طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، شیرینی میان پر گیلانی یکی از است. برای درست کردن این شیرینی از آرد برنج استفاده می گردد، به همین علت بافت نرم و لطیفی دارد. استفاده از آرد برنج در کنار زعفران، هل و گلاب عطر و طعم بی نظیری به شیرینی برنجی میان پر می دهد. در این مقاله از در روش طرز تهیه شیرینی برنجی میان پر گیلانی به همراه فوت و فن های خوشمزه شدن این شیرینی برنجی در فر و بدون فر را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی

مواد لازم برای تهیه شیرینی میان پر گیلانی

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
روغن (روغن صاف قنادی)125 گرم
پودر قند125 گرم
آرد برنج200 گرم
آرد گندم50 گرم
زرده تخم مرغ1 عدد
زعفران (دم نموده و غلیظ)2 قاشق غذاخوری سر خالی
وانیلنصف قاشق چای خوری
هل (پودر شده)1 قاشق چای خوری
تخم خرفهبرای تزیین شیرینی

مواد میانی شیرینی برنجی میان پر گیلانی

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
مغز گردو (ریز خرد شده)100 گرم
پودر قند50 گرم
گلاب1 قاشق مرباخوری
پودر هلنصف قاشق چای خوری

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مدت زمان پخت شیرینی میان پر گیلانی: 15 تا 20 دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی در فر

شیرینی میان پر گیلانی در لاهیجان و لنگرود جزو شیرینی های سنتی و اصلی عید نوروز است. مراحل طرز تهیه شیرینی میان پر برنجی گیلانی را دنبال کنید.

مرحله اول: پودر قند را الک نموده به روغن صاف اضافه نمایید

در یک ظرف شیشه ای روغن را بریزید. پودر قند () را الک نموده و به روغن اضافه کنید. برای الک کردن پودر قند از الک های ریز یا الک حریر استفاده نمایید. با لیسک این ترکیب را خوب با هم ترکیب کنید تا یکدست گردد.

حالا با استفاده از همزن برقی روغن و پودر قند را خوب هم بزنید، طوری که رنگ این ترکیب کاملا روشن شده و حالت پف دار و پوک پیدا کند. دقت کنید همزن در ابتدا باید روی دور کم بوده و بعد از گذشت 3 الی 4 دقیقه دور همزن را زیاد کنید.

شما می توانید انواع روغن و قند را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های خریداری نمایید.

مرحله دوم: پودر هل را اضافه کنید

پوست دانه های هل را جدا نموده و هل را آسیاب کنید. حالا پودر هل آسیاب شده را به ترکیب روغن و پودر قند اضافه نمایید و هم بزنید.

مرحله سوم: زعفران دم شده را با مواد ترکیب نمایید

زعفران دم نموده غلیظ را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی باید به مواد بالا اضافه کنید. زعفران شما نباید رقیق باشد. وجود آب اضافی زعفران باعث خشک شدن بافت شیرینی می گردد. بعد از اضافه کردن زعفران حدود یک دقیقه با همزن برقی مواد را ترکیب کنید تا رنگ مواد یکدست گردد.

در صورت تمایل می توانید زعفران را و هل از فروشگاه های به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری نمایید.

مرحله چهارم: در ظرف جداگانه آرد برنج و آرد گندم را مخلوط کنید

برای تهیه این شیرینی بهتر است از آرد برنج معطر و مرغوب بهره ببرید. شما می توانید آرد برنج را خود در منزل نیز تهیه کنید. برای این منظور کافیست برنج را خیسانده و سپس روی دستمال نخی خشک کنید. پس از خشک شدن برنج آن را داخل آسیاب ریخته و پودر کنید. سپس از الک عبور دهید آرد برنج صاف و یکدستی داشته باشید. در نهایت آرد برنج و آرد گندم را خوب ترکیب نموده و 2 بار الک کنید.

برای خرید آرد برنج و آرد گندم می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام نمایید.

مرحله پنجم: مخلوط آرد را به ترکیب روغنی اضافه نمایید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی برنجی میان پر گیلانی، پس از اضافه کردن مخلوط آرد به ترکیب روغنی که در بالا درست نموده بودید با استفاده از لیسک به صورت دورانی خوب مواد را با هم مخلوط کنید. سپس با نوک انگشتان دست خمیر را ورز دهید.

دقت کنید که برای ورز دادن خمیر شیرینی ابتدا با نوک انگشتان خمیر را ورز دهید. سپس میزانی از خمیر را برداشته روی کف دست خود بگذارید و با کف دست دیگر خمیر را به سمت جلو محکم بکشید.

خمیر در ابتدا حالت پودری دارد. ورز دادن باید آنقدر ادامه داشته باشد تا خمیر کاملاً نرم گردد. شما می توانید از چرخ گوشت نیز برای نرم کردن خمیر بهره ببرید. در طی سه مرحله چرخ کردن با چرخ گوشت، خمیر شما نرم می گردد.

مرحله ششم: زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید

زرده یک تخم مرغ را از سفیده آن با دقت جدا کنید. وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کنید. این ترکیب را خوب هم بزنید و سپس به خمیر اضافه کنید. دوباره با دست خمیر را ورز دهید تا زرده تخم مرغ با مواد شما به خوبی مخلوط گردد.

برای تهیه تخم مرغ و وانیل شما می توانید خرید خود را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های انجام دهید.

مرحله هفتم: خمیر شیرینی میان پر را استراحت دهید

خمیر را خوب ورز دهید تا کاملا نرم گردد. میزان از خمیر به میزان یک توپ گلف برداشته و گرد کنید. اگر روی خمیر ترک ایجاد نشد، یعنی خمیر شما آماده برای استراحت است. خمیر را داخل یک کیسه فریزر در دمای محیط مثل آشپزخانه قرار دهید. به مدت 24 ساعت خمیر را استراحت دهید. اگر فرصت کافی ندارید، می توانید بدون استراحت خمیر نیز شیرینی را درست کنید.

مرحله هشتم: مواد میانی شیرینی برنجی گیلانی را آماده کنید

در مدت زمانی که خمیر شما در حال استراحت است باید مواد میانی شیرینی برنجی گیلانی را درست کنید. برای این کار مغز گردوی خرد شده، پودر قند، پودر هل و گلاب را به خوبی با هم ترکیب کنید. این ترکیب باید حالت ماسه ای پیدا کند. به هیچ وجه نباید ترکیب شما حالت خمیری داشته باشد.

در صورت تمایل شما می توانید مغز گردو و گلاب را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های خریداری نمایید.

مرحله نهم: مواد میانی را داخل خمیر شیرینی بگذارید

در این مرحله برای هر عدد شیرینی به میزان یک توپ تنیس از خمیر برداشته و با دست گرد می کنیم. سپس انگشت شست را در وسط خمیر فرو کنید تا یک حفره در خمیر ایجاد گردد. با انگشت حفره را کمی باز می کنید، طوری که دیواره های اطراف حفره خمیری ترک برندارد.

میزانی از مواد میانی را که درست نموده بودید در این حفره بریزید. حالا لبه های خمیر را به هم رسانده و دوباره خمیر را گرد می کنید. این کار باعث می گردد تا مواد میانی از خمیر بیرون نریزد. معمولا خمیر شیرینی میان پر را مثل پیراشکی شکل می دهند. می توانید با کاتر شیرینی و ماسوره روی خمیر طرح بیاندازید. در نهایت میزانی تخم خرفه را روی خمیرهای آماده شده بریزید.

مرحله دهم: شیرینی میان پر گیلانی را در فر بپزید

حدود 15 دقیقه قبل از گذاشتن سینی شیرینی، فر را با دمای 150 درجه سانتی گراد گرم کنید. سینی فر را چرب کنید. شما می توانید از یک کاغذ روغنی برای پوشاندن سطح سینی نیز بهره ببرید. شیرینی ها را با فاصله یک سانتی متری از یکدیگر قرار دهید.

پخت شیرینی 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. دقت کنید، شیرینی میان پر برنجی نباید زیاد تغییر رنگ بدهد. همین که سطح زیرین شیرینی کمی طلایی گردد، کافیست. صبر کنید شیرینی ها از داغی بیفتند و خنک شوند سپس آن ها را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی

  • برای درست کردن این شیرینی حتما از روغن صاف بهره ببرید. این روغن با نام روغن قنادی شماره 50 نیز شناخته می گردد. این روغن نسبت به روغن جامد سفت تر بوده و در دمای محیط حالت جامد خود را به خوبی حفظ می نماید و باعث می گردد تا بافت شیرینی نرم و منسجم باشد.
  • برای درست کردن شیرینی میان پر برنجی از کره محلی استفاده نکنید، زیرا کره می تواند روی کیفیت شیرینی تاثیر بگذارد.
  • اضافه کردن آرد گندم به آرد برنج باعث می گردد تا بافت شیرینی لطیف و نرم تر گردد.
  • استفاده زیاد از گلاب باعث می گردد تا مواد میانی هنگام پخت از شیرینی بیرون بریزند.
  • هنگامی که شیرینی روی سطح سینی یا کاغذ روغنی آغاز به حرکت کرد و چسبیده نبود، شیرینی شما آماده است.

فوت و فن های خوشمزه شدن شیرینی میان پر گیلانی

چرا رنگ شیرینی میان پر گیلانی تیره می گردد؟

اگر هل تازه نباشد یا پودر هل بیشتری مصرف کنید شیرینی شما رنگ تیره پیدا خواهد نمود. بعلاوه استفاده از آرد برنج نامرغوب یا آرد برنج تیره نیز باعث تغییر رنگ شیرینی و کدر شدن آن می گردد.

چرا شیرینی میان پر گیلانی خشک می گردد؟

خوب ورز ندادن خمیر و استفاده زیاد از گلاب یا استفاده از کره به جای روغن صاف دلایل اصلی خشک شدن شیرینی میان پر گیلانی هستند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید