مواد خوراکی که به سلامت کبد یاری می نمایند

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، کبد عضوی حساس و مهم است که مسئول تجزیه کربوهیدرات ها، فراوری گلوکز و سم زدایی بدن است. از دیگر وظایف این عضو، ذخیره مواد مغذی و تشکیل صفرا است که برای هضم و جذب مواد غذایی لازم است. اگرچه مصرف غذهای فرآوری شده و آماده باعث آسیب تماشا کبد می گردد، غذاها و نوشیدنی های زیادی نیز وجود دارند که سلامت کبد را تضمین می نمایند.در ادامه با بعضی از آن ها آشنا می شویم.

مواد خوراکی که به سلامت کبد یاری می نمایند مراقبت از تمام اعضای بدن در حفظ سلامت عمومی تاثیر فراوانی دارد که در بسکمک از مواقع و با رعایت رژیم های غذایی مناسب امکانپذیر است. یکی از این اعضای مهم بدن کبد است که کار اصلی آن خارج ساختن مواد و ذرات سمی است که به بدن راه پیدا می نمایند به همین علت نیز سلامت این عضو بسیار با اهمیت بوده و سایر اعضا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

برای آنکه بتوانید به سم زدایی در بدن و کارکرد بهتر کبد کمک کنید بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود، خوراکی هایی را که در ادامه برای تان برخواهیم شمرد را بگنجانید:

سیردر داخل سیر ذرات و ترکیباتی وجود دارد که برای کارکرد کبد بسیار مفید است. سیر مملو از سلنیم است که سبب افزایش تاثیرات آنتی اکسیدان شده و از بدن سم زدایی می نماید.

بعلاوه در سیر آرژینین نیز وجود دارد که نوعی آمینو اسید است که به ریلکس کردن رگ های خونی می انجامد و فشار خون موجود در کبد را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر آنچه برشمرده شد، سیر حاوی مقادیری ویتامین ب6 و ویتامین ث نیز است که خاصیت ضدپیری دارد و از اکسید شدن سلول ها و آسیب به آنها جلوگیری به عمل می آورد.

روغن زیتونبا مصرف متعادل روغن زیتون فوق بکر، می توان به عملکرد کبد کمک بزرگی کرد. این روغن لیپید هایی را شکل می دهد که به سم زدایی در بدن انجامیده و اندکی از نقش کبد را بر عهده می گیرد.

سبزیجاتبه اثبات رسیده که سبزیجاتی با برگ های سبز، می توانند در محافظت از کبد موثر باشند و ترکیبات فلزی، شیمیایی و آفت کش موجود در غذا و محیط را خنثی نمایند. در این میان اسفناج، منداب و کاسنی برای خروج سموم از بدن بسیار موثر هستند.

چغندر نیز نقش تصفیه نماینده خون را بر عهده می گیرد و در کارکرد بهتر کبد کمکرسان است. بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز با آنزیم هایی که در خود دارند به سم زدایی و عملکرد بهتر کبد می انجامند.

چای سبزچای سبز نیز مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان به نام کاتچین دارد که به گروه فلاونوئید آلی تعلق دارد. دانشمندان بر این باور هستند که این نوع چای در مقابل بسکمک از سرطان ها در بدن مقاومت به وجود می آورد.

سیبماده ای به نام پکتین در سیب وجود دارد که به خروج سموم از بدن و هضم بهتر مواد غذایی کمک می نماید و کار کبد را نیز آسان تر می نماید.

زردچوبهزردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که نوعی آنتی اکسیدان و ضدتورم به شمار می آید. این ماده به عملکرد مجاری صفرا کمک می نماید و در سم زدایی به کبد کمک می رساند. در جوانسازی سلول های کبدی نیز موثر بوده و مانع ورود سموم به داخل کبد می گردد. به همین دلایل نیز افزودن اندکی زردچوبه به غذا نه تنها باعث خوش طعم شدن آن می گردد بلکه برای سلامتی نیز اهمیت فراوانی دارد.

لیمو ترشلیموترش دارای مقادیر فراوانی ویتامین ث است که با خاصیت حلال بودن در آب نقش سم زدا نیز دارد. افزودن اندکی آب لیموترش تازه می تواند به کارکرد بهتر کبد کمک کند.1

گریپ فروتگریپ فروت نه تنها حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث است بلکه گلوتاتیون نیز دارد. این ماده از کبد ترشح می گردد و به فراوری و ذخیره سلولی، فراهم آوردن مواد شیمیایی مفید و پروتئین کمک نموده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می انجامد. گریپ فروت محتوی 70 میلی گرم گلوتاتیون است و به افزایش آنزیم های سم زدای کبد کمک می نماید.

قهوهنوشیدن قهوه کبد را در برابر بیماری کبد چرب که این روزها بسیار شایع است، محافظت می نماید. بعلاوه مصرف روزانه قهوه باعث کاهش ابتلا به بیماری های مزمن کبد شده و از آسیب تماشا کبد و ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می نماید. آنالیز های اجرا شده در سال 2014 میلادی که در مجله Gastroenterology منتشر شده است نشان می دهد اثرات محافظتی قهوه به علت تاثیری است که این نوشیدنی مفید بر آنزیم های کبد می گذارد. جالب است بدانید که قهوه ساخت چربی در کبد را کاهش و آنتی اکسیدان های محافظتی کبد را افزایش می دهد.

ماهی های چرببه غیر از غذاهای گیاهی که دوست کبد هستند، مصرف ماهی چرب نیز به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا 3 که جزء چربی های مفید محسوب می شوند، برای سلامت کبد موثر بوده و التهاب کبد را کاهش می دهد. این چربی های مفید از ساخت مازاد چربی جلوگیری نموده و به محافظت از آنزیم های کبد کمک می نمایند. به گفته کارشناسان مصرف دو بار ماهی چرب در هفته و یا بیشتر برای سلامت کبد توصیه می گردد و چنانچه اضافه کردن ماهی چرب به رژیم غذایی روزانه امکان پذیر نباشد، افراد می توانند از مکمل روغن ماهی استفاده نمایند.2

موزوجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه کبد تبدیل نموده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می نمایند ؛ مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می نماید و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید.

گردومقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می نماید تا پاکسازی شده و در ضمن منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا 3 است که برای فرایند سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.

بادام زمینییکی از غیرمنتظره ترین حاضرین در این فهرست بادام زمینی است ولی باور داشته باشید که این مغز خوشمزه برای کبد چرب مفید است البته با روش استفاده خاص . بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب است.

به این ترتیب با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز به فواصل مشخص و دریافت مواد مغذی ضروری و احساس سیری، میل به خوردن تنقلات ناسالم و پر خوری که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به شدت کاهش می یابد.

بادام تلخبا مصرف بادام تلخ می توانید کبد را توصیه کنید و لکه های صورت را از بین ببرید ؛ البته دقت داشته باشید که این نوع بادام بعلاوه برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و افرادی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.

عنابتحقیقات نشان داده است که عناب می تواند از کبد در برابر بعضی بیماری ها محافظت کند.مصرف میوه عناب باعث کاهش چشمگیر سطوح آنزیم های کبدی می گردد.

خربزه و طالبیخربزه و طالبی هم برای باز کردن منافذ کبد مفید میباشد البته نباید بی رویه مصرف شوند.3

جوی دوسرجوی دوسر حاوی فیبر است و همین امر باعث می گردد بیشتر سیر شوید. تحقیقات نشان می دهد این ماده به کاهش وزن کمک می نماید و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

آبهیچ فهرستی بدون وجود آب کامل نخواهد بود. آب یک ماده عالی برای کبد است. این ماده علاوه بر این که به کبد کمک می نماید سموم را دفع کند. شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.4

پی نوشت:

1.www.rooziato.com

2.www.imna.ir

3.www.namnak.com

4.www.isna.ir

منبع: راسخون

به "مواد خوراکی که به سلامت کبد یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد خوراکی که به سلامت کبد یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید