نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم.

نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم

مریم جلالی (معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی) در نشست پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی که صبح امروز دوشنبه 20 آذر 1402 در سالن فجر وزارتخانه برگزار گردید، با بیان اینکه توصیف گام اول رسیدن به شرح، تشریح و تحلیل است، گفت: گاهی به نظر می رسد فقط در مرحله توصیف می مانیم و نتیجه بخش هم نیست.

او با اشاره به ضرورت تغییر نگاه به حوزه پژوهش ادامه داد: باید نگاهمان را نسبت به پژوهش متفاوت کنیم و از پژوهش های کتابخانه ای تبدیل به پژوهش های گسترده و چند ساختی شویم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه به مفاهمه احتیاج داریم، گفت: اگر مفاهمه در لایه های مختلف و تک نقطه ها شکل نگیرد، نمی توانیم در نهایت هم مفاهمه داشته باشیم.

جلالی با اشاره به اینکه به جای چیستی به چرایی پژوهش توجه کنیم، اضافه نمود: باید سوالات عمیق تری داشته باشیم و اگر این سوالات عمیق احصا نشوند نمی توانیم به دستاوردهای موثری برسیم.

او با بیان اینکه باید به یک نظام مسئله مشترک برسیم و سوالات عمیقی طرح کنیم، گفت: رویکرد اساسی ما این است که بتوانیم زاویه دید درستی پیدا کنیم و زاویه دیدهای همدیگر را درک کنیم و در پی حذف نباشیم، چرا که این مسئله واکاوی و پژوهیدن را ترسیم می نماید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به اینکه پژوهشگر باید بخشی از خود و احساسات خود را در حوزه پژوهش نشان دهد، ادامه داد: باید با پژوهش های میدانی و کاربردی به نتیجه برسیم. مسیر انتقال تجربه و دانش را تصریح و محتوا فراوری کنیم و متون مختلفی داشته باشیم.

جلالی با بیان اینکه ما نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش لازم داریم، گفت: محصول، مشتری یا مخاطب و یک ضلع سازمان فراوری نماینده است که سه ضلع مثلث ما را تشکیل می دهند، اما ما فقط به یک ضلع محصول پرداخته ایم و از بقیه این اضلاع غفلت نموده ایم.

او با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات گفتمانی در پژوهش باید بیش از پیش بکوشیم، گفت: فناوری و علم بروز را باید در پژوهش بیش از قبل داشته باشیم و همکاری و همگرایی و هم افزایی را در کنار همجوشی باید داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: فرهنگ ما در یک پیوستار میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، هنرهای سنتی و دیگر بخش ها باید دارای همگرایی باشد.

ذات الله نیکزاد (سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی) با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای نشان دادن کوشش پژوهشگران است، گفت: آیا ما به عنوان بازوی علمی وزارتخانه حرکت نموده ایم؟ حقیقت این است که در نسبت پژوهشگاه و وزارت باید دوراندیشی و بازاندیشی داشته باشیم و این نسبت را منتج به رسیدن به راه چاره کنیم.

او با بیان اینکه کوشش نموده ایم تا بخشی از رویدادهای هفته پژوهش با همکاری پژوهشگاه و معاونت های تخصصی برگزار گردد، گفت: همکاری با استانها و موسسات خارج از وزارتخانه را نیز تقویت نموده ایم و کوشش نموده ایم که بدنه بزرگ وزارتخانه را با پژوهش آمیخته کنیم. هرچند معتقدم که اقدامات پژوهشی و پژوهش ماهیت اصلی وزارتخانه است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه بعد از هفته پژوهش باید این همکاری ها ادامه داشته باشد، گفت: باید پرسش های خودمان را طرح کنیم و بدانیم که طرح پرسش و مسئله درست نیمی از راه است و اگر جز این باشد نتیجه درستی نمی بینیم.

نیکزاد با اشاره به اینکه طرح درست مسئله باید با نگاهی چند جانبه صورت بگیرد، گفت: پژوهش در راستای توسعه دانش و علم اتفاق می افتد، لذا باید رابطه ساختارمندی بین بخش های پژوهشی و اجرایی و ساختاری شکل بگیرد و ماموریت های مهم وزارتخانه را با بنیادهای پژوهشی می توانیم محقق کنیم.

او اضافه نمود: صنایع دستی، هنرهای دستی و صناعی پیشانی شناخت فرهنگ زنده ایرانی است و برخلاف معماری که شکل جدیدی در واقعیت به خود گرفته، هنر ایرانی همچنان زنده است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه هنر ایرانی مانند پارسی زنده مانده است، گفت: زبان ما توانسته خود را بروز کند و در طول تاریخ به رغم هجوم فرهنگ های دیگر در قالب اشعار نو بروز و ظهور کرد.

نیکزاد با بیان اینکه دنیا بینی ایرانیان و دریچه نگاه دنیا با هنر ایرانی و با پژوهش معنای نهفته در آثار هنرهای سنتی نشان داده می گردد، گفت: در دنیای امروز باید کاربردی سازی پژوهش را داشته باشیم و صرفا به صورت نمادین نباشد. مسئله اصلی این است که پژوهش بازنگری را به خوبی نشان می دهد.

او احیای هنرهای فراموش شده را یکی از ماموریت های پژوهشکده هنرهای سنتی دانست و گفت: این هنرهای فراموش شده را در پژوهشکده بازخوانی می نمایند و بر پایه کشف دانش گذشته آثار فراوری می نمایند، اما گام بعدی این است که باید به لیست صنایع دستی اضافه گردد.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکید نمود: جز پژوهشکده هنرهای سنتی بخش های تخصصی دیگر مانند مردم شناسی هم به خوبی دغدغه مند هستند و این ماموریت ها را دنبال می نمایند، لذا همگرایی و همفکری و خانواده بودن ما منجر به اتفاقات خوبی می گردد و مسئله مهمتر این است که پژوهش بتواند نشر پیدا کند.

نیکزاد پیرامون اینکه نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم، گفت: پژوهش در صنایع دستی اتفاق خوبی است، اگر بتواند در همه نقاط و استانها نشر پیدا کند و گروه بزرگی از ایران در حوزه پژوهش صنایع دستی بکوشند و به غنای این بخش از هنر ایران یاری نمایند.

طیبه عزت اللهی، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی نیز بر این موضوع که در جامعه هنر باید بازیکن و کنشگر فعال باشیم، تاکید نمود.

منبع: همگردی

به "نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه توپوگرافی در حوزه پژوهش نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید