علل ابتلا، علائم و راه های پیشگیری از ذات الریه را بشناسید ، چه کسانی در معرض ذات الریه هستند؟

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، سازمان بهداشت جهانی 12 نوامبر را روز جهانی پنومونی (ذات الریه) اعلام نموده است. ذات الریه، یک بیماری عفونی کشنده در بین بچه ها زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال شناخته شده است و هر سال منجر به مرگ تعدادی از مردم می گردد.

علل ابتلا، علائم و راه های پیشگیری از ذات الریه را بشناسید ، چه کسانی در معرض ذات الریه هستند؟

به گزارش خبرنگار وبلاگ سفر و گردشگری، سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است که سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر 5 سال بر اثر ابتلا به بیماری های پنوموکوکی جان خود را از دست می دهند. پیشگیری و راه های مراقبت و درمان از این بیماری برای نوزادان، خردسالان، افراد بالای 65 سال و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، حیاتی است.

دکتر اردا کیانی، فوق تخصص ریه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری به وبلاگ سفر و گردشگری می گوید: ذات الریه، یک بیماری عفونی، التهابی ریه است که آلوئول ها را درگیر می نماید و منجر به سرفه همراه با چرک یا خلط، تب، لرز، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، سردرگمی یا تغییر در آگاهی ذهنی (در بزرگسالان 65 ساله و بالاتر) می گردد.

  • علائم بیماری در نوزادان

این فوق تخصص ریه به علائم این بیماری در نوزادان اشاره می نماید و می گوید: برخی از نوزادان ممکن است هیچ علامتی از عفونت نداشته باشند. برخی نیز ممکن است، استفراغ نمایند. تب و سرفه داشته باشند. بی قرار یا خسته به نظر برسند و یا در تنفس و خوردن مشکل داشته باشند.

  • علل ذات الریه

رئیس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری درباره علل پنومونی چنین شرح می دهد: در بیشتر موارد، ذات الریه بر اثر عفونت با ویروس یا باکتری ایجاد می گردد و کمتر میکروارگانیسم های دیگر، برخی از داروها و نیز بیماری های خود ایمنی، سبب این بیماری می شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: موارد باکتریایی و ویروسی ذات الریه پنومونی معمولاً منجر به علائم مشابه می گردد. پنومونی ناشی از لژیونلا ممکن است با درد شکم، اسهال یا کاهش سطح هوشیاری ایجاد گردد. پنومونی ناشی از کلبسیلا ممکن است خلط خونی و ژلاتینی داشته باشد. هموپتیزی نیز ممکن است با سل، ذات الریه گرم منفی، آبسه ریه و برونشیت حاد شایع تر اتفاق بیفتد. پنومونی ناشی از مایکوپلاسما پنومونی ممکن است همراه با علایم خارج ریوی نورولوژیک، پوستی، هماتولوژیک و پانکراتیت حاد باشد.

  • عوامل مستعدنماینده ذات الریه

دکتر کیانی تاکید می نماید که برخی از عوامل می تواند مستعدنماینده ذات الریه باشد. به گفته این فوق تخصص ریه، سیگار کشیدن، نقص ایمنی، مصرف الکل، بیماری انسداد مزمن ریوی، آسم، بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد و سالخوردگی می تواند فرد را مستعد بیماری کند.

این فوق تخصص ریه می گوید: ترک سیگار و کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می گردد چرا که سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر برای ذات الریه در بزرگسالان غیرسالم است.

  • شایع ترین انواع ذات الریه

دکتر کیانی درباره شایع ترین انواع پنومونی می گوید: شایع ترین نوع پنومونی، پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP) است. این نوع می تواند به خودی خود یا بعد از سرماخوردگی یا آنفلوانزا اتفاق بیفتد.

  • پنومونی حاصل از مراقبت های بهداشتی (HCAP)

رئیس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری می گوید: در افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت زندگی می نمایند، دیالیز مزمن دارند، آنتی بیوتیک در 3 ماه گذشته دریافت نموده اند، سابقه بستری در بیمارستان به مدت حداقل 2 روز در 3 ماه گذشته داشته اند، این نوع از پنومونی ممکن است، رخ می دهد.

  • پنومونی مرتبط با ونتیلاتور (VAP)

دکتر کیانی اضافه می نماید: پنومونی ناشی از دستگاه تهویه مکانیکی ونتیلاتور به طور خاص به عنوان پنومونی تعریف می گردد که بیش از 48 تا 72 ساعت پس از لوله گذاری تراشه ایجاد می گردد.

  • واکسینه شوید

دکتر کیانی توصیه می نماید که واکسن ها برای جلوگیری از ابتلا به برخی انواع پنومونی و آنفلوانزا در دسترس هستند. بنابراین بهتر است افرادی که در معرض و مستعد این بیماری هستند، واکسن بزنند.

  • تشخیص

این فوق تخصص ریه اضافه می نماید: اگر مشکوک به ذات الریه باشید. پزشک ممکن است آزمایش های زیر را توصیه کند:

* آزمایش خون: از جمله شمارش کامل خون، الکترولیت های سرم، سطح پروتئین واکنشی C و احتمالاً آزمایش عملکرد کبد. از آزمایش خون برای تأیید عفونت و کوشش برای شناسایی نوع ارگانیسم ایجاد نماینده عفونت استفاده می گردد. با این حال، شناسایی دقیق همواره ممکن نیست.

* اشعه ایکس قفسه سینه: پزشک شما یاری می نماید تا پنومونی را تشخیص دهد و میزان و محل عفونت را معین کند.

* پالس اکسیمتری: میزان اکسیژن موجود در خون شما را اندازه گیری می نماید. پنومونی می تواند مانع از حرکت ریه های شما به میزان کافی اکسیژن در جریان خون گردد.

* آزمایش خلط: نمونه ای از مایعات از ریه های شما (خلط) پس از سرفه عمیق گرفته می گردد و برای معین کردن علت عفونت تجزیه و تحلیل می گردد.

اگر سن شما بیشتر از 65 سال است: ممکن است پزشک آزمایش های دیگری هم تجویز کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "علل ابتلا، علائم و راه های پیشگیری از ذات الریه را بشناسید ، چه کسانی در معرض ذات الریه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل ابتلا، علائم و راه های پیشگیری از ذات الریه را بشناسید ، چه کسانی در معرض ذات الریه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید