هر کس به این خانه استخوانی پای بگذارد جادو می گردد!

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، خانه استخوانی در بارسلونا

کاسا باتلو (Casa Batlló) یکی از مشهور ترین ساختمان ها و جاذبه های گردشگری شهر بارسلوناست که در مرکز این شهر واقع شده است. این بنای عجیب و غریب که شبیه به اسکلت است، اثر یکی از بزرگترین معماران دنیا به نام آنتونی گودی (Antoni Gaudí) است. گودی بارها با ساخت بناهای عجیب مختلف، حیرت تمامی دنیایان را موجب شده است. اما این ساختمان با تمامی آثار قبلی او متفاوت است. به خاطر این ساختمان وحشتناک، نقدها زیادی به او شده است. با خبرنگاران همراه شوید تا سری به شهر توریستی بارسلونا و یکی از شاهکارهای معماری آن یعنی خانه استخوانی بارسلونا بزنیم.

هر کس به این خانه استخوانی پای بگذارد جادو می گردد!

خانه استخوانی بارسلونا در سال 1877 میلادی ساخته شده است. پس از اینکه خانواده باتلو از معمار این بنا گودی خواستند خانه جدیدی برایشان بسازد، او تصمیم گرفت تا این ساختمان را به سبک معروف کاتالانی بازسازی کند. بنابراین، این بنا در سال 1904 دوباره از نو طراحی شد و به شکل و شمایل امروزیش در آمد. خانه استخوانی بارسلونا در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. امروزه ساختمان استخوانی یا همان اسکلتی بارسلونا یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری این شهر است که هر سال میلیون ها نفر از آن دیدن می نمایند.

خانه استخوانی بسیار شگفت انگیز است! همانند تمامی ساختمان هایی که گودی قبلا طراحی نموده، مدرنیزه و هنر از سر و روی این بنا می بارد. به خصوص طبقه اول این بنا، بسیار عجیب است. در این طبقه، بالکن هایی عجیب و غریب و پنجره هایی با شکل عجیب تر وجود دارند. مجسمه های سنگی این طبقه نیز از مشهور ترین ویژگی های آن هستند. مردم محلی ایالت کاتالونیا، نام مخصوصی را برای این ساختمان مشهور شهرشان انتخاب نموده اند. آن ها به به این بنا Casa dels ossos می گویند که به فارسی می گردد خانه استخوان ها یا همان خانه استخوانی.

طراحی خانه استخوانی بسیار منحصر به فرد است. دیوارهای بنا به شکل موج دار طراحی شده اند و در بالای نمای خارجی این ساختمان هم تزئیناتی همانند تپه های ماسه ای با خطوط موج دار وجود دارد. نمای ساختمان به سه بخش متمایز تقسیم می گردد که هر کدام نشان دهنده بخش خاصی از آناتومی اسکلت هستند! در طبقه همکف بنا، استخوان های انتزاعی بسیار بزرگی تعبیه شده اند. بالای این استخوان ها چیزهایی شبیه به رگ های خونی و ماهیچه طراحی شده اند. سقف بنا نیز به شکلی طراحی شده است که شبیه به پشت یک اژدها و یا دایناسور باشد. همانطور که پوست یک اژدها فلس دارد، سقف خانه استخوان نیز فلس دار طراحی شده است.

یک تئوری پر هوادار در خصوص این ساختمان این است که مورد دایره ای شکلی که در میانه های این بنا واقع شده است و کمی شبیه به صلیب است، نماد و نشانه ای از سنت جورج (یکی از افراد مقدس بارسلونا) است. کاشی های روی سقف این عمارت بسیار شفاف و براق هستند تا بتوانند یک اژدهای غول پیکر را به خوبی منعکس نمایند. رنگ سبز سمت راست این پشت بام، جاییست که سر اژدها آغاز می گردد. در مرکز، رنگ های آبی و بنفش را خواهید دید و در سمت چپ نیز رنگ های قرمز و صورتی خود نمایی می نمایند.

عمارت استخوانی بارسلونا یک نمونه بسیار عالی از رویکرد وسواسی و ترکیبی گودی است. تمامی اجزای ساختمان به طرزی ماهرانه و وسواسی در کنار هم قرار گرفته اند تا بتوانند یک اسکلت را در ذهن تداعی نمایند. گودی با این شاهکار معماری مدرنش، یک سبک عقل گرایی را در بین معماران جهان رایج کرد. سبکی که حدود 30 سال قبل از ایجاد اولین مدرسه عقل گرایی به دنیا آمد!

امروزه گردشگران بسیاری برای تماشای این اثر با شکوه معماری، به بارسلونا سفر می نمایند. تا قبل از سال 2002 میلادی، بازدید از این مکان برای عموم آزاد نبود و بازدیدنمایندگان فقط از بیرون نمای زیبای آن را می دیدند. اما از این سال به بعد، درهای خانه استخوانی بارسلونا بر روی عموم مردم گگردده شد.

بنای شگفت انگیز کاسا باتلو از سال 2005 میلادی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بنابراین می بینید که برای اینکه یک اثر در فهرست آثار جهانی ثبت گردد، لازم نیست قدمتی چند هزار ساله داشته باشد. حتی یک بنای 100 ساله هم اگر با خلاقیت ساخته شده باشد، می تواند به همچین درجه ای برسد. معمار خلاق این بنا، با جادوی رنگ و نور پردازی، اثری بی نظیر در جهان ساخته که نمونه اش در هیچ کجای دیگر قابل مشاهده نیست. تا اینجا بیشتر از نمای خارجی بنا صحبت کردیم، ولی این تمام ماجرا نیست. شگفتی های خانه استخوانی بارسلونا در فضای داخلی آن هم دیده می شوند. وقتی که وارد ساختمان شوید، پایکوبی نورهای طبیعی نمایشی چشم نواز برایتان اجرا می نمایند. در اینجا نور خورشید از لا به لای شیشه های رنگی بنا عبور و اثری هنری را داخل آن ایجاد می نمایند. رنگ و نور اصلی ترین مصالحی هستند که گادی در آثارش از آن ها استفاده می نماید.

منبع: الی گشت

به "هر کس به این خانه استخوانی پای بگذارد جادو می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر کس به این خانه استخوانی پای بگذارد جادو می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید