داران از فضای دیجیتالی موجب فاصله مردم از موزه ها می گردد.

هراس موزه داران از فضای دیجیتالی موجب فاصله مردم از موزه ها می گردد

حسن عمیدی، رئیس موزه ارتباطات در همایش صد سال موزه در ایران در سالن همایش های موزه ملی ایران اضافه نمود: امروز سازمان هایی پیروز هستند که قادرند روندها و فعالیت های خود را با تغییر انطباق دهند. نوآوری و خلاقیت در استفاده از فناوری و رقابت پذیری باعث می گردد موزه ها جذابیت بیشتری پیدا نموده و در حالی که از منابع خود نیز بطور موثرتری استفاده می نمایند، عملنمودهای خود را بهتر انجام دهند.

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به لزوم دیجیتالی سازی فضا و محتوای موزه ها گفت: یکی از دلایلی که مردم نمی توانند ارتباط خوبی با موزه ها برقرار نمایند این است که موزه داران و دست اندرکاران آن از فضای دیجیتالی سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می گیرند و مساله دیگر این است که شرایط برای انتقال مفاهیم برای تمام سنین مانند بچه ها، جوانان و نوجوانان نداریم.

وی ادامه داد: از آنجا که وظیفه موزه ها ثبت و نگهداری میراث فرهنگی است، هر چیزی که به سازماندهی و مدیریت آن یاری می نماید می تواند مفید باشد و باید در این راستا از ظرفیت های نوین در حوزه فناوری و اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف بهره برداری کرد.

رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه رجحان حجم اطلاعات در موزه ها برای مخاطبان، نیازمند خلاصه سازی و ساده سازی است، اضافه نمود :باید با طبقه بندی اطلاعات و انتقال آنها به وسیله فناوری های نو، رابطه اشیای موزه و مخاطبان آن ارتقا یابد.

وی با تاکید بر اینکه امروز دیجیتالی سازی موزه ها گامی مهم برای معرفی اشیای موزه و استقبال مخاطبان است، گفت: موزه داران باید با آگاهی از این نوع تکنولوژی ها، تکنیک های جدیدی را برای ایجاد ارتباط با آثار موزه و مخاطبین برنامه ریزی نمایند.

مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست در ادامه به نقش موزه ارتباطات در دیجیتالی سازی فرآیندها پرداخت و گفت: موزه ارتباطات طی دو سال گذشته به علت همه گیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت خروج حداقلی مردم از خانه و تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی، در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعه ای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقمندان و دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم آورد.

عمیدی با تاکید بر رویکرد مثبت موزه ملی ارتباطات در یاری به تقویت و زنده نگه داشتن موزه ها به عنوان نهادی فرهنگ ساز و نقش آفرین در معرفی تاریخ و فرهنگ کشور ادامه داد: در روزهای کرونایی موزه ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزه ها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تورهای بازدید مجازی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فراهم شد، خود در این زمینه پیشتاز بود.

وی بعلاوه به همکاری در برگزاری تورهای مجازی13 موزه ایران در نوروز 99 اشاره نمود و گفت: این اقدام الگویی شد تا سایر موزه ها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکه های اجتماعی، برای ایجاد تورهای مجازی اقدام نمایند.

رئیس موزه ارتباطات با اشاره به احیای هویت پست و نمادسازی از نوستالژی های پست با بازسازی اماکن تاریخی پست، راه اندازی اولین مرکز پست موزه مدرسه جهان در رشت، اولین پست موزه یزد و اولین خانه موزه تمبر ایران را در تبریز را از اقدام های یک سال گذشته برشمرد.

برگزاری جشنواره های مختلف از جمله کارت پستال، کاریکاتور پست و کرونا، سوخته نگاری و همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در برگزاری جشن جهانی نوروز و برگزاری نمایشگاه تمبرهای مشترک با کشورها از جمله دیگر اقدام های موزه ارتباطات بود که وی از آنها نام برد.

رئیس موزه ارتباطات ادامه داد: همه این اقدام ها و کوشش این موزه موجب شد تا طی دو سال متوالی موزه ارتباطات به عنوان موزه برتر کشور بر اساس رای هیئت داوران کمیته ملی موزه های ایران انتخاب گردد.

وی با اشاره به واکنش جمعی از اساتید ارتباطات به اقدام های این موزه گفت: رویدادها و فعالیت های موزه ارتباطات طی یکسال و نیم اخیر همیشه مورد توجه مجامع بین المللی از جمله شورای راهبری موزه ها و اتحادیه جهانی پست نهاده شد.

منبع: همگردی

به "هراس موزه داران از فضای دیجیتالی موجب فاصله مردم از موزه ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هراس موزه داران از فضای دیجیتالی موجب فاصله مردم از موزه ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید