مشتری یابی با 8 روش کاربردی برای پیشگیری از کاهش فروش
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، وقتی کسب و کاری (به خصوص کسب و کارهای کوچک) دچار مشکل می شود، اولین و معمول ترین استراتژی به امید بهبود شرایط، کاهش هزینه ها و صرفه جویی بیشتر است، اما این استراتژی یکی از اشتباه ترین تصمیم ها در چنین شرایطی محیوب می شود. حتی می توان گفت یکی از تله های شکست است که برخی از صاحبان بی تجربه کسب و کارها را به دام خود می کشد. در حالی که بهترین راهکار، مشتری یابی است. نباید با کاهش هزینه ها منزوی شده و در گوشه ای منتظر معجزه باشید. باید برای جذب مخاطب و فروش بیشتر تلاش کنید. چگونه؟ ادر ادامه این مطلب پاسخ شما را خواهیم داد.
روش های مشتری یابی و افزایش فروش
یکی از پربازده ترین روش های افزایش فروش، استفاده از فضای اینترنت است. می توانید از بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و… برای تبلیغ مؤثر محصولات خود استفاده کنید. در ادامه 7 روش کاربردی معرفی می کنیم.
1. از سئو و تولید محتوا استفاده کنید
حتماً می دانید تقریباً همه مردم دنیا از گوگل برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده می کنند. به احتمال زیاد خودتان هم یکی از آن ها هستید! اما برای این که محصولات شما قبل از محصولات سایر کسب و کارهای مشابه، به مشتری معرفی شود چه باید کرد؟ چاره کار راه اندازی وب سایت فروش اینترنتی است. اما وب سایت یکباره و به خودی خود نمی تواند محصولات شما را معرفی کند.
باید آن را طبق الگورتیم های گوگل بهینه کنید. در واقع باید از سئو استفاده کنید. در وب سایت خود محتوای سئومحور تولید کنید تا رتبه وب سایت تان افزایش یابد. در این صورت اگر افراد برای خرید محصولی که شما ارائه می دهید، در گوگل سرچ کنند، محصول شما به آن ها معرفی خواهد شد. برای ساخت وب سایت و همچنین تولید محتوا می توانید خودتان آموزش های لازم را ببینید یا از متخصصان فعال در این زمینه استفاده کنید.
مشتری یابی با شبکه سازی2. در همه رویدادها شرکت کنید
ارتباطات در دنیای امروز حرف اول را می زند. اگر فردی منزوی هستید، قطعاً مشتریان زیادی نخواهید داشت. چرا که آن ها محصول شما را نمی شناسند، چون محصول خود را معرفی نکرده اید. با شرکت در رویدادهای مختلف می توانید خود، شرکت و در نتیجه محصولات تان را به جامعه گسترده تری معرفی کنید. رویدادها و کنفرانس های مرتبط با شغل خود را بیابید و تا حد ممکن در همه آن ها شرکت کنید.
حتی می توانید در باشگاه ها یا اتاق های بازرگانی حرفه خود عضو شده و با کسانی که شغل مشابه شما دارند و صاحبان این کسب و کارها آشنا شوید. همچنین توصیه می کنیم با افرادی که آشنا شدید در لینکدین ارتباط برقرار کنید. شاید این کار خیلی سریع به مشتری یابی منجر نشود اما مطمئن باشید شبکه سازی یکی از مهم ترین روش های معرفی محصول است.
3. از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید
بازاریابی ایمیلی چاشنی سری برای خوش طعم کردن آشی است که برای مشتری می پزید! بسکمک از صاحبان کسب و کارها نمی دانند چگونه از این روش برای برقراری ارتباط با مشتری های فعلی و یافتن مشتری های جدید استفاده کنند. تصور کنید شخصی وارد وب سایت شما می شود. بعد از کمی گشت و گذار در وب سایت و علاقه مند شدن به محصولات شما، حتی اگر خریدی انجام ندهد، گزینه ثبت نام در خبرنامه سایت را به آن ها پیشنهاد دهید. در این صورت شما را فراموش نخواهند کرد و در هنگام خرید حتماً سری هم به وب سایت شما می زنند.
اما بایدها و نبایدها ایمیل مارکتینگ چیست؟ برخی اشتباهات در این روش وجود دارد که در صورت انجام، منجر به نتیجه عکس خواهد شد. مانند:
- ارسال ایمیل به افرادی که اجازه این کار را به شما نداده اند.
- ارسال بیش از حد ایمیل به کاربران.
- تعریف و تمجید توخالی از خود (قبل از هر تعریفی، مطمئن شوید محصولی ارزشمند برای ارائه دارید).
بایدهای ایمیل مارکتینگ:
- در زمینه ایمیل مارکتینگ آموزش ببینید.
- متن مناسبی در ایمیل بنویسید.
- از پلتفرم های مناسب استفاده کنید.
- از متخصصان ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید.
4. مشتریان خود را بشناسید
گفتن این که مشتریان من اغلب خانم های 30 ساله هستند ساده است. اما آیا کافی است؟ سعی کنید مشتری های خود را بشناسید. اگر بدانید آن ها در چه طیف سنی هستند، چه جنسیتی دارند، چه علایقی داشته و بیشتر ساکن کجا هستند، بهتر می توانید توجه شان را جلب کرده و طیف مشتری های خود را افزایش دهید. می توانید از روش های زیر برای این منظور استفاده کنید:
- نظرسنجی کنید. البته این نظرسنجی نباید تنها به نحوه استفاده از محصول محدود باشد. از آن ها بپرسید بزرگترین مسائل شان چیست تا بتوانید با شناخت نیازهای اساسی آن ها، محصولی پرفروش ارائه دهید.
- با گروهی از مشتریان خود به صورت حضوری ملاقات کنید تا بدانید چه چیزی موجب جلب توجه و رضایت آن ها می شود.
- در شبکه های اجتماعی تستی انجام دهید و گروهی خاص را با انجام این تست مقایسه کنید. ببینید کدام شبکه اجتماعی منجر به افزایش بازدید از وب سایت و در نتیجه مشتری یابی بیشتر می شود.
5. ارتباط با مشتری را مدیریت کنید
حال که از اینترنت برای معرفی و فروش محصولات تان استفاده می کنید، طبیعتاً مشتریان شما محدود به منطقه ای خاص و در نزدیکی شما نیستند. پس برای مدیریت تمام مشتریان باید دست به دامان فناوری شوید. مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM یکی از بهترین روش ها برای این منظور است. نباید از نام آن وحشت کنید. تنها مفهوم CRM، حفظ ارتباط با تمام مشتریان است؛ (گذشته، حال و آینده تمام مشتریان). هدف از آن نیز بهبود ارائه خدمات، کمک به حفظ مشتری و افزایش فروش است.
شما می توانید از گذشته مشتری، در مورد سوابق خرید او، علایق و ترجیحاتش تحقیق کرده و خدمات بهتری ارائه دهید. همچنین با استفاده از اطلاعات شخصی، راه های ارتباطی و… از حال حاضر مشتری استفاده کرده علایق و نیازهای او را بشناسید. به علاوه از نظرات و نقدها آن ها برای ساختن آینده ای بهتر بهره بگیرید.
6. با کسب و کارهای دیگر همکاری کنید
همه صاحبان کسب و کارها می دانند که مشارکت و استفاده از تجارب کسب و کارهای دیگر ایده خوبی است، اما تقریباً هیچکدام از آن ها نمی توانند از مزایای آن استفاده کنند. شما به عنوان صاحب کسب و کاری کوچک و کمتر شناخته شده، بهتر است با سایر کسب و کارهای مشابه، همکاری کنید. با همکاری با کسب و کاری که همان مخاطبان شما را دارد، می توانید علاوه بر افزایش مشتری، از تجارب آن ها نیز استفاده کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.
اگر برای هر نوع همکاری یا مشارکتی محدودیت دارید، می توانید در نوشتن و انتشار پست های وب سایت همکاری کنید. برای این کار هیچ گونه مانع یا بهانه ای وجود ندارد. در پست های وبلاگ محصولات یکدیگر را معرفی کنید، مشتری ها را مبادله و به خرید محصولات شریک خود تشویق کنید و… .
بهبود راه های ارتباط با مشتری7. راه های ارتباط با مشتری را ساده تر کنید
اغلب صاحبان کسب و کارها از تعداد زیاد ایمیل ها، تماس ها، پیام ها و… شاکی هستند. حتی گاهی اوقات برخی از مشتریان خود را به دلیل عدم پاسخگویی به موقع از دست می دهند. اما نباید ماهیت وجود چنین راه های ارتباطی را فراموش کنید. شما از شبکه های اجتماعی، ایمیل، پیام رسان ها و… برای مشتری یابی بیشتر و فروش بیشتر استفاده می کنید، نه به برای از دست دادن آن ها.
راه های مناسب و بیشتری برای ارتباط با مشتری ایجاد کنید. به طور مثال می توانید پایگاه اطلاعاتی در وب سایت خود اینجاد کرده و سؤالات متداول را پاسخ دهید. در این حالت مشتری به جای پرسیدن مستقیم سؤال از شما، پاسخ سؤالش را از پایگاه اطلاعاتی دریافت می کند. می توانید از چند خط تلفن هم برای کمک و راهنمایی مشتریان استفاده کنید تا آن ها به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند و سایر روش هایی که نسبت به نوع کسب و کار خود می توانید به کار بگیرید.
8. تبلیغ کنید
روش های بسکمک برای تبلیغ وجود دارد. به طور مثال می توانید از طریق وب سایت خود به تبلیغات محتوایی، تبلیغات کلیکی یا PPC، یا تبلیغ در رسانه های اجتماعی و… بپردازید. در حالت کلی تبلیغات می تواند با شناساندن بهتر و بیشتر محصولات، مشتریان بیشتری جذب کند.
حرف آخر
در دنیای اقتصاد امروز، مشتری حرف اول و آخر را می زند. پس برای فروش بیشتر باید بتوانید مشتری را قانع به خرید کنید. این اتفاق هم مشروط به معرفی محصولات تان با استفاده از روش هایی است که معرفی کردیم. البته روش های بیشتری وجود دارد و ما در این مطلب فقط به روش های اینترنتی پرداختیم. می توانید سایر روش ها را در مطلب کاربردی ترین روش های افزایش فروش دنبال کنید. در نهایت از قلم نیاندازید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.
منبع: مجله انگیزه