طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی سنتی و مخصوص

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، آبگوشت بزباش نوعی آبگوشت خوشمزه است که به خاطر وجود سبزی کمی متفاوت از آبگوشت رایج و سنتی است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آبگوشت بزباش اصفهانی را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی را آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی سنتی و مخصوص

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بز باش تهرانی

  • لوبیا سفید یا لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • گوشت و دنبه 450 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • سیب زمینی 2 عدد
  • سبزی مناسب آبگوشت بزباش 200 گرم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی

1. آماده کردن حبوبات

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی این است که حبوبات این غذا را آماده کنید. برای این کار حبوبات را خوب بشویید بعد در یک ظرف آب بگذارید تا خیس بخورند و اصطلاحا نفخ شان گرفته گردد. بهتر است حبوبات حداقل 8 ساعت خیسانده شوند. در این مدت می توانید یک یا دو بار آب حبوبات را عوض کنید.

2. پخت گوشت

برای تهیه و پخت آبگوشت بزباش بعد از آماده کردن حبوبات باید گوشت این آبگوشت خوشمزه را بپزید. پس گوشت را همراه با میزانی پیاز خرد شده تفت دهید تا رنگش عوض گردد بعد دنبه را اضافه کنید و به میزان لازم داخل قابلمه آب بریزید و بگذارید گوشت حداقل به مدت یک ساعت بپزد.

نکته مهم: در دقایق اول بعد از به جوش آمدن آب آبگوشت، کف ایجاد شده روی آب را با کف گیر بگیرید تا رنگ آبگوشتتان بهتر گردد.

3. اضافه کردن حبوبات و باقی مواد

بعد از این که گوشت آبگوشت بزباش تهرانی شما نیم پز شد، حبوباتی که خوب خیس خورده اند را به مخلوط گوشت اضافه کنید و بگذارید حداقل یک تا یک ونیم ساعت دیگر حبوبات و گوشت بپزند. وقتی حبوبات هم پخت نوبت آن رسیده که سبزی آبگوشت بزباش که شامل تره، جعفری، شنبلیله را اضافه کنید برای این کار سبزیجات را در میزانی روغن تفت دهید بعد همراه با لیمو عمانی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بگذارید بپزد. در نهایت در 20 دقیقه آخر پخت غذا سیب زمینی پوست کنده را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید خوب بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه آبگوشت بزباش

تهیه و پخت آبگوشت بزباش تهرانی یکی از کارهای جذابی است که می توانید در منزل انجام دهید چون این غذا ترکیبی از آبگوشت و قرمه است. اما نکات و فوت وفن های تهیه آبگوشت بزباش را هم در ادامه بخوانید تا آبگوشت بزباش تهرانی شما کامل باشد.

گوشت مناسب آبگوشت بزباش

معمولا گوشت مناسب آبگوشت بزباش، گوشت بز است اما اگر به گوشت بز دسترسی نداشتید می توانید از گوشت گوسفند یا گوشت گوساله و گاو هم بهره ببرید. درست مثل گوشت آبگوشت سنتی می توانید برای تهیه آبگوشت بزباش از مخلوط استخوان و گوشت بهره ببرید یا گردن گوسفند را بپزید. اما یادتان باشد حتما در این غذا هم دنبه بریزید.

سبزی مناسب آبگوشت بزباش

سبزی اصلی آبگوشت بزباش شامل جعفری، تره و شنبلیله است. اما اگر به این ترکیب دسترسی ندارید می توانید میزانی سبزی قورمه بهره ببرید. معمولا سبزی آبگوشت بزباش را تفت نمی دهند اما برای لعاب انداختن بهترِ این غذا خوب است آن را کمی تفت دهید.

حبوبات مناسب آبگوشت بزباش

در تهیه آبگوشت بزباش بسته به شهری که این غذا در آن پخته می گردد حبوبات فرق دارد مثلا در بعضی شهرها لوبیا چشم بلبلی حبوبات اصلی این غذاست اما در بعضی آبگوشت های بزباش از لوبیا سفید و لوبیا قرمز استفاده می گردد. بعضی هم از ترکیب لوبیا سفید و لوبیا چشم بلبلی استفاده می نمایند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی سنتی و مخصوص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی سنتی و مخصوص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید